۱۰ فروردین ۱۳۹۵، ۱۱:۴۹
کد خبر: 82015646
T T
۰ نفر
اكثر آمریكایی ها با مداخله دولتشان در كشورهای اسلامی مخالفند

تهران - ایرنا - نتایج یك نظرسنجی جدید نشان می دهد كه 58 درصد آمریكایی ها مخالف مداخله كشورشان در كشورهایی با اكثریت جمعیت مسلمان، به بهانه گسترش دمكراسی هستند.

تارنمای شركت نظرسنجی «راسموسن ریپرتز» اعلام كرد، در تازه ترین نظرسنجی خود كه از طریق تلفنی انجام شد، فقط 28 درصد از رای دهندگان آمریكایی احتمالا بر این باورند كه كشورشان باید تلاش بیشتری را برای برقراری و گسترش دمكراسی در جهان اسلام بكار بندد.
این نتایج نشان داد كه 58 درصد از آمریكایی می گویند كشورشان باید وظیفه گسترش دمكراسی را رها كند و 14 درصد بیان كردند كه نظری در این زمینه ندارند.
این نظرسنجی بین 1000 نفر از رای دهندگان احتمالی و درتاریخ بین 23-22 مارس (4-3 فروردین 95) و با ضریب خطای مثبت و منفی 3 درصد انجام شد.
موسسه راسموسن ریپرتز یك شركت نظرسنجی آمریكایی است كه در سال 2003 توسط «اسكات راسموسن» بنیان گذاری شد.
خبرگزاری روسی اسپوتینك نیز در این باره نوشت: طرح های توسعه دمكراسی و سیاست «تغییر رژیم» در كشورهایی كه دولت آمریكا با آنها دشمنی دارد، الگوی سیاست خارجی واشنگتن، دست كم از زمان «بیل كلینتون» رئیس جمهوری سابق آمریكا، تاكنون بوده است.
اسپوتنیك از جمله به تهاجم آمریكا به عراق و تلاش های متعاقب آن برای برقراری دمكراسی در این كشور به سبك و سیاق غرب اشاره كرده افزود: 'بسیاری از كارشناسان سیاست خارجی آمریكا چنین سیاستی را عامل ظهور گروه تروریستی و تكفیری داعش و سایر گروه های تروریستی قلمداد می كنند.
' با وجود تلاش های مشابه آمریكا در افغانستان، اكنون طالبان كنترل بخش های زیادی از خاك این كشور را تحت اشغال دارد. بسیاری از تحلیلگران همچنین حمایت آمریكا را از «حسنی مبارك» و «معمر قذافی» روسای جمهوری مخلوع مصر و لیبی و از به اصطلاح «بهار عربی»، عامل ظهور داعش و گروه های تروریستی دیگر قلمداد می كنند'.
اروپام**9158**1479