۱۵ فروردین ۱۳۹۵، ۱۰:۰۶
کد خبر: 82020005
T T
۰ نفر
آمریكا و اتحادیه اروپا: ارمنستان و جمهوری آذربایجان خویشتندار باشند

تهران - ایرنا - آمریكا و اتحادیه اروپا از ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواستند در مورد مناقشه قره باغ خویشتندار باشند.

به گزارش ایرنا، «فدریكا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای كه در تارنمای این اتحادیه منتشر شد، از طرفین مناقشه خواست تا فوری درگیری ها را پایان دهند، آتش بس را رعایت كنند و از اقدامات یا سخنانی كه اوضاع را متشنج می كند پرهیز كنند.
موگرینی از تلفات و بخصوص قربانیان غیرنظامی درگیری های دیروز ابراز تاسف كرد.
در این بیانیه حمایت كامل اتحادیه اروپا از تلاش های گروه مینسك اعلام شد و موگرینی از طرفین مناقشه خواست تلاش برای دستیابی به راه حل صلح آمیز مناقشه ناگورنو- قره باغ را از سر گیرند.
به گزارش ایرنا، «جان كری» وزیر امور خارجه آمریكا نیز در بیانیه ای كه تارنمای وزارت امور خارجه این كشور منتشر كرد، 'به شدت' نقض گسترده آتش بس را در خط تماس ناگورنو - قره باغ كه منجر به تلفات نظامی و غیرنظامی شد، محكوم كرد.
كری ضمن تسلیت به تمام خانواده های داغدار، از طرفین خواست 'ضمن خویشتنداری، از تشدید خصومت ها پرهیز كنند و به آتش بس كاملاً پایبند باشند' و تاكید كرد كه این مناقشه راه حل نظامی ندارد.
به گزارش ایرنا، «حسین جابری انصاری» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز روز گذشته، تشدید درگیری ها درمنطقه قره باغ میان آذربایجان و ارمنستان را موجب نگرانی شدید جمهوری اسلامی ایران دانست و دو همسایه شمالی را به خویشتنداری و توقف فوری درگیری دعوت كرد.
روز گذشته بلافاصله بعد از انتشار اخبار درگیری های منطقه قره باغ، «دیمیتری پسكوف» سخنگوی كرملین گفت كه رئیس جمهوری روسیه از سرگیری درگیری مسلحانه در خطوط تماس در منطقه مورد مناقشه قره باغ به شدت نگران شده است.
پسكوف اظهار كرد: پوتین طرف های مناقشه قره باغ را به برقراری فوری آتش بس و خویشتنداری دعوت كرده تا از قربانیان جدید در منطقه جلوگیری شود.
از سوی دیگر، كارگروه موسوم به گروه مینسك در سازمان امنیت و همكاری اروپا، روز شنبه با ابراز نگرانی از افزایش تنش ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، خواستار توقف درگیری نظامی دو كشور در منطقه قره باغ شد.
گروه مینسك با انتشار بیانیه ای مشترك، استفاده از زور در منطقه قره باغ را بشدت محكوم و از كشته شدن مردم، از جمله غیرنظامیان در این منطقه ابراز تاسف كردند. گروه مینسك سال 1992 توسط سازمان امنیت و همكاری اروپا (OSCE) برای حل مشكل قره باغ تاسیس شد.
در موضع گیری ای متفاوت، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری تركیه در واكنش به درگیری بین نیروهای ارمنستان و آذربایجان در منطقه مورد مناقشه قره باغ گفت: اگر گروه سه گانه مینسك سهل انگاری نمی كرد و با عزم راسخ پیگیر حل موضوع می شد، اكنون شاهد چنین درگیری هایی نبودیم.
اردوغان كه در آمریكا به سر می برد، این مطلب را روز شنبه (گذشته) به دنبال شركت در مراسم گشایش مسجد جامعی كه سازمان امور دیانت تركیه در آمریكا ساخت، عنوان كرد.
وزارت امور خارجه تركیه نیز شنبه شب با انتشار بیانیه ای اعلام كرد: توپخانه ارمنستان بامداد شنبه در منطقه قره باغ شروع به تیراندازی به سوی آذربایجان كرد كه علاوه بر نظامیان، افراد غیرنظامی را نیز تحت تاثیر قرار داده است و تركیه این حملات را محكوم می كند.
در این اطلاعیه كه در تارنمای رسمی وزارت خارجه تركیه منتشر شد، آمده است: تركیه ، ارمنستان را به رعایت آتش بس در ناگورنو - قره باغ فرا خواند و خواستار توقف درگیری ها میان ارتش جمهوری آذربایجان و ارمنستان شد.
وزارت خارجه تركیه ضمن تسلیت به مردم و دولت جمهوری آذربایجان، از ارمنستان خواسته است آتش بس را رعایت كرده و به درگیری ها خاتمه دهد.
بر اساس اعلام رسمی طرفین در درگیری هایی كه در دو روز گذشته در نواحی مرزی منطقه قره باغ رخ داد، 12 نظامی آذربایجانی و 18 نظامی ارمنی كشته شدند. طرفین مدعی تلفات در میان اتباع غیرنظامی خود نیز هستند.
ارمنستان و جمهوری آذربایجان سال ها است كه بر سر منطقه ارمنی نشین قره باغ كه جزیی از جمهوری آذربایجان بوده و اكنون به همراه بخشهای دیگری از خاك جمهوری آذربایجان در تصرف ارمنستان قرارداد، با یكدیگر مناقشه دارند.
سال 1988 نیروهای ارمنی جنگ خود را برای تصرف این منطقه آغاز كردند كه مدتی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تشدید شد، و در سال 1994 منجر به برقراری آتش بس شد.
مقامات این ناحیه خود را یك كشور مستقل می دانند، ولی تا امروز هیچ كشوری این جمهوری خودخوانده را به رسمیت نشناخته است.
اروپام**3092**1572