اين مسيرارتباطي به طول حدود 90 كيلومتر كه از منطقه چلندرنوشهر آغاز و تا شهرستان تنكابن نيز ادامه دارد متاسفانه طبق آمار موجود از منابع رسمي هرسال به طور ميانگين دستكم 30 نفر در اين جاده هاي حادثه خيز و پرتردد جانشان را از دست مي دهند.
به عنوان نمونه در نوروز امسال دستكم 11 نفر در مازندران جانشان در حوادث رانندگي از دست دادند كه از اين شمار هشت نفر آنان در كنارگذرهاي غرب مازندران بويژه در شهرستان نوشهر فوت كردند.
افرادي كه در بهترين و شيرين ترين روزهاي سال درحالي كه ديگر فرزندان اين مرز و بوم در حال برگزاري آئين هاي كهن نوروز بودند ، سرنوشتشان اين گونه رقم خورد و خانواده هاي زيادي در پي چنين حوادث تلخ و غمباري در عزاي از دست دادن عزيزانشان با شنيدن نام نوروز و سفر به وحشت افتاد.
با اين وجود اگرچه هرسال همايش هاي متعددي با حضور كارشناسان و صاحب نظران از نهادهاي مختلف با هدف آسيب شناسي علل وقوع سوانح رانندگي در جاده هاي كشور برگزار و راهكارهاي متفاوتي نيز براي پيشگيري از وقوع چنين حوادثي ارائه مي دهند اما از اين كه چرا تاكنون چنين سياست هايي نتوانسته است تغيير تاثير گذاري درفضاي كالبدي جاده ها ، در رفتار رانندگان و يا تحول در شرائط و استانداردهاي خودرويي ايجاد كند كه خود جاي تامل دارد.
حدود پنج هزار نقطه حادثه خيز در راه هاي اصلي و فرعي كشور وجود دارد و صدها مورد نيز در شهرستان هاي گردشگرپذير مازندران بويژه غرب اين استان كه يكي از علت هاي اساسي وقوع تصادفات به شمار مي آيد نقاطي كه در بسياري از جاده هاي اين مناطق به محورحادثه خيز و به تعبيري قتلگاه مسافران و گردشگران تبديل شده است.
مسئولان ، كارشناسان و صاحب نظران وجود بريدگي هاي غيراستاندارد ، مجهز نشدن جاده ها به فن آوري اطلاعات ، تجهيزات پيشرفته كنترل ترافيك ، شبكه هاي حمل ونقل هوشمند ، عدم آشكارسازي پل ها ، ساخت و سازهاي بي رويه غيرمجاز و نصب تابلو هاي تبليغاتي معرف كالا در حاشيه راه ها و نداشتن روشنايي را از جمله علت هاي وقوع سوانح رانندگي در كنارگذرهاي ساحلي غرب مازندران معرفي كردند.
يك مقام انتظامي در پليس راه كناره غرب مازندران كه خواست نامش در گزارش قيد نشود ، تعداد جان باختگان براثر حوادث رانندگي سال گذشته در كنارگذرهاي ساحلي اين مناطق را دستكم 30 نفر اعلام كرد و گفت : اين آمار نسبت به سال 1393 دستكم 10 نفر كاهش داشته است.
وي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : غالب كشته شدگان دراين حوادث سنين 20 سال تا 50 سال داشتند كه در اين مسيرها بويژه نور - نوشهر و كمربندي نوشهر به چالوس و نيز منطقه عباس آباد جان باختند.
وي ، علاوه بر خطاي انساني ، وجود نقاط متعدد حادثه خيز ، غيرايمن و استاندارد نبودن مناطقي از مسيرهاي ارتباطي را علت هاي وقوع سوانح رانندگي در كنارگذرهاي ساحلي غرب مازندران معرفي كرد.
اين مقام انتظامي پليس راه گفت كه هم اينك بريدگي هاي غيرمجاز فراواني در كنارگذرهاي غرب مازندران بويژه مسير رويان - نوشهر وجود دارد كه به علت خلاف جهت برخي از رانندگان براي دور زدن سبب بروز وقوع سوانح رانندگي مي شود.
وي افزود : براساس بازديدهاي به عمل آمده حدود 12 مورد بريدگي غيراستاندارد دراين مسير ارتباطي وجود دارد كه حدود هفت مورد آن غيراستاندار است و بايد اصلاح شود.
وي با بيان آنكه اين بريدگي هاي غيراستاندارد در مناطقي مانند منطقه وازيوار ، علويكلا ، نخ شمال ، صلاح الدين كلا ، خيرودكنار ، شمعجاران و كهنه سرا ساخته شده است با ابراز تاسف گفت كه اين بريدگي هاي در اين مسير هاي پرتردد به نحوي طراحي و ساخته شده است كه خودروهاي سنگين از جمله تريلرها به آساني نتوانند براي گردش به چپ و يا به راست در طول مسير دور بزنند و همين عامل وقوع سوانح رانندگي مي شود.
