۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۱:۱۵
کد خبر: 82064997
T T
۰ نفر
تجلی كرامت در جهاد مدرسه سازی

تبریز- ایرنا – كریم مردانی آذری گویی خزانه دار الهی است كه كرم را در جهاد مدرسه سازی به اوج رسانده بوسه استاندار تدبیر و امید در آذربایجان شرقی را بر دستان پرمهرش در آئینی كه به بهانه پاسداشت این خانواده خیر مدرسه ساز برگزار شد، تجربه كرد.

به گزارش ایرنا، كریم مردانی آذری/متولد 1313 شمسی در تبریز/ پس از فوت پدرش/محمد/ همراه مادرش زهرا و برادرانش علی و غلامرضا با روحیه و عزم قوی و خستگی ناپذیر به امر مقدس مدرسه سازی و سایر امور خیریه از جمله بیمارستان سازی پرداخت.
امروز پس از سال ها بذل و بخشش، در آیینی به بهانه نكوداشت آنان می توان ادعا كرد كه نشان آذر این خانواده سند افتخار آذربایجان و عزم استوارشان تبلور غیرت این مردمان است.
برادران مردانی آذری مدارس پسرانه را به نام پدرشان محمد و مدارس دخترانه را به نام مادرشان زهرا نامگذاری می كنند و معتقدند كه كلید خزانه الهی در دستان آنان است و تا روزی كه این كلید را در اختیار دارند برای هزینه در امورخیریه فرهنگی آمادگی كامل دارند.
آنان می گویند امكانات مالی شان در خارج از كشور غیر قابل تصور است و تلاش می كنند این ثروت خدادادی را به جریان مدرسه سازی در ایران متصل كنند تا نهضت مدرسه سازی برادران مردانی آذری هرگز متوقف نشود.
استاندار آذربایجان شرقی در آوین تجلیل از این خانواده خیر مدرسه ساز در تبریز گفت: وجود این خیران نیازی به برگزاری این گونه آیین ها ندارد، اما ما نیاز به این محافل داریم و باید بزرگان خود را به نسل جدید معرفی كنیم.
اسماعیل جبارزاده روز شنبه در این آیین نكوداشت، افزود: این خیر مدرسه ساز مراتب كمال نفس را به معنای واقعی طی كرده است.
وی گفت: مردانی آذری، الگویی برای انسان های معاصر است و افتخار می كنم كه در این آیین بوسه ای بر دست این بزرگوار می زنم.
وی افزود: كریم مردانی آذری همراه با برادرانش در نهایت فقر كار را شروع كردند و امروز با وجود اینكه همه چیز دارند، مدعی هستند كه هیچ چیز ندارند و همه را از آن مردم می دانند.
رییس انجمن خیران مدرسه ساز ایران گفت: هسته مركزی انجمن خیران مدرسه ساز 19 سال پیش با تعدادی انگشت شمار در جوار حرم ثامن الحجج آغاز