۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۶:۴۲
کد خبر: 82064699
T T
۰ نفر
غار كرفتو مهمترين سايت باستاني دست كند كشور ناشناخته باقي مانده است

سنندج- ايرنا- مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كردستان گفت: غار كرفتو به عنوان يكي از مهمترين سايت هاي باستاني دست كند كشور در بين مردم ناشناخته باقي مانده است.

محسن علوي روز شنبه در نشست هماهنگي براي برگزاري نخستين همايش ملي غار كرفتو در سنندج افزود: اين سايت باستاني داراي نقوش و دست كندهاي بي نظيري بوده، اما به دليل عدم پژوهش و مطالعات علمي در اين زمينه هنوز ناشناخته باقي مانده است.
وي اضافه كرد: برگزاري اين همايش ملي مي تواند در شناسايي قابليت ها و پتانسيل هاي گردشگري كردستان بسيار مهم باشد و زمينه را براي جذب سرمايه گذاري در بخش گردشگري و توريسم فراهم سازد.
علوي گفت: براي شناسايي بيشتر غار كرفتو لازم است قابليت هاي اين اثر باستاني به صورت مستند تهيه و براي تاثير گذاري بيشتر در شبكه هاي ملي به نمايش گذاشته شود.
وي با اشاره به ديگر توانمندي هاي گردشگري استان كردستان اظهار كرد: در تعطيلات عيد نوروز امسال از مجموع 14 شهر برتر در زمينه گردشگري كشور شهر مريوان به عنوان شهر برتر گردشگري كشور و شهرهاي بانه و سنندج هم از نظر جذب گردشگري به عنوان شهرهاي قابل تقدير انتخاب شدند.
رييس آزاد اسلامي واحد سنندج نيز گفت: تيم علمي اين دانشگاه براي برگزاري همايش ها و نقد علمي مقالات علمي همايش ها و جشنواره ها از آمادگي كامل برخوردار است.
محمد قربان كياني افزود: اين دانشگاه از برگزاري همايش هاي علمي در زمينه مسايل منطقه اي و بين المللي حمايت مي كند و مي تواند پتانسيل ها و توانمندي هاي علمي منطقه را به شيوه علمي تجزيه و تحليل كند.
وي اضافه كرد: بررسي علمي و آثار تاريخي و جاذبه هاي گردشگري مي تواند زمينه را براي جذب سرمايه گذاري حوزه گردشگري فراهم سازد.
رييس مركز تحقيقات كردستان شناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد سنندج هم گفت: تاكنون بيش از 40 مقاله علمي از محققان و صاحب نظران در حوزه هاي مختلف اجتماعي، فرهنگي و غارشناسي به دبيرخانه همايش ملي غار كرفتو ارسال شده است.
اميد وزنده افزود: كميته علمي همايش كه از 20 نفر تشكيل شده در حوزه هاي مختلف غارشناسي، باستان شناسي، زمين شناسي داراي تخصص بوده و مقالات را در حوزه هاي مختلف مورد ارزيابي قرار مي دهند.
وي اضافه كرد: طبق برنامه ريزي هاي به عمل آمده همايش داراي سه بخش برگزار مي شود كه در روز نخست آيين افتتاحيه و سخنراني مسوولان اجرايي كشوري و استاني برگزار شده و در بخش دوم 12 مقاله برتر با تشخيص هيات داوران ارايه مي شود.
وزند گفت: روز دوم همايش به بازديد از غار كرفتو و بررسي ميداني اين اثر تاريخي اختصاص داده شده و در ادامه برنامه هاي اصلي بخش هاي فرهنگي و هنري شامل اجراي موسيقي محلي و آيين هاي بومي محلي نيز برگزار مي شود.
مركز تحقيقات كردستان شناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد سنندج از سال 1393 در اين واحد دانشگاهي راه اندازي شده تاكنون بررسي مقالات همايش هاي منطقه اي هورامان شناسي و سينماي كردي را در كارنامه علمي خود دارد و داراي پنج دپارتمان زبان شناسي كردي، تاريخ و ميراث فرهنگي، هنر و معماري، مطالعات بين الملل و علوم اقتصادي و اجتماعي است.
نخستين همايش ملي غار كرفتو قرار است روزهاي ششم و هفتم خرداد سال جاري با حضور جمعي از انديشمندان و صاحب نظران آثار تاريخي و باستاني داخلي و خارجي و مسوولان اجرايي كشور و استاني با همكاري اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كردستان، مركز تحقيقات كردستان شناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد سنندج و فرمانداري ديواندره برگزار شود.
غار كرفتو يك غار آهكي است كه در دوران سوم زمين‌شناسي شكل گرفته‌ و بخش‌هايي از اين غار دست‌كند بوده و كتيبه‌هايي از دوران پيش از تاريخ دارد اين غار، در بخش كرفتو از توابع ديواندره واقع شده و به‌عنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده‌ است.
كتيبه‌اي يوناني بر سردر يكي از اتاق‌هاي طبقهٔ سوم اين غار وجود دارد كه از اين غار به عنوان معبد هراكلس نام برده‌ شده و در معماري آن علاوه بر ايجاد اتاق‌ها و راهروهاي عبوري، سعي شده تا اتاق‌ها با هم مرتبط باشند و بر ديوارهاي غار در بعضي از اتاق‌ها نقوشي به صورت تجريدي از حيوانات، انسان و گياه حجاري شده ‌است.
اين غار حدود 750 متر طول دارد و كشف تراشه‌هاي سنگي در طبقهٔ چهارم و محوطهٔ بيرون غار مي‌تواند نشانه‌اي از استفاده انسان در دوران پيش از تاريخ از اين غار بوده و نمونه سفال‌ها و اشياي به دست آمده، ادامه سكونت انسان را در طول دوران تاريخي اشكاني و ساساني و سده‌هاي ششم تا هشتم هجري را مسجل مي‌سازد.
شهرستان ديواندره با 85 هزار نفر جمعيت در شمال كردستان و در 100 كيلومتري مركز استان واقع شده است.
3020/1904