در اين گفت و گو كه در شماره چهارشنبه 18 فروردين 1395 خورشيدي با قائممقام توسعه محصول و مديرعامل شركت پارسخودرو انجام شده، آمده است: بسياري از كارشناسان بر اين باورند كه لغو تحريمها و بهدنبال آن ابراز تمايل بسياري از شركتهاي خودروساز خارجي براي حضور در ايران نقطه عطفي در صنعت خودرو كشور است. بر اين اساس دو شركت بزرگ خودروساز اين روزها در مذاكرات سخت و فشرده با برندهاي معتبر دنيا بهدنبال ايدهآلترين قرارداد با شركتهاي مذكور هستند.
در اين ميان هر چند ايرانخودرو جزئياتي از قراردادهاي خود با شركاي خارجي را علني كرده، اما سايپا ترجيح داده تا نهايي شدن مذاكرات سكوت اختيار كند. به اين ترتيب به سراغ ناصر آقامحمدي، قائممقام توسعه محصول و مديرعامل شركت پارسخودرو رفتيم تا از روند مذاكرات كسب اطلاع كنيم. وي شراكت با چهار خودروساز خارجي را در روند مذاكرات نهايي شده ميداند و واگذاري سهام برخي شركتهاي سايپا به خودروسازان خارجي را قطعي ميخواند.
**همكاري با خودروسازان معتبر جهاني پس از برجام از اهميت ويژهاي برخوردار شده است. اين در شرايطي است كه با گذشت نزديك به 8 ماه از توافق هستهاي ايران و غرب هنوز اخباري از مشاركتهاي جديد سايپا و خودروسازان خارجي منتشر نشده است. روند مذاكرات شما با شركتهاي خارجي چگونه است و در چه مرحلهاي قرار داريد؟
سايپا متشكل از 7 شركت خودروسازاست كه هريك ازآنها هويت حقوقي مجزا و ظرفيت اقتصادي خود را دارند. طبيعي است كه گروه سايپا بايد ترتيبي را اتخاذ كند تا ضمن حفظ برند داخلي خود بتواند از طريق جذب سرمايهگذاري به انتقال تكنولوژي، تربيت نيروي انساني متخصص و ارتقاي صنعتيسازي در سطح كشور كمك كند؛ بنابراين سايپا براين اساس شركاي خود را انتخاب ميكند. پس از اجراي برجام شركتهاي بسياري براي مذاكره به گروه سايپا مراجعه كردند، اما اين شركت قصد ندارد كه با 7 تا 8 شريك همكاري داشته باشد، زيرا اين همكاري بايد از عمق كافي و امنيت لازم بر اساس سرمايهگذاري برخوردار باشد تا از اين طريق بتوانيم سرمايهگذاري سازندهاي داشته باشيم و از يك مقياس اقتصادي توليد برخوردار شويم.
شريك آينده ما بايد چنين مشخصاتي داشته باشد و اين كار را سخت ميكند. سياست دولت اين است كه در شرايط جديد، جذب سرمايهگذاري صورت بگيرد و اين توسعه و همكاري عمق داده شود؛ بنابراين از بين شركتهاي خارجي متعدد كه با ما در حال مذاكره هستند تنها 3 تا 4 شريك استراتژيك را انتخاب ميكنيم. با اين حال جمع سرمايهگذاري خارجي كه تاكنون در گروه سايپا در مراحل نهايي است و بهزودي آغاز ميشود، حداقل 500 ميليون يورو خواهد بود كه بهطور واقعي موجب تحول صنعت خودروي كشور و ارتقاي جايگاه سايپا در بازار منطقه خواهد شد.
