به گزارش ایرنا، به همین منظور دولت چین طرحی را در دست بررسی دارد كه با كاهش بهای سوخت های پاك، مردم را بیش از پیش به استفاده از چنین سوخت هایی تشویق كند تا به نوعی فرهنگ بكارگیری از سوخت های فسیلی از جمله زغال سنگ منسوخ شود.
بهای سوخت در مجموع در چین بالاست و بنزین، گازوئیل و گاز طبیعی با توجه به وضعیت درآمدی در سطح كشور گران محسوب می شود و این مساله یكی از دلایل گرایش مردم و نهادهای اقتصادی به استفاده از زغال سنگ است.
برای نمونه یك لیتر بنزین معمولی در چین اكنون نزدیك به چهار هزار تومان است و گران بودن گاز طبیعی هم مشكل دیگر مردم برای استفاده از این سوخت پاك است.
چین چهارمین كشور پهناور، نخستین كشور پرجمعیت و دومین اقتصاد برتر دنیا، در عین حال آلوده ترین شهرهای جهان را در خود جای داده است.
امروز شمار زیادی از مردم می گویند، اگر بهای سوخت از جمله گاز طبیعی كاهش یابد آنها تمایل كمتری به سوزاندن زغال خواهند داشت كه آلودگی بالای آن مشكل بزرگ شهرهاست.
امروز زغال سنگ نقش مهمی در تولید انرژی در چین دارد و به همین دلیل بسیاری از شركت ها و كارخانه ها از این ماده به جای سوخت های پاك استفاده می كنند.
شركت انرژی «یی ان ان» چین می گوید: پس از آنكه از سال گذشته قیمت گاز طبیعی را كاهش داده فروش بیشتری داشته و رشد آن نزدیك به 15 درصد بوده است.
این شركت تاكید كرده است كه توزیع كنندگان گاز طبیعی مایع به این موضوع پی برده اند كه مردم چین تمایل به خرید گاز طبیعی دارند به شرط آنكه بهای آن كاهش یابد.
در شرایط فعلی نزدیك به 64 درصد از سوخت چین را نیروگاه های زغالی و زغال سنگ تامین می كند و دولت در تلاش است تا به اشكال مختلف كارخانه ها را به استفاده از گاز طبیعی تشویق كند اما بهای بالای گاز این امكان را از آنها سلب كرده است.
اداره ملی آمار چین هم اعلام كرده كه استفاده از گاز طبیعی در سال گذشته میلادی 3.3 درصد بالا رفته و به همان نسبت استفاده از سوخت زغال سنگ 3.7 درصد كاهش یافته است. اما این رقم برای زدودن آلودگی كشور بزرگی همچون چین نمی تواند كافی باشد.
بهای هر 100 متر مكعب گاز طبیعی در چین نزدیك به چهار هزار تومان است كه برای خانوارهای كم درآمد و متوسط این كشور مبلغ زیادی محسوب می شود.
تداوم شرایط كنونی بدون شك باعث می شود تا دومین اقتصاد برتر دنیا به این زودی ها از معضل آلودگی رهایی نیابد و مردم این كشور همچنان به سختنی نفس بكشند.
استفاده از زغال سنگ حتی باعث شد، مردم چین در سال گذشته میلادی آلودگی های شدیدی را تجربه كنند به گونه ای كه در زمستان امسال شاخص كیفیت هوا در چین به بالای 600 و در وضعیت بسیار خطرناك قرار گرفت كه به اعتراف مقامهای چینی این آلودگی از افزایش 17 درصدی مصرف زغال سنگ و ورود بیش از یك میلیارد تن دی اكسید كربن به هوا ایجاد شده است.
در حال حاضر این كشور برنامه كاهش مصرف سوخت ذغال سنگ را تا 62.6% در سال 2016 در برابر مصرف 64.4% فعلی به نسبت تركیب كل انرژی مصرفی كشور در دست دارد.
وزارت انرژی چین در روزهای پایانی سال 2015 اعلام كرد كه تا سال 2019 هیچ معدن ذغال سنگ جدیدی افتتاح نخواهد شد.
این كشور از سال 2013 میلادی راهبرد «مبارزه با آلودگی هوا» را در دستور كار دارد، اما دو سال پس از اجرای سیاست های دولت چین، شهروندان 90 درصد شهرهای آلوده این كشور همچنان شرایط نامناسبی دارند.
مبارزه با آلودگی هوا در چین امروز به یكی از مطالبات اصلی مردم تبدیل شده و دولتمردان نیز وعده هوای پاك را به مردم می دهند، اما در كنار این مطالبه و وعده، گزارش نهادهای رسمی سنجش آلودگی هوا نشان می دهد سیاست ها هنوز نتوانسته به مطالبه مردم پاسخ دهد و 90 درصد شهرهای این كشور در سال گذشته میلادی از آلودگی هوا رهایی نیافته اند.
آساق**1597
پكن - ایرنا - با توجه به مشكل آلودگی شدید هوا بخصوص در شهرهای بزرگ چین، علاوه بر دولتمردان، شهروندان این كشور نیز به دنبال راه حل های مختلفی هستند تا بلكه از این مشكل به ظاهر لاینحل رهایی یابند.