۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۰:۰۴
کد خبر: 82063579
T T
۰ نفر
زنجيره انساني حمايتي از  آثار سنگ نگاره هاي تيمره خمين تشكيل شد

خمين - ايرنا - جمعي از اعضاي تشكل هاي مردمي حامي حوزه فرهنگ و هنر در خمين، عصر روز جمعه با حضور در محل سنگ نگاره هاي تيمره خمين با ايجاد زنجيره انسانياز تخريب آن ابراز گلايه كردند و خواستار حفظ و صيانت اين آثار ارزشمند و منحصر به فرد تاريخي شدند.

شركت كنندگان در اين برنامه گفتند: چهره اين آثار كهن بشري كه حدود 40 هزار سال در برابر عوامل طبيعي همچون باد، باران، سرما و گرما طاقت آورده و ايستادگي كرده امروزه در سايه غفلت و رفتارهاي عوامل انساني آسيب ديده است.
يكي از دوستداران آثار تاريخي شركت كننده و سرگروه زنجيره انساني تيمره در گفت و گو با ايرنا گفت: اين زنجيره انساني يكصد نفري با حضور از نخبگان و اساتيد دانشگاهي و گروه مهندسين شهرستان خمين و تعدادي از شهروندان خمين مقيم تهران تشكيل شده است.
محسن خليلي افزود: فرهنگ سازي عموم مردم و ساكنان روستاهاي همجوار تيمره در حفظ و نگهداري اين آثاركهن بشري ، درخواست از مسئولان و متوليان فرهنگي براي جلوگيري از تخريب آثار كهن منحصربه فرد به بهانه توسعه و عمران و ابطال پروانه هاي برداشت معادن دراين محوطه تاريخي اهداف اصلي اشكيل زنجيره انساني است.
وي گفت: اين آثار كهن تاريخي كه دركشور و خاورميانه منحصر به فرد است اما در جريان اجراي يك طرح هاي عمراني در يك دهه گذشته بيش از پنج هزار اثر نابود شد كه مي توانست با هماهنگي و انجام مطالعات كارشناسي و هدايت اداره ميراث فرهنگي اين خسارت را به حداقل كاهش داد.
يكي ديگر از اعضاي زنجيره انساني صيانت از آثارسنگ نگاره تيمره كه خواست نامش فاش نشود در اين باره گفت: تنها را نجات اين آثار منحصر به فرد، ساماندهي و صيانت از اين منطقه تيمره و ممنوعيت حفاري و تخريب غير مجاز از سوي ادارات، سازمان ها، نهادها و افراد جامعه است.
وي توضيح داد: سنگ نگاره هاي تيمره قدمتي بخه پهناي تمدن ايراني داشته و اين منطقه استعداد ايجاد موزه صخره نگاري بين المللي را دارد و ميراث فرهنگي و گردشگري بايد زيرساخت هاي لازم براي جذب گردشگر داخلي و خارجي به اين خطه را فراهم كند.
مدير كل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان مركزي نيز هفته گذشته ذر خبري از توقف فعاليت معدنكاوي در دره تيمره خمين كه موجب تخريب بخشي از آثار ارزشمند سنگ نگاره هاي تاريخي شد بود، خبرداد.
سيد محمد حسيني در پايگاه اطلاع رساني ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان مركزي، اظهاركرد: فعاليت هاي معدنكاوي در رشته گرانيت با مجوز اداره كل صنعت، معدن و تجارت بدون هماهنگي لازم با ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان در تيمره خمين جريان داشت كه موجب آسيب به بوم هاي سنگي باستاني و حكاكي هاي سنگ نگاره هاي اين خطه شد.
وي اظهار كرد: بيشترين آسيب ها در جريان ايجاد راه هاي دسترسي و فعاليت هاي معدني پراكنده رخ داده كه در حوزه دره غرقاب از محدوده چم اسبه در مرز سياسي گلپايگان شروع شده و تا روستاهاي قيدو در شهرستان خمين امتداد يافته است.
حسيني اظهاركرد: بر اساس كارشناسي هاي اوليه آسيب به بوم هاي سنگي و نقوش حك شده در محل بند قيدو در يك دره با فعاليت معدن گرانيت و سنگ ورقه وارد شده است.
بزرگ‌ترين مجموعه سنگ نگاره‌هاي كشور شامل بيش از ۲۱ هزار قطعه، در تيمره بين شهرستان خمين و گلپايگان قرار دارد كه به بهشت سنگ نگاره‌هاي ايران مشهور است و تاريخ خط، زبان، نمادها، آيين‌ها و حتي محيط اقليمي را از منظر سنگ نگاره‌ها مي‌توان مورد مطالعه قرار داد.
شهرستان خمين زادگاه امام راحل و از توابع استان مركزي در 60 كيلومتري اراك واقع است .
6199/6013/