۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۷:۱۲
کد خبر: 82049243
T T
۰ نفر

هيچ مورد مرگي در اثر تب شاليزار در مازندران تاييد نشد

۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۷:۱۲
کد خبر: 82049243
هيچ مورد مرگي در اثر تب شاليزار در مازندران تاييد نشد

ساري- ايرنا – مديرگروه بيماري هاي واگير دانشگاه علوم پزشكي مازندران گفت: در سال 94 موردي از مرگ در اثر بيماري تب شاليزار در استان تائيد نشده است.

روز گذشته در برخي رسانه ها خبري مبني بر مرگ دو نفر در سال 94 بر اثر تب شاليزار در مازندران منتشر شد كه اين خبر ايجاد نگراني در بين شاليكاران را در پي داشت.
تب برنج يا شاليزار نوعي بيماري باكتريايي است كه نارسايي كبد و كليه و در موارد معدود، مرگ را به همراه دارد و شاليكاران بيشتر در معرض اين بيماري قرار دارند.
بيماري تب شاليزار كه با نام علمي لپتوسپيروز معروف است به گروهي از بيماريهاي باكتريائي مشترك بين انسان و حيوان با نشانه هاي باليني متعدد اطلاق مي شود كه از طريق ادرار حيوانات عفوني شيوع مي يابد.
تب ناگهاني ، سردرد ، لرز ، درد شديد عضلات (ران و ساق پا ) و التهاب چشم از نشانه هاي باليني و مشترك اين بيماريها است.
عامل اين بيماري يك باكتري است كه از طريق ادرار حيوانات آلوده مثل گاو و گوسفند و بعضي جوندگان مثل موش وارد آب‌ها و محيط اطراف مي ‌شود و مي‌تواند ماه ‌ها در آب زنده بماند. همچنين آب راكد، وسيله مهم ديگري براي انتقال اين بيماري است. اين بيماري به دليل افزايش شيوع در رسته بيماري هاي بازپديد قرار مي گيرد.
محمدرضا پارسايي مدير گروه بيماري هاي واگير دانشگاه علوم پزشكي مازندران در گفت وگو با ايرنا، با تشريح اين بيماري گفت: تب شاليزار بيماري است كه با خوردن آنتي بيوتيك درمان مي شود و خطر جاني جدي بيمار را تهديد نمي كند؛ مگر اينكه سن بيمار بسيار بالا باشد يا اينكه بيمار از نارسايي كبد و كليه رنج ببرد كه در اين موارد نيز الزاما مرگ را در پي ندارد.
وي افزود: علت مرگ در بيشتر موارد، نارسايي توام با كبد و كليه ، اختلال خوني توام با خونريزي ، نارسايي تنفسي و يا بي نظمي ضربان به دليل ميوكارديت است.

** بيماري تب شاليزار در همه مناطق دنيا جز نواحي قطبي شايع است
پارسايي با بيان اينكه اين بيماري در تمام نقاط شهري و روستايي مناطق پيشرفته و در حال پيشرفت جهان، بجز نواحي قطبي ، شايع است، گفت:: البته لپتوسپيروز يك بيماري شغلي برنجكاران ، كارگران مزارع نيشكر ، كشاورزان ، كارگران فاضلابها و معادن ، دامپزشكان ، كارگران كشتارگاهها ، دامداران ، كارگران كارخانجات فرآورده هاي شيري ، ماهيگيران و افراد ارتشي است ؛ همه گيريهاي بيماري نزد كساني كه با آبهاي رودخانه ها ، كانالها و يا درياچه هاي آلوده به ادرار حيوانات اهلي و وحشي تماس دارند و يا آنهايي كه در برخورد با بافتها و ادرار حيوانات آلوده قرار مي گيرند ، به وجود مي آيد .

** مردان بيشتر از زنان در معرض تب شاليزار قرار دارند
به گفته وي، اين بيماري در مناطق آلوده براي شناگران ، كساني كه در خارج شهرها در اردوهاي مختلف ارتشي ، پيشآهنگي و يا تفريحي اقامت مي كنند و همچنين ورزشكاران ، از مخاطرات بهداشتي محسوب مي شود .
مدير گروه بيماري هاي واگير دانشگاه علوم پزشكي مازندران، ميزان بروزبيماري در مردان را بيشتر از زنان بيان كرد و گفت: اين ميزان بروز بيشتر، به اين دليل است كه بيماري تب برنج بيشتر با مردان ارتباط شغلي دارد تا با زنان.
پارسايي با بيان اينكه مهمترين منبع آلودگي و دليل ابتلا به تب شاليزار ، ادرار حيوان مبتلا است، گفت: تماس پوست ، به خصوص پوست خراش دار يا بافتهاي مخاطي با آب ، خاك مرطوب و يا مواد گياهي از جمله نيشكر آلوده به ادرار حيوانات حامل لپتوسيپروز- تب شاليزار - نيز وسيله انتقال بيماري است.

** در آب هاي آلوده راه نرويد و شنا نكنيد
مدير گروه بيماري هاي واگير دانشگاه علوم پزشكي مازندران با توصيه به منظور پيشگيري از اين بيماري، اظهار داشت: مردم بايد از شنا كردن يا راه رفتن در آبهايي كه احتمالا آلوده هستند، دوري و از وسايل حفاظتي صحيح به هنگام كار در چنين شرايطي استفاده كنند.
وي همچنين از كار گراني كه در مشاغل مخاطره آميز كار مي كنند خواسته تا با استفاده از چكمه و دستكش در مقابل آلودگي محافظت شوند.
شناسايي آب ها و خاك هاي احتمالا آلوده و پاك كردن از آلودگي اين آبها و خاكها با زهكشي كردن، تحت كنترل درآوردن جوندگان در مناطق روستايي، جدا كردن حيوانات آلوده از محيط زندگي مردم، واكسيناسيون حيوانات خانگي و مراجعه به پزشك و درمان در صورت ابتلا به بيماري از ديگر توصيه هاي مدير گروه بيماري هاي واگير دانشگاه علوم پزشكي مازندران براي پيشگيري از تب شاليزار است.
7329/1899