اين مقام انتظامي آمد و شد احشام ، تامين نشدن روشنايي در مناطقي از اين مسيرارتباطي از جمله منطقه وازيوار تا رويان و تحويل ندادن قسمتي از طول اين مسير راه ارتباطي نوشهر - رويان بويژه منطقه كپورچال به اداره راه وشهرسازي را از ديگرعلت هاي وقوع تصادفات ناگوار رانندگي در اين منطقه اعلام كرد.
وي همچنين خواستار انتقال پايانه بار نوشهر در حاشيه كمربندي نوشهر به چالوس براي پيشگيري از وقوع حوادث رانندگي دراين مسير ارتباطي شد و گفت كه آمد و شد خودروها براي انجام عمليات تخليه و بارگيري كالا از بندر نوشهر در اين مسير بنوعي زمينه ساز وقوع سوانح رانندگي در اين مسير شده است.
سرپرست نمايندگي اداره كل حمل و نقل پايانه هاي غرب مازندران نيز وجود تابلوهاي تبليغاتي معرف كالا از سوي افراد حقيقي و حقوقي در حاشيه جاده ها را يكي از علت هاي اساسي وقوع حوادث رانندگي در برخي از جاده هاي كنارگذر منطقه بويژه جاده نوشهر - رويان اعلام كرد.
محمدرضا ابراهيمي ارمي به خبرنگار ايرنا گفت : اگرچه اقداماتي با همكاري ديگر مسئولان ادارات ذيربط براي برچيدن تابلوهاي تبليغاتي در حاشيه اين مسيرها انجام گرفته است اما اين روند بايد ادامه يابد.
وي آموزش ، تجهيز اين مسيرهاي ارتباطي به سيستم هاي پلاك خوان ، ثبت سرعت خودروها و استاندارد سازي بريدگي هاي غيرايمن و اصلاح نقاط حادثه خيز را از ديگر علت هاي پيشگيري از تلفات انساني در جاده هاي اين مناطق برشمرد.
سرپرست اداره كل حمل و نقل پايانه هاي غرب مازندران در ادامه با اشاره به گردشگرپذيري و ورود چشمگير مسافران و گردشگران در تمامي فصول بويژه نيمه نخست سال به اين مناطق گفت كه مسئولان ذيربط بايد براي ايمن سازي راه هاي ارتباطي به منظور تامين امنيت جاني و مالي مسافران ورودي به اين مناطق تدابير بينديشند.
ابراهيمي ارمي افزود : براساس آمارهاي ارائه شده از سامانه تردد شمار ، ميزان آمد و شد خودروها در اين ايام بويژه نوروز نسبت به ديگر ماه هاي سال افزايش حدود 40 درصدي داشته است.
وي ادامه داد : به عنوان نمونه در اجراي طرح نوروزي يعني از بيست و پنجم اسفند ماه سال گذشته تا پانزدهم فروردين ماه سال جاري تعداد تردد هاي ثبت شده خودروها در مسيررفت محور نوشهر - رويان دراين ايام حدود 460 هزار و 182 دستگاه و مسير برگشت نيز حدود 460 هزار و 26 دستگاه بوده است.
وي ادامه داد : در مسير كمربندي نوشهر به چالوس نيز تعداد خودروها ثبت شده از طريق سامانه تردد شمار جاده ها مسير رفت حدود 422 هزار و 485 دستگاه و برگشت نيز حدود 412 هزار و 584 دستگاه بوده است.
فرماندارنوشهر نيز با ابراز نگراني از وقوع سوانح دلخراش رانندگي در اين منطقه گفت : متاسفانه غالب دوربرگردان هاي مسير ارتباطي نوشهر - رويان استاندارد نيست و همين عامل سبب بروز تلفات انساني در اين منطقه شده است.
علي شادمان افزود : هرچند در نوروز امسال شاهد بيشترين تلفات انساني براثر حوادث رانندگي در جاده هاي كنارگذر اين شهرستان نسبت به ساير شهرستان هاي مازندران بوديم منتهي در نشست اضطراري شوراي ترافيك كه در روز چهارم فروردين ماه سال جاري برگزار شد از اعضاي شوراي ترافيك شهرستان خواسته شد تا اين موضوعات را به طور جدي پيگيري كنند.
فرماندارنوشهر گفت : هم اينك طبق مصوبه شوراي ترافيك شهرستان و هم افزايي كه با مديركل راه و شهرسازي داشتيم براي نخستين بار سعي شد كه دوربرگردان استاندارد در منطقه سي سنگان واقع در مسير ارتباطي نوشهر - وريان ساخته شود.
نور ، نوشهر ، چالوس ، عباس آباد ، تنكابن ، كلاردشت و رامسر با جمعيتي دست كم يك ميليون نفر جزو شهرستان هاي غرب مازندران محسوب مي شود.
7078 /1602/6097
وقوع سوانح دلخراش رانندگي در كنارگذرهاي غرب مازندران / علل و پيامدها
۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۴:۲۳
کد خبر:
82046111
نوشهر- ايرنا - كنارگذرهاي ساحلي كه روزگاري با هدف پيشگيري از معضل ترافيك و تامين سفري آرام و آسان براي آمد و شد مسافران و گردشگران به شهرهاي ساحلي غرب مازندران ايجاد شد اما امروز به علت تلفات انساني ناشي از سوانح دلخراش رانندگي به قتلگاه تعبير مي شود.