۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۲۷
کد خبر: 82058244
T T
۰ نفر

اجراي برنامه مراقبت سالمند در شهرهاي زير50 هزار نفر

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۲۷
کد خبر: 82058244
اجراي برنامه مراقبت سالمند در شهرهاي زير50 هزار نفر

كاشان- ايرنا- رييس اداره سلامت سالمندان دفتر سلامت جمعيت٬ خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: در اجراي طرح تحول سلامت، برنامه مراقبت و حضور در منزل سالمند در حاشيه شهرها و شهرهاي زير50 هزار نفر جمعيت در حال اجراست.

به گزارش ايرنا دكتر مهين السادات عظيمي روز دوشنبه در حاشيه اولين كارگاه كشوري بهبود شيوه زندگي سالمندي به خبرنگاران اظهار كرد: در برنامه طرح تحول سلامت در حاشيه شهرها و‌ شهرهاي زير 50 هزار نفر، برنامه مراقبت سالمند به صورت فعال از سال گذشته آغاز شده است.
وي در ادامه آموزش شيوه زندگي سالم در دوره سالمندي را اولويت دفتر سلامت جمعيت٬ خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي دانست.
عظيمي افزود: با افزايش سن بيماري هاي غيرواگير مانند فشار خون بالا٬ ديابت و قند افزايش پيدا مي كند كه اصلاح شيوه زندگي ‌مهم ترين عامل پيشگيري از اين بيماري است.
وي تاكيد كرد: پيري به سه شكل؛ پيري همراه با بيماري٬ سالمندي طبيعي و سالمندي فعال كه عوارض طبيعي پيري را هم‌ ندارد، بروز پيدا مي كند.
عظيمي هدف از آموزش شيوه زندگي‌ سالم در دوره سالمندي را سوق دادن افراد سالمند به سوي سالمندي فعال دانست.
وي مباحث فيزيكي٬ تغذيه٬ مراقبت از مفاصل كمر و‌ زانو و ‌پاها و ‌پيشگيري از حوادث و سقوط در سالمندي٬ بهداشت دهان و دندان و‌ پيشگيري از پوكي استخوان٬ يبوست، بي اختياري ادرار٬كنترل استرس و افسردگي را از آموزش هاي لازم براي سالمندان عنوان كرد.
عظيمي افزود: هشت درصد از جمعيت كشور سالمند هستند كه بيش از 6 ميليون جمعيت را شامل‌ مي شود.
به گفته وي استان مركزي٬ شهرستان كاشان و شاهرود و نيز استان ‌گلستان بيشترين جمعيت سالمندي كشور را دارند كه ‌ميانگين جمعيت سالمندي آنها بالاتر از ميانگين كشوري است.
اين مقام مسئول وزارت بهداشت افزود: مراكز جامعه سلامت كشور در اين طرح آمادگي لازم براي ارايه خدمات مراقبت از سالمندي را دارند.
وي يكي از مشكلات كشور را نبود متخصصان طب سالمندي دانست و گفت: تعداد اين متخصصان درحال حاضر در كشور كمتر از انگشتان دست است و به تازگي دانشگاه تهران و ايران از اين رشته برخوردارند.
عظيمي همچنين در اين كارگاه آموزشي گفت: جمعيت سالمند به سه دسته سالمند جوان ۶۰ تا ۷۴ سال، سالمند پير ۷۴ تا ۹۰ سال و سالمند پير بيمار ۹۰ سال به بالا را شامل مي شود.
وي با اشاره به اهميت بحث خود مراقبتي افزود: رژيم غذايي نامطلوب٬ فشارخون و تحرك ناكافي از عوارض تهديد كننده دوره سالمندي است.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي كاشان نيز در اين كارگاه آموزشي گفت: 10.4 درصد جمعيت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكي كاشان يعني حدود ۵۰ هزار نفر از سالمندان بالاي ۶۰ سال هستند.
عليرضا مروجي افزود: در مناطق روستايي پوشش برنامه نزديك به ۱۰۰ درصد است كه تمام جمعيت سالمند را تحت پوشش و آموزش قرار داده اند.
كارشناساني از ۵۷ دانشگاه و دانشكده هاي علوم ‌پزشكي كشور در اولين كارگاه كشوري بهبود شيوه زندگي در سالمندي از امروز به مدت دو روز در هتل سبز نياسر حضور دارند.
3009/6021