۲۱ فروردین ۱۳۹۵، ۱۰:۰۸
کد خبر: 82027050
T T
۰ نفر

نگاهی بر حیات سیاسی و نظامی شهید صیاد شیرازی

۲۱ فروردین ۱۳۹۵، ۱۰:۰۸
کد خبر: 82027050
نگاهی بر حیات سیاسی و نظامی شهید صیاد شیرازی

تهران- ایرنا- بیست و یكم فروردین سالروز شهادت امیر سپهبد علی صیاد شیرازی است، سرباز شجاعی كه در میدان جهاد و مبارزه به جانفشانی پرداخت و به عنوان فرماندهی تاثیرگذار خدمت های ارزشمندی را از خود به یادگار گذاشت و بدین گونه هدف تیر كین دشمنان قرار گرفت و ردای زیبای شهادت برازنده قامت رعنای او شد.

امیر سپهبد علی صیاد شیرازی از فرماندهان شجاع، دلیر و برخوردار از دانش بالا بود كه در دوره های مختلف حیات خویش توانست به عنوان فردی تاثیرگذار خدمت های ارزشمندی را از خود به یادگار بگذارد. وی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از مجاهدان شكل گیری این انقلاب بود و پس از آن در عرصه های مختلف از جمله احیای ارتش ایران و ایجاد هماهنگی های لازم میان ارتش و سپاه خوش درخشید و تا پایان جنگ تحمیلی از ارزش های این مرز و بوم دفاع كرد.
او در 1323 خورشیدی در شهرستان درگز در استان خراسان رضوی چشم به جهان گشود و به دلیل فعالیت پدر در ارتش، كودكی و نوجوانی خود را در شهرهای مختلف گذراند و تحصیلات خویش را در شهرهایی مانند مشهد، گرگان، شاهرود، آمل و گنبد با موفقیت سپری و پس از پایان سال آخر متوسطه در تهران مدرك دیپلم خود را دریافت كرد و به دلیل علاقه به شغل پدری در كنكور دانشكده افسری حضور یافت. این فرمانده دلاور بعد از پایان یافتن تحصیلاتش در رسته توپخانه با عنوان ستوان دوم خدمت خود را در ارتش ایران آغاز كرد و سپس برای ادامه فعالیت های خویش در ارتش، عازم تبریز شد و چندی بعد به لشكر زرهی كرمانشاه پیوست.
موفقیت های فراوان او در دوره های مختلف خدمت موجب شد ارتش وی را در 1352 خورشیدی برای كسب تخصص های بیشتر در رسته توپخانه به آمریكا اعزام كند. این شهید بلندمرتبه در این كشور دوره هواسنجی بالستیك را سپری كرد و برای آموزش دانسته های خویش به مركز توپخانه اصفهان انتقال یافت.
«امیر سرتیپ غلامحسین دربندی» عضو هیات معارف جنگ شهید صیاد شیرازی، در گفت و گو با پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا، با اشاره به فعالیت های سیاسی این شهید وارسته گفت: شهید صیاد شیرازی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یك چهره فعال و انقلابی حمایت خود را از نهضت آزادی خواهی مردم ایران به رهبری امام خمینی آغاز كرد و حتی هنگامی كه دوره بالستیك را در آمریكا سپری می كرد با وجود نظارت فشرده سازمان اطلاعات و امنیت كشور(ساواك) علاوه بر شناسایی چهره های انقلابی، به صورت هوشمندانه و نامحسوس به روشنگری و جذب افراد نظامی به طرف انقلاب اسلامی پرداخته و پیام های امام خمینی را در میان آنان پخش می كرد.
وی در ادامه با تشریح اقدام های شهید صیاد شیرازی، تصریح كرد: سازماندهی نظامیان برای مبارزه با رژیم طاغوت و شكل دادن جلسه ها و هسته هایی برای مبارزه با این رژیم از اقدام های شهید صیاد شیرازی برای پیشبرد پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می رود. او همچنین از افرادی بود كه به شناسایی چهره های انقلابی اقدام كرد تا پس از پیروزی انقلاب اسلامی از وجود آنان برای شغل های كلیدی نظام تازه بهره گرفته شود.
