۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۸:۵۳
کد خبر: 82062371
T T
۰ نفر

آئين سمنوپزان در شهرستان آشتيان برگزار شد

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۸:۵۳
کد خبر: 82062371
آئين سمنوپزان در شهرستان آشتيان برگزار شد

آشتيان - ايرنا - همزمان با سالروز مبعث حضرت رسول (ص)،آئين سمنوپزان روز پنجشنبه با حضور اقشار مختلف مردم در شهرستان آشتيان در مجموعه ورزشي غلامرضا تختي اين شهرستان برگزار شد.

رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان آشتيان گفت: آئين پخت سمنو در آشتيان به عنوان يك رسم سنتي و بومي اين خطه به مدت دو روز ادامه دارد.
عليرضا اميري آشتياني افزود: اين آئين براي سومين بار با حضور اقشار مختلف مردم و حمايت دستگاه هاي اجرائي مانند شهرداري، شوراي اسلامي، ميراث فرهنگي، هلال احمر، فرمانداري و آموزش و پرورش برگزار شده و محل اسكان گردشگران و مسافراني كه براي مشاهده اين رسم و مشاركت در زنجيره تعاون آن به اشتيان سفر كرده اند، تدارك شده است.
وي گفت: انجام اين آئين در سالروز مبعث رسول اكرم (ص) جنبه معنوي و فرهنگي بالايي دارد و معرفي اين داشته ارزشمند و سنتي در فرهنگ آشتيان از اهداف برپايي اين آئين بوده است.
اميري آشتياني گفت: آئين سمنو پزان در سراسر كشور همزمان با سال نو انجام مي شود اما در آشتيان با منتسب دانستن اين آئين به حضرت زهرا (س) در طول روزهاي سال سمنو پخته مي شود و آئين بزرگ سمنوپزان اين شهرستان نيز در نيمه دوم ارديبهشت ماه و اوايل خرداد است كه با حضور خودجوش اقشار مردم راهبري مي شود.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان آشتيان بيان كرد: در اين آئين 20 ديگ سمنو با 400 كيلوگرم گندم و دو تن آرد براي حدود شش هزار نفر پخت شد.
عليرضا اميري آشتياني گفت: برنامه هاي فرهنگي شاد به مناسبت مبعثحضورت رسول (ص)، برگزاري نمايشگاه محصولات و صنايع دستي، اجراي بازي هاي بومي و محلي، قرائت زيارت عاشورا، دعاي ندبه، كميل و مولودي خواني از برنامه هاي جانبي اين آئين سنتي است.
مدير كل ميراث فرهنگي صنايع دستي وگردشگري استان مركزي نيز گفت: سمنو نماد خير و بركت سفره هفت سين است و در همه كشورهايي كه نوروز را جشن مي گيرند اين ماده خوراكي طبخ مي شود اما اين آئين كه سابقه طولاني در فرهنگ مردمان آشتيان دارد، در ارديبهشت ماه و همزمان با فصل برداشت محصول و به شكرانه نعمت خدا و گشايش روزي برگزار مي شود.
سيد محمد حسيني بيان كرد: اين آئين در ساليان نزديك نيز در منازل مردم به صورت خود جوش برگزار مي شده و مردم شهرستان با نام حضرت زهرا (س) اين سنت حسنه را زنده نگه داشته اند.
آشتيان به عنوان يكي از شهرستان هاي دوازده گانه استان مركزي از شمال به تفرش و قم و از جنوب به اراك و محلات محدودمي شود و يك هزار و 348 كيلومتر مربع مساحت دارد.
7114/6013/