**اين 3 تا 4 شريك قطعا تاكنون مشخص شدهاند هر چند برخي اخبار از قطعيت همكاري مشترك شما و سيتروئن خبر ميدهند.
البته بازيگران اصلي خودرو در بازار ايران بهصورت سنتي مشخص هستند و شركت سايپا از گذشته فعاليت خود را با شركت سيتروئن شروع كرد و اين شركت سابقه طولاني در بازار ايران دارد. يكي از تجربههاي موفق همكاري با اين شركت توليد موفق خودروي زانتيا بود كه بعد از آن c5 را نيز به بازار معرفي كرديم؛ بنابراين اين شركت يكي از شركاي قوي سايپا در آينده خواهد بود و اين همكاري در آينده ادامه دارو ريشه دارتر خواهد شد.
**در حال حاضر مذاكرات با اين شركت در چه سطحي است؟ و نوع همكاري به چه صورت خواهد بود؟
ما با سيتروئن بهصورت جوينتونچر يك شركت مشترك تشكيل خواهيم داد كه در آن سرمايهگذاري مستقيم خارجي هم خواهد بود. از آنجا كه دولت همواره بر صادرات، داخليسازي، كيفيت و ارتقاي خدمات پس از فروش تاكيد كرده؛ بنابراين قصد داريم الزاماتي را درون قراردادهاي خود با شركاي خارجي بگنجانيم كه همه اين موارد را دربربگيرد تا به تعبير ديگر شريك ما بهصورت كامل درگير فعاليت و همكاري خود با شركت سايپا شود.
براين اساس در دور جديد همكاريها، شركت سيتروئن بهصورت سرمايهگذاري مشترك، حضور مستقيم خواهد يافت و محصولات اين شركت بهصورت فولرنج در سايپا كاشان توليد خواهد شد و تمام زنجيره ارزش را در برخواهد گرفت. با اين حال بهدليل محرمانه بودن مذكرات در شرايط كنوني بيشتر از اين نميتوان درباره چند و چون قرارداد آينده با اين شركت صحبتي به ميان آورد.
**براساس همكاريهاي گذشته با اين شركت قرار بود برخي محصولات از جمله C4 در سايپا توليد شود كه در حال حاضر نيز اين گزينه مطرح است و همين موضوع موجب شده برخي خودروهاي توليدي اين شركت در بازار ايران را قديمي بدانند. آيا سيتروئن قصد دارد محصولات قديمي خود را در سايپا توليد كند؟
سيتروئن يك برند معتبر در بازار اروپا است؛ بنابراين محصولات به روزي دارد كه در موقع مناسب معرفي خواهند شد.مهم اين است كه اين محصولات فقط براي بازار ايران نيست و محصولاتي هستند كه جهت فروش در منطقه خاورميانه، آفريقا و هند، تنها در ايران توليد خواهند شد و پتانسيل صادرات آنها بيش از ساير محصولات است.
**خودروهاي توليدي با اين شركت در چه دامنه قيمتي به مشتريان ايراني عرضه ميشوند؟
در قرارداد با هر شركت خارجي قطعا رنج قيمتي از يك دامنه پايين تا بالا تعيين خواهد شد كه در همكاري خود با سيتروئن قصد داريم دامنه قيمتي 45 تا 120 ميليون را پوشش دهيم.
**همكاري با رنو به كجا رسيده است. آنگونه كه گفته ميشود توافقات نهايي نيز صورت گرفته است؟
سايپا از سال 1355 فعاليت خود را با رنو آغاز كرد و اين خودروساز نيز يكي از شركاي قديمي شركت سايپا محسوب ميشود. از آن موقع بخش زيادي از قطعات بدنه را ساخت داخل كرديم و پرس شاپ ما با توليد قطعات رنو5 تاسيس شد. اين همكاري با توليد رنو21 ادامه يافت و در سالهاي گذشته محصول L90 را با اين شركت در قالب شركت مشترك رنوپارس به توليد رسانديم.
در هر صورت اين خودروساز يكي از شركاي عمده تجاري سايپا محسوب ميشود؛ زيرا سرمايهگذاري بيش از 300 ميليون يورو ميان دو شركت صورت گرفته است. هرچند در دوران تحريم صدمات بسيار زيادي به شركت پارسخودرو وارد شد، اما نگاه ما به آينده است و رنو يكي از شركاي عمده ما محسوب ميشود؛ بنابراين قصد داريم فعاليتهايمان را در جوينتونچر موجود رنو-پارس توسعه دهيم و در كنار آن يك همكاري جديد با رنو را نيز آغاز خواهيم كرد.
