۲۶ فروردین ۱۳۹۵، ۱۴:۱۴
کد خبر: 82034856
T T
۰ نفر
تلاش براي توسعه همكاري امنيتي فيليپين و ويتنام در مقابل چين

كوالالامپور – ايرنا – فيليپين و ويتنام كه در دوره جنگ سرد با يكديگر دشمن بودند به دليل اختلاف مشترك با پكن بر سر مالكيت بخش هايي از درياي جنوبي چين همكاري هاي خود را براي مقابله با پكن افزايش مي دهند.

به گزارش ايرنا، اين دو كشور با تعميق پيمان هاي امنيتي در واكنش به اقدامات پكن در درياي جنوبي چين به توافق دست يافته اند.
در حالي كه چين حضور پررنگ تري در مناطق مورد مناقشه آب هاي درياي جنوبي چين دارد، اين دو كشور با برگزاري رزمايش هاي مشترك و همچنين گشت هاي دريايي اراده خود را در مقابل پكن نشان مي دهند.
مقامات دفاعي فيليپين و ويتنام قرار است امروز پنجشنبه در مانيل با هدف يك 'طرح اقدام' شش ساله كه پيش بيني مي شود در 12 ماه آينده به رزمايش دريايي مشترك منتهي شود، بحث و گفت وگو كنند.
رسانه هاي فيليپين و ويتنام روز چهارشنبه به برگزاري اين نشست و انجام رايزني براي توسعه همكاري هاي امنيتي اشاره كردند.
در ادامه روند تقويت متحدان منطقه اي، دو كشتي جنگي ژاپن نيز اين هفته عازم ويتنام مي شوند تا در يكي از بنادر اين كشور پهلو بگيرند.
ژاپن كه به نظر مي رسد تنش هاي شديدتري با چين در مورد مالكيت 8 جزيره غيرمسكوني در درياي شرقي چين دارد، در ماه هاي اخير همكاري هاي امنيتي خود با كشورهاي منطقه جنوب شرقي آسيا را افزايش داده است و يك ناوشكن ژاپن نيز چندي پيش در فيليپين بود.
به نوشته تارنماي 'سيدني مورنينگ هرالد'، 'پاتريك كرونين' مدير ارشد برنامه آسيا – اقيانوسيه در مركز امنيت آمريكا معتقد است كه ژاپن به طور قابل توجهي به امنيت منطقه اي كمك مي كند.
به اعتقاد وي، همكاري و متحد شدن ژاپن با كشورهاي فيليپين و ويتنام كه مدعي مالكيت بر بخش هايي از آبهاي درياي جنوبي چين هستند، در عين حال همكاري هاي استراتژيك اين كشور را با استراليا، هند و ساير كشورها تقويت مي كند.
'اشتون كارتر' وزير دفاع آمريكا نيز كه با هدف نشان دادن حمايت آمريكا از متحدان خود همزمان با آغاز رزمايش 'كومودو' در اندونزي، وارد مانيل پايتخت فيليپين شد قرار است روز جمعه در آيين پاياني رزمايشي مشترك بين فيليپين و آمريكا كه نيروهاي استراليايي نيز در آن حضور يافته اند، شركت كند.
وي به تازگي اعلام كرد كه پس از توافق پيمان نظامي با فيليپين، واشنگتن درصدد تقويت پيمان هاي نظامي خود با اين كشور است.
رزمايش دريايي 'كومودو 2016' كه از روز سه شنبه به مدت پنج روز در غرب سوماترا اندونزي و با حضور 37 كشور در حال برگزاري است باعث شد چين تحريك شده و نسبت به مداخله 'خارجي ها' در چالش هاي منطقه اي درياي جنوبي چين هشدار دهد.
آنچه در عرضه دريانوردي اين منطقه در حال وقوع است نشان مي دهد حضور روز افزون نيروهاي نظامي آمريكا و متحدانش كه در مقابل پكن صف آرايي كرده اند، روز به روز بر احتمال درگيري ها در اين منطقه مي افزايند.
آساق**241**1611