امیر سرتیپ دربندی اظهار داشت: درخشش های پی در پی وی در مسئولیت های مختلف موجب شد این فرمانده شایسته دو روز پس از شهادت چند تن از سرداران شهید اسلام كه در هفتم مهر 1360 خورشیدی پس از عملیات ثامن الائمه در یك سانحه هوایی به شهادت رسیدند در اجرای فرمان امام خمینی به فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شود. وی هنگامی عهده دار این مسئولیت سنگین شد كه به گفته خویش، دشمن بخش هایی از پنج استان كشور را به تصرف خود در آورده بود و او به آزادسازی شهر بوكان در استان آذربایجان غربی از دست ضد انقلاب همت گماشت.
وی در ادامه یادآور شد: صاحب نظران و افراد برجسته نظامی می دانند كه پذیرش فرماندهی در چنین شرایطی بسیار سخت است. همچنین هماهنگ كردن نیروهای نظامی آن هم در شرایطی كه جنگ عراق علیه ایران در حال انجام بود و كشور در تحریم قرار داشت بسیار پیچیده و دشوار به نظر می رسید. دشمنان در چنین شرایطی چون منافع خود را در خطر می دیدند تحریم نظامی علیه این مرز و بوم را تشدید كرده و از وارد شدن تجهیزات نظامی كه پیش از این خریداری و آماده ارسال به ایران شده بود جلوگیری به عمل می آوردند. كشور همچنین با حوادث پس از انقلاب اسلامی مانند حمله های منافقان روبرو بود كه این امر نیز بر دامنه مسئولیت فرمانده نیروی زمینی ارتش می افزود.
عضو هیات معارف جنگ شهید صیاد شیرازی گفت: شهید صیاد شیرازی در چنین شرایطی با تكیه بر خداوند متعال و روح ایمانی و بلند خویش با پذیرش این مسئولیت در نخستین گام پس از ورود به خوزستان به ایجاد قرارگاه مشترك میان ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اقدام كرد كه این عمل شایسته موجب شد هماهنگی های لازم میان این دو نیرو ایجاد شده و پیروزی های درخشانی در دوره دفاع مقدس به ثبت برسد. وی همچنین در كمترین زمان در قرارگاه كربلا سلسله عملیات هایی را با همراهی صاحب نظران نظامی طراحی كرده و به مرحله اجرا درآورد. عملیات «كربلای 1» با نام طریق القدس دو ماه پس از آغاز مسئولیت شهید صیاد شیرازی به فرماندهی نیروی زمینی ارتش با موفقیت انجام شد كه در این عملیات نیروهای سپاه اسلام برای نخستین بار به پشت مرزهای نظامی دشمن راه یافتند. پس از آن عملیات های «كربلای 2» با عنوان فتح المبین و «كربلای 3» با نام بیت المقدس به صورت پی در پی صورت گرفت كه ضربه های كوبنده ای بر رژیم ارتش بعثی عراق وارد آورد. طراحی چنین عملیات هایی با این سرعت نشان از تبحر و دانش بالای نظامی این رزمنده دلاور دارد.
وی با اشاره به اینكه شهید صیاد شیرازی تقویت روحیه همكاری میان نظامیان را بسیار مورد توجه قرار می داد، تصریح كرد: وی در انجام عملیات و كارهای نظامی به نظریه های دیگران بسیار احترام می گذاشت و حتی به سخنان و ایده های سربازان تازه كار با دقت گوش می كرد. چنین اموری زمینه رشد و شكوفایی كاركنان زیر نظر فرماندهی وی را فراهم می آورد و موجب می شد آنان به احساس غرور، خودباوری و خوداتكایی دست یافته و روحیه پیشرفت در آنان ایجاد شود.
امیر سرتیپ دربندی عملیات مرصاد و ایجاد زخمی عمیق بر پیكر منافقان را بزرگترین شاهكار این شهید بلندمرتبه دانست و اظهار داشت: مهمترین واقعه پس از دفاع مقدس را می توان شهادت شهید صیاد شیرازی به شمار آورد چرا كه دشمن 10 سال پس از پایان یافتن مبارزه نیروی حق علیه باطل به دنبال وی و در تلاش بود كه این فرد تاثیر گذار در جنگ تحمیلی را به شهادت برساند. حتی در طی جنگ تحمیلی هم صدام چندین بار مامورانی را از میان منافقان و گروه های ضد انقلاب برای به شهادت رساندن وی فرستاد كه با موفقیت روبه رو نشدند. سرانجام نیروهای استكبار به خاطر دردی كه هنوز از زخم ها و جراحت هایی كه از اقدام های ارزشمند و هوشیارانه این سرباز شجاع سپاه اسلام بر تن خود احساس می كردند، با فرستادن شخصی از منافقان در لباس رفتگر به شهید صیاد شیرازی نزدیك شده و چند روز پس از رسیدن وی به درجه سرلشكری به دست مقام معظم رهبری، این سرباز شجاع سپاه اسلام را در 21 فرودین 1378 خورشیدی در حالی كه در برابر منزل خویش قرار داشت در جلوی چشم فرزندش با ضرب گلوله به شهادت رساندند. وی در هنگام شهادت به عنوان جانشین رئیس ستاد كل نیروهای مسلح به این نظام مقدس خدمت می كرد.
