۲۲ فروردین ۱۳۹۵، ۱۳:۱۱
کد خبر: 82028809
T T
۰ نفر
سازمان ملل حمايت از زنان قرباني ترور را بصورت عيني در دستور كار قرار دهد

تهران - ايرنا - نشست انجمن حمايت از زنان قرباني ترور در بيانيه اي از سازمان ملل متحد خواست، حمايت ذاتي از زنان قرباني ترور را نه تنها در قالب وضعيت هاي خاص بلكه به صورت عيني در دستور كار خود قرار دهد.

در بيانيه نشست انجمن حمايت از زنان قرباني ترور كه روز يكشنبه در اختيار ايرنا قرار گرفته امده است: زنان مهمترين ركن تشكيل خانواده و اجتماع بشري مي باشند، به نحوي كه نظريات علمي و روايات ديني نقش اصلي را در سعادت يا شقاوت انسانها به اين موجود مرتبط مي دانند، بر همين اساس تاثيرگذاري زنان از هر جنبه مثبت يا منفي، آثاري ماندگار در نسل ها و جامعه بشري خواهد داشت. بدون شك رشد و تعالي و سلامت جامعه جهاني بطور مستقيم و بدون واسطه به اين ثمره ارزشمند خلقت بستگي خاص دارد.
«در نتيجه، هرگونه آسيب جسمي يا روحي و رواني مستقيم و غيرمستقيم به اين قشر از اجتماع تاثيرات جبران ناپذيري بر نسل هاي بشري و آيندگان برجا خواهد گذاشت، بر همين اساس حمايت از زنان در مناقشات مسلحانه و تروريستي از اهميت بالايي برخوردار است.»
در اين بيانيه تصريح شده است:‌ 8 مارس (18 اسفند) از سوي سازمان ملل متحد براي دفاع از حقوق زنان و صلح بين المللي به عنوان روز جهاني زنان نامگذاري شده است، اين نماد بين المللي يادآور يكي از غم بارترين خشونت ها عليه زنان مظلوم و بي پناه در كشور آمريكاست، در چنين روزي صدها زن كارگر در فاجعه اي دلخراش زخمي و دستگير شدند.
نشست انجمن حمايت از زنان قرباني ترور در اين بيانيه تصريح مي كند: اين روز بين المللي با اين پيشنيه تاريخي فرصتي مناسب براي طرح مظلوميت زناني است كه قرباني افراط و تروريسم شده اند، و فرصتي گرانبها براي ابراز همدردي با زنان آسيب ديده و مادران و همسراني است كه با از دست دادن عزيزان خود، آثار افراط گري و تروريسم را با قلب و وجود خود لمس كرده اند.
اين بيانيه مي افزايد: انجمن دفاع از قربانيان تروريسم و دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه علامه طباطبائي(ره) به منظور ارائه روايتي ديگر از حقوق زنان در عرصه بين المللي كه از جنايت تروريسم و افراط گري آسيب ديده اند نشست تخصصي «نقد و بررسي عملكرد سازمان ملل در حمايت از زنان قرباني ترور» را با حضور اساتيد و دانشجويان حقوق و علوم سياسي و فعالان حقوق بشري و تني چند از زنان قرباني ترور از جمله خانم گلرخ مهري از اقليت مذهبي زرتشتي به عنوان نماد 34 سال صبوري و خرسندي برگزار نمود. كه نتايج راهبردي ذيل حاصل گرديد.
«كارنامه سازمان ملل متحد در حمايت از زنان قرباني ترور در وضعيت موجود با وضعيت مطلوب متفاوت است. وضيعت موجود نشانگر اين است كه سازمان ملل متحد گامهايي را به ويژه در معركه خشونت عليه زنان از جمله زنان قرباني ترور برداشته، اما اين حمايت ها تبعي است. يعني ملل متحد به واسطه يك وضيعت خاص مانند جنگ، آشوب داخلي، تهديد عليه صلح و امنيت بين الملل واكنش نشان داده است. عمده قطعنامه هاي ملل متحد يا گزارشهاي معاونين دبيركل به ترور زنان نه به صورت خاص و يك موضوع اصلي بلكه به عنوان يك بحث تبعي و تابع از وضيعت هاي خاص ديگر از جمله آشوب يا نقض صلح و امنيت بين الملل پرداخته است.
نشست انجمن حمايت از زنان قرباني ترور در اين بيانيه آورده است: ملل متحد گامهاي غير قابل اغماضي را در مقوله توانمندسازي زنان برداشته است كه در اهداف توسعه پايدار و توانمندسازي جامعه بين الملل اهميت قابل ملاحظه اي دارد. لذا خواسته هاي ذيل به عنوان برآيند اين نشست مبين راهكار فعالان حقوق بشري و زنان قربانيان ترور به مراجع ملي و بين المللي مي باشد.
1 - سازمان ملل متحد ضروري است حمايت ذاتي از زنان قرباني ترور را نه تنها در قالب وضعيت هاي خاص بلكه به صورت عيني در دستور كار خود قرار دهد.
2 - تشكيل يك دادگاه بين المللي با قضات زن، خواست زنان قرباني ترور براي حمايت و شنيده شدن صدايشان از سوي اين مرجع قضايي بين المللي مي باشد.
3 - تمامي زنان شايسته برخورداري از حقوق اساسي مربوط به سلامت روان و جسم هستند، چرا كه نه تنها اين امر براي بقا خودشان مهم است بلكه براي بقا و سلامت جامعه بشر نيز بسيار ضروري است.
همانگونه كه رديف 5 توسعه هزاره عنوان مي كند اين امر منجر به وجود زنان سالم تر، خانوده اي قوي تر، و جامعه اي با ثبات تر خواهد شد، توجه به سلامت به ويژه سلامت روح و روان و خدمات درماني جسمي مختص زنان قرباني تروريسم به ويژه بعد از حوادث تروريستي، تحقق عيني حقوق بشر قربانيان زن متاثر از تروريسم مي باشد.

نشست انجمن حمايت از زنان قرباني ترور 16 اسفند سال گذشته در دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه علامه طباطبائي(ره) برگزار شد.
اجتمام ** 1996 ** 1071
۰ نفر