**در حال حاضر رنو منتقد عملكرد دو شركت خودروساز داخلي با اين شركت فرانسوي است، اين انتقادات در شرايطي بهطور گسترده رسانهاي شده كه توليدكنندگان داخلي ترجيح ميدهند در مقابل آن سكوت اختيار كنند، اين سكوت شما نشانه چيست؟
البته اين انتقادات دو طرفه است، اما بهنظر ما جاي طرح اين انتقادات افكار عمومي نيست زيرا فعاليت ما اقتصادي است؛ بنابراين منطقيترين روش حل مسائل بهصورت مصلحانه و در اتاق مذاكره است. ديدگاه سايپا مثبت است و به آينده نظر دارد، بنابراين طرح مباحث و مسائل گذشته مانند تعهدات معوق، مانند توقف توليد مگان و كاهش توليد تندر و ضررو زيانهايي كه به سايپا وارد شد را كنار گذاشتيم و قصد طرح آنها را در افكار عمومي نداريم زيرا به يك آينده سازنده و به نفع طرفين ميانديشيم و براي روابط اقتصادي خود با احترام متقابل توجه داريم.
**اين آينده سازنده آيا به معني واگذاري سهام به اين شركت فرانسوي نيست؟
از آنجا كه گروه خودروسازي سايپا در قالب شركتهاي مختلف خودروساز اداره ميشود، آزادي عمل بيشتري براي اين نوع از فعاليتها دارد و بر همين اساس قراردادهاي جديد بهصورت همكاري در مالكيت و واگذاري سهام خواهد بود. در حال حاضر يك قرارداد اوليه جديد بهصورت سرمايهگذاري مستقيم با شركت رنو در يكي از شركتهاي خودروساز امضا شده است و كار اجرايي اين قرارداد در چندماه آينده نهايي خواهد شد.
**شما مشخصا با واگذاري سهام يا مالكيت خودروسازان خارجي موافقيد؟
قطعا با چنين موضوعي موافق هستم و سايپا فكر ميكند الزامات در مورد داخليسازي و صادرات با مشاركت خودروسازان معتبر جهاني عمليتر است.
**رنو طي چند ماه گذشته براي شركتهاي خودروساز داخلي شرط و شروط بسياري قرار داده است، آيا در مذاكرات شما اين شروط تكرار شده است؟
هيچ شركتي نميتواند براي ما شرط و شروط بگذارد، سايپا نقش پيشرو در صنعت خودرو بازار ايران دارد و ما يكي از بازيگران اصلي در بازار خودروي ايران و منطقه هستيم.
**نوع محصولات توليدي و بازه قيمتي چگونه خواهد بود؟
رنج قيمتي محصولات رنو متنوعتر است و بهدليل آنكه همكاري با رنو از نوع همكاري در مالكيت است؛ بنابراين محصولات ارايه شده نيز بسيار متنوع خواهد بود.
**يكي ديگر از شركاي شما كه هيچگاه مشاركت با آن رسانهاي نشد، شركت كيا است. در شرايط كنوني كه تحريمها لغو شده، آينده همكاري شما با اين شركت چگونه خواهد بود؟
همكاري سايپا با كيا بسيار خوب بوده است. زماني كه كيا با نام آسيا موتور فعاليت داشت، سايپا با جسارت محصول پرايد اين شركت را به ايران آورد و توليد كرد. پرايد يك تغيير در نگرش و استاندارد زندگي مردم ايران ايجاد كرد، زيرا اين محصول قيمت پاييني داشت اما كولر و شيشه بالابربرقي كه نياز بخشي از مشتريان ايراني در گذشته را داشت. در سالهاي اخير خودروي ريو و بعد از آن سراتو را توليد كرديم. بر اين اساس كيا يكي از شركاي قابلاطمينان بازار خودروي ايران است، اما سايپا قصد ندارد براساس روشهاي قديمي با اين شركت همكاري كند.