وی در ادامه اضافه كرد: پس از شهادت وی هزاران تن از مردمی كه از خدمت های ارزنده این فرمانده نظامی آگاهی داشته و آن را قدر می دانستند با شور، علاقه و حرارت بالایی در این مراسم حضور یافته و پیكر پاك شهید صیاد شیرازی را تشییع كردند. این حضور گسترده نشان داد كه ملت ایران قدردان دلاورمردی های این فرمانده شجاع بود.
عضو هیات معارف جنگ شهید صیاد شیرازی گفت: شهید صیاد شیرازی پس از جنگ تحمیلی و تا هنگام شهادت خویش خدمت های شایسته دیگری را به ملت ایران ارزانی داشت كه از آن جمله می توان به مسئولیت های وی در عنوان هایی مانند رئیس بازرسی ستاد نیروی های مسلح و جانشین ستاد كل نیروهای مسلح اشاره كرد. تشكیل دفتر هیات معارف جنگ از اقدام های برجسته ای بود كه وی در این دوره انجام داد كه اكنون نام این مركز پس از شهادت این رزمنده شجاع به هیات معارف جنگ شهید صیاد شیرازی تغییر یافت.
وی با بیان اینكه بهترین درس ها و پیام ها در زندگی شهدا وجود دارد، عنوان كرد: شهید صیاد شیرازی از روحیه خاصی از نظر ایمان و تقوا برخوردار بوده و توان عملیاتی بالایی داشت. وی همواره در تلاش بود تا در نقش های مختلف عبادی، نظامی، اجتماعی و خانوادگی نمره قابل قبولی كسب كرده و موفقت آمیز عمل كند. جوانان امروز می توانند با دنبال كردن سیره این شهید بزرگوار درس های و پیام های بسیاری را آموخته و با شناخت رمزهای موفقیت وی از آنها الگوی برداری كنند.
امیر سرتیپ دربندی در ادامه یادآور شد: ایمان بالا و تكیه و توكل به خداوند، برنامه ریزی و انضباط كاری، ثبت تمام امور و برنامه ها در تقویم روزانه، روحیه ولایی و اعتقاد برای عمل به دستورات امام خمینی و پس از آن مقام معظم رهبری، شجاعت و حضور مقتدرانه در دل خطر و نماز اول وقت از درس هایی است كه جوانان می توانند از زندگی این شهید والامقام بیاموزند و آن را سرمشقی برای زندگی خویش قرار بدهند.
وی در ادامه بیان داشت: شهید صیاد شیرازی در تمام سال های زندگی ارزشمند و تاثیرگذار خویش از انضباط كاری بسیاری بالایی برخوردار بود به طوری كه تمام برنامه های خود را بر روی كاغذ ثبت می كرد و حتی پیش از شهادت خویش برنامه آن روز را به طور كامل همراه با ساعت شروع و پایان هر كار در دفترچه تقویم روزانه خویش به ثبت رسانده بود. شجاعت وی حضور او در دل خطر از دیگر ویژگی های برجسته این شهید والامقام به شمار می رود. او با وجود اینكه چندین با در عملیات های مختلف مجروح شد و مورد عمل جراحی قرار گرفت، باز هم در جبهه های جنگ حق علیه باطل حضور می یافت.
این عضو هیات معارف جنگ شهید صیاد شیرازی در پایان اظهار داشت: این شهید بلندمرتبه به صورت عجیبی به انجام دستورهای بنیانگذار جمهوری اسلامی و پس از ارتحال ایشان، رهبر انقلاب اسلامی تاكید داشت و آنها را به طور دقیق به انجام رسانده و با انضباط خاصی تا رسیدن به هدف پیگیری می كرد. مسئولان حوزه های مختلف نیز می توانند این ویژگی شهید صیاد شیرازی را مورد توجه قرار داده و در انجام وظایف خویش وی را الگویی برای خود قرار بدهند.
*گروه اطلاع رسانی(مرضیه دهقانی)
پژوهشم**9165**9131
۰ نفر