۲۰ فروردین ۱۳۹۵، ۱۶:۴۱
کد خبر: 82026606
T T
۰ نفر
امام جمعه اراك:توان و انرژي كشور براي رونق توليد و اقتصاد بايد متمركز شود

اراك - ايرنا - نماينده ولي فقيه در استان مركزي و امام جمعه اراك گفت: توان و انرژي كشور با برنامه و هدفگذاري موثر بايد در مسير رونق اقتصادي و رقابتي شدن توليد متمركز شود.

آيت الله قربانعلي دري نجف آبادي در خطبه هاي عبادي سياسي نماز جمعه اراك افزود: زنجيره توليد و صادرات به هم پيوسته است و بايد از واردات بي رويه كه براي توليد مضر است جلوگيري شود و به جاي آن پايه هاي توليد داخلي با كيفيت را مستحكم كرد.
وي بيان كرد: ارز كشور بايد صرف مواد اوليه و توليد شود و اولويت در كشور و واردات با نيازهاي حوزه توليد است نه اينكه وسايل غيرضروري و ريخت و پاش هايي كه تيشه بر ريشه توليد است گسترش يابد.
امام جمعه اراك ادامه داد: مسئولان حوزه اقتصادي بايد برنامه هاي اصولي را در ترميم اقتصادي و توليد عملي كنند، ممكن است مشكل يك واحد توليدي با دو يا سه ميليون دلار حل شود و در كنار آن نيز يكصد فرصت شغلي ايجاد شود.
آيت الله دري نجف آبادي اظهار كرد: اين سرمايه ها بايد در مسير جبران آسيب ها و درمان زخم هاي اقتصادي و اجتماعي كشور، حل مشكلات واحدهاي توليدي، سرمايه گذاري، دارو و درمان و مواد اوليه صرف شود و خدمت واقعي از طريق آن براي مردم حاصل شود.
وي گفت: كشوري كه نيازهاي مهم و اساسي دارد نبايد منابعي را كه با زحمت تامين مي كند هدر دهد و در اين راستا همه بايد احساس مسئوليت كنند و دست به دست هم دهند.
نماينده ولي فقيه در استان مركزي اضافه كرد: تدوين برنامه بايد و نبايد ها براي تمامي اقشار و و لايه هاي اجتماعي، تك تك افراد جامعه در منازل و چه محيط هاي كاري ضروري است و مي طلبد به صورت جدي و عملي از اسراف، ولخرجي، تنبلي و تن پروري فاصله گرفت و در مقابل همت هاي بلند در راستاي افزايش توليد، طرح هاي جديد، بهره وري جديد از ماشين آلات به كار گرفته شود.
آيت الله دري نجف آبادي بيان كرد: جاي جاي كشور بايد اتاق هاي فكر توليد و كارسازي فعال شود و افراد نخبه همه تلاش خود را در راستاي امور تحقيقاتي مفيد به كار گيرند.
وي بيان كرد: استان مركزي با نقش و جايگاهي كه در صنعت و كشاورزي كشور دارد بايد در اين زمينه پيشرو باشد و با اقدامات ارزشمند الگوسازي كند.
خطيب جمعه اراك گفت: اقتصاد مقاومتي مساله بسيار حساس و اولويت نخست براي تمام اقشار كشور است و همه بايد براي عملياتي كردن خواست رهبر فرزانه انقلاب، رفتارسازي عملي اقتصاد مقاومتي را در تمامي ابعاد نهادينه كنند.
نماينده ولي فقيه در استان مركزي اظهار كرد: ستاد اقتصاد مقاومتي در استان مركزي شكل گرفته و در راستا حلقه دولتمردان، شركت شهرك هاي صنعتي، بخش كشاورزي، صنعت، تعاوني ها و غير تعاوني ها، بانك ها و در يك كلام همه افراد بايد پاي كار بيايند و اقتصاد پويا و درونزا را محقق كنند.
