۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۵:۰۴
کد خبر: 82050530
T T
۰ نفر

سومین اعتصاب كاركنان راه آهن فرانسه در دو ماه اخیر

۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۵:۰۴
کد خبر: 82050530
سومین اعتصاب كاركنان راه آهن فرانسه در دو ماه اخیر

تهران- ایرنا- اتحادیه های كاركنان راه آهن فرانسه برای سومین بار در دو ماه گذشته، امروز (سه شنبه) دست به اعتصاب زد.

به گزارش ایرنا، روزنامه فرانسوی «لو فیگارو» اعلام كرد، اتحادیه های كاركنان راه آهن فرانسه برای «اعمال فشار بر روند مذاكرات در جریان» با مدیران در مورد شرایط كار برای اعتصاب امروز فراخوان دادند.
مذاكرات فعلی به فرمان دولتی فوریه (بهمن/ اسفند) گذشته و تعریف چارچوب جدید و واحد برای بخش حمل و نقل ریلی فرانسه مربوط می شود. این مذاكرات باید تا ماه ژوئن (خرداد/ تیر) به توافق جمعی منجر شود.
تفاوت این اعتصاب با اعتصاب 31 مارس (12 فروردین)، مشاركت همه اتحادیه های كارگری در اعتصاب امروز عنوان می شود. همه اتحادیه ها (CGT، Unsa، SUD ،CFDT ، FO و First) در این اعتصاب كه از ساعت 19 دوشنبه (به وقت محلی) آغاز شده و تا 8 صبح روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت، شركت دارند.
این برای سومین بار در هشت هفته گذشته است كه كاركنان راه آهن فرانسه دست به اعتصاب می زنند.
سخنگوی شركت راه آهن فرانسه در بیانیه ای در خبرگزاری فرانسه را منتشر شد، اعلام كرد: حركت قطارها در خطوط بین المللی تقریبا بدون مشكل در جریان است اما اعتصاب امروز تردد قطارها در داخل فرانسه را مختل می كند.
بر پایه این بیانیه، امروز نیمی از قطارهای سریع السیر درون شهری و 40 درصد از قطارهای بین شهری فعال هستند.
«فیلیپ مارتینه» دبیركل اتحادیه CGT اعلام كرد: زمانی كه اتحادیه ها با هم باشند، حقوق بگیران قوی تر می شوند و این اقدام هماهنگ، موثرتر است.
وی افزود: مردم به دلیل تاخیرها و مشكلات امروزشان خشمگین هستند اما كاركنان شركت راه آهن برای بهبود خدمات عمومی شركت، اعتصاب كرده اند.
گزارش دیگری از خبرگزاری فرانسه دلیل اصلی این اعتصاب را اعتراض به وضعیت فعلی كار و جلوگیری از «دامپینگ اجتماعی» در نتیجه ایجاد فضای رقابتی با حضور شركت های خصوصی عنوان كرد. دامپینگ به ارائه خدمات با بهای كمتر هزینه های تمام شده، گفته می شود.
این اعتصاب در حالی صورت می گیرد كه بسیاری از اتحادیه های كارگری دو روز دیگر را به عنوان روز اعتصاب و اعتراض به لایحه اصلاح قانون كار در سراسر این كشور، اعلام كرده اند.
در 31 مارس (12 فروردین) بزرگترین اعتراض به این لایحه در پاریس و دیگر شهرهای بزرگ فرانسه برگزار شد.
«مریم الخمری» كه لایحه اصلاح قانون كار به نام او مشهور شده وزیر كار فرانسه است، سپتامبر (شهریور/ مهر) سال گذشته با وعده كاهش نرخ بیكاری جانشین «فرانسوا روبسامان» در كابینه اولاند شد.
لایحه اصلاح قانون كار دست كارفرمایان را برای اخراج كارگران باز‌تر می گذارد و نرخ پرداخت‌ های اضافه‌ كاری و نیز اضافه‌ كاری در شب را كاهش می ‌دهد. افزایش اختیارات شركت‌ ها در تغییر ساعات قانونی كار هفتگی نیز از جمله موارد اصلاحی قانون كار است.
الخمری در پارلمان فرانسه از طرح جنجالی اصلاح قانون كار دفاع كرده و آن را با ترغیب كارفرمایان به جذب نیروی بیشتر همسو دانسته است.
اروپام ** 9053**1572
۰ نفر