قطعا براساس الزامات وزارت صنعت با اين شركت نيز مذاكره خواهيم كرد از سال گذشته با اين شركت در حال مذاكره هستيم و در حال حاضر نيز ادامه دارد. كيا و سايپا بهدليل شناختي كه با يكديگر دارند، همكاري خوبي را در آينده رقم خواهند زد و براساس سياستهاي جديد، نگرشهاي تازهاي ميان دو شركت ايجاد شده است. هرچند روند مذاكرات در شرايط كنوني محرمانه است، اما كيا يكي از شركاي اصلي شركت سايپا در آينده نزديك محسوب ميشود. پتانسيل همكاري با كيا بسيار بالا خواهد بود؛ زيرا شبكه تامين و فروش سايپا با استاندارد كيا آشنا است و با آن كار كردهاند.
**از آنجا كه در ابتداي صحبتها اشاره كرديد كه قصد همكاري با 3 تا 4 شركت را داريد آيا نيسان گزينه ديگر شما براي شراكت در آينده است؟
نيسان نيز يكي از شركاي سايپا در پارسخودرو است و در حال حاضر مذاكره با اين شركت در جريان است. با توجه به اينكه رنو و نيسان، ائتلاف استراتژيك دارند؛ بنابراين نوع همكاري با نيسان نيز در آينده بر اين اساس رقم خواهد خورد.
**پارسخودرو هميشه بهعنوان خودروسازي شناخته ميشود كه محصولات لوكس توليد ميكند، اما يكي از انتقادات جدي به اين شركت همكاري با خودروسازان چيني در دوران تحريم بوده است. با توجه به اينكه در شرايط كنوني معادلات در بازار خودروي ايران در حال تغيير است، آينده همكاري با خودروسازان چيني چگونه خواهد بود؟
پارسخودرو شركتي بود كه پيش از تحريمها با 300 هزار ظرفيت در حال فعاليت بود، اما در دوران تحريم بهدليل شرايط بد، اين شركت رو به تعطيلي بود و بسياري از پرسنل خطوط رنو و نيسان ممكن بود خانهنشين شوند، اما نميتوانستيم با بيكار كردن 8 هزار كارگر يك بحران اجتماعي را رقم بزنيم. در چنين شرايطي پارسخودرو بايد به حيات خود ادامه ميداد؛ بنابراين در اين دوران براي ادامه فعاليت خود همكاري با چند شركت برتر چيني بسيار با كيفيت را آغاز كرد.
چين سالانه بيش از 22 ميليون دستگاه خودرو توليد ميكند و اين كشور در آينده چند برند قوي در بازارهاي خودرو خواهد داشت؛ زيرا سرمايهگذاري سنگيني در صنعت خودرو انجام داده است. بنابراين در شرايط تحريم براي ادامه فعاليت شركت با خودروسازان مطرح در چين همكاري صورت گرفت. با اين حال گروه خودروسازي سايپا با توجه به توازني كه بايد برقرار شود اين فرصت را از دست نخواهد داد، اما آينده همكاري با اين شركتها در چارچوب سياستهاي وزارتخانه ادامه خواهد داشت.
**سهم چينيها در پارسخودرو چند درصد خواهد بود؟
از آنجا كه براساس سياستهاي جديد اين همكاري ادامه خواهد داشت، اما سهم آينده آنها در كل گروه خودروسازي سايپا نزديك به 5 تا 10 درصد وابسته به شرايط سرمايهگذاري و رقابتپذيري خواهد بود.
*منبع: روزنامه دنياي اقتصاد
**گروه اطلاع رساني**9165**9131
تهران- ايرنا- روزنامه دنياي اقتصاد در صفحه خودرو با ناصر آقامحمدي درباره همكاري با خودروسازان معتبر جهاني پس از برجام، گفت و گو كرد.