آيت الله دري نجف آبادي ادامه داد: در اين بين بانك ها وظيفه و مسئوليت سنگيني برعهده دارند چرا كه سرمايه نقدينگي بانك ها در كشور 900 هزار ميليارد تومان است در حاليكه بعضي از واحدهاي توليدي براي كمترين نقدينگي دچار مشكل هستند.
وي تاكيد كرد: بانك ها بايد در راستاي اقتصاد مقاومتي به شايستگي تدبير كنند و نقدينگي خود را براي توليد، حمايت از كارآفريني و واحدهايي كه با كمبود نقدينگي مواجه هستند، هدايت كنند.
امام جمعه اراك اضافه كرد: برخي مراجع عالي قدر نسبت به عملكرد بانك ها اعتراض داشتند، بعضي عملكرد بانك ها در سال هاي گذشته غير قابل توجيه و دفاع بوده است، سرمايه هاي بانك ها بايد به آغوش اقتصاد برگردد و از دلالي و طرح هايي كه گره هاي اصولي توليد را باز نمي كند فاصله بگيرد.
آيت الله دري نجف آبادي گفت: هم اكنون تنها حدود 40 درصد ظرفيت صنايع استان مركزي فعال است كه اگر ظرفيت راكد مورد حمايت قرار گيرند، توليد ثروت و اشتغال و انچه به عنوان اقتصاد كارا از آن نام برده مي شود، محقق مي شود.
امام جمعه اراك افزود: يكي از تكاليف مهم اقتصاد مقاومتي براي مديران و مسئولان و همه اقشار مختلف جامعه اين است كه در برابر سوء استفاده از بيت المال حساس باشند و اجازه ندهند سرمايه هاي كشور توسط مفسدان اقتصادي چپاول شود.
آيت الله دري نجف آبادي با اشاره به سالروز انرژي هسته اي گفت: اين روز بسيار براي ملت ايران بسيار مهم است زيرا با مقاومت، پايمردي و فداكاري گسترده دانشمندان و انديشمندان در تاريخ جمهوري اسلامي ايران به ثبت رسيد.
وي بيان كرد: ايران در غني سازي اورانيوم توانايي هاي لازم را دارد و اين نشان دهنده قدرت ملت بزرگ ايران اسلامي است و همواره اين موفقيت ارزشمند را از خون پاك شهداي هسته اي و ايثارگري و تلاش دانشمندان اين حوزه مي دانيم.
نماينده ولي فقيه در استان مركزي در بخش ديگري از خطبه ها با تبريك در پيش بودن ماه مبارك رجب گفت: عجيب است كه آل سعود كه مدعي خادم حرم را دارد چه جنايت هايي در ماه هاي حرام دارد، چه طور مي خواهند جواب خدا را بدهند.
آيت الله دري نجف آبادي بيان كرد: در ماه رجب بايد جلوي خونريزي ها گرفته شود، جنگ، خونريزي و آدم كشي، استفاده از مواد شيميايي و غير شيميايي جنايت است اين اسلامي است كه آل سعود و داعش ادعا دارند.
وي اظهار كرد: رجب، شعبان و رمضان از ماه هاي با فضيلت هستند كه بايد قدر لحظه لحظه هاي آن را دانست.
امام جمعه اراك در بخش ديگري از خطبه هاي نماز جمعه اراك هفته هنر را يادآور شد و گفت: اسلام، عالم وجود، قرآن، نهج البلاغه، صحيفه سجاديه، كربلا و عاشورا همه مملو از رويدادهايي است كه زبان و مهارت هنر بايد آن ها را به تصوير بكشد و هنرمندان خوب كشور بايد سريال هاي آموزنده و مفيد توليد كنند.
شهادت شهيد آويني، آيت الله صدر، آيت الله باقر حكيم و اعتكاف در ماه رجب از ديگر محورهاي خطبه هاي نماز جمعه اراك بود.
نماز جمعه اراك در اين شهرستان 650 هزار نفري در مصلي بيت المقدس برگزار مي شود.
3005/6013/8066
۰ نفر