۲۲ فروردین ۱۳۹۵، ۱۵:۳۷
کد خبر: 82029118
T T
۰ نفر

سوگنامه راديو معارف در شهادت امام هادي(ع)

۲۲ فروردین ۱۳۹۵، ۱۵:۳۷
کد خبر: 82029118
سوگنامه راديو معارف در شهادت امام هادي(ع)

تهران - ايرنا - راديو معارف به مناسبت سالروز شهادت امام هادي(ع) با برنامه هاي پيشواي هدايت و هادي امت به سوگ مي نشيند.

به گزارش روز يكشنبه گروه فرهنگي ايرنا راديو معارف، در شب شهادت حضرت امام دهم با پخش ويژه برنامه پيشواي هدايت به بررسي تاريخ زندگاني و سيره الگويي امام علي النقي(ع) مي پردازد.
در اين برنامه كه از ساعت 21 و 30 دقيقه امشب پخش مي شود، حجت الاسلام سيدمحمدتقي قادري مدرس حوزه و دانشگاه در اين برنامه ميراث علمي امام هادي(ع) و مواضع فكري و سيره عملي آن بزرگوار در برابر خلفاي وقت و انحرافات فكري و اجتماعي عصر امام را تبيين مي كند.
همچنين ويژه برنامه هادي امت فردا (دوشنبه) به مناسبت سالروز شهادت امام هادي(ع) از ساعت هشت و 40 دقيقه به طور زنده و مستقيم پخش مي شود و حجت الاسلام سيد بهاء الدين ضيايي در اين برنامه با مرور فرازهايي از زيارت غديريه به تشريح تلاش هاي امام هادي(ع) در دفاع از ساحت ولايت و امامت از جمله انشاء زيارت غديريه و زيارت جامعه مي پردازد.
بررسي سيره عبادي و برخي آموزه‌هاي اخلاقي و اجتماعي آن امام همام، دعاهاي منقول از آن حضرت و پخش مرثيه و مداحي در شهادت مظلومانه دهمين امام معصوم از جمله بخش هاي اين ويژه برنامه است.
امام هادي (ع) فرزند امام جواد (ع) كه به ابوالحسن ثالث نيز معروف است، در نيمه ذيحجه سال 212 در اطراف مدينه ديده به جهان گشود و دوران زندگي آن حضرت با چند تن از خلفاي بني عباس به نام هاي معتصم، واثق، متوكّل، منتصر، مستعين و معتز معاصر بود.
دوران امامت آن حضرت از سال 220 تا 254 بود و زندگي امام علي النقي (ع) سرشار از پايداري در راه حق و عدم تزلزل در حوادث پرتلاطم روزگارش بوده است.
متوكل عباسي بر آزار و شكستن حرمت امام علي النقي(ع) اصرار فراوان داشت و در آن دوران ظلم و بي احترامي را در حق آن حضرت به اوج خود رسانده بود؛ امامي كه به اعتراف همه راويان از دانش بي نظير الهي برخوردار و داناترين مردم به معارف بلند الهي و قرآني و نيز در زمينه اخلاق و سلوك الهي، در عصر خود بوده است.
از سوي ديگر بسياري از خلفاي جور نمي توانستند علاقه و احترام امت اسلامي به اهل بيت (ع) را تحمل كنند؛ از اين رو كينه ايشان را به دل داشتند و عليه آن حضرت تبليغ و اقدام مي كردند.
سرانجام امام هادي(ع) در زمان خلافت معتز مسموم شدند و در سوم جماد الثاني سال 254 هجري بنا به برخي روايات در سنژ 42 سالگي به شهادت رسيدند و امروز شهر سامرا به سبب وجود آن حضرت، زيارتگاه شيعيان و دوستداران اهل بيت عصمت و طهارت است.
فراهنگ**1003**1569
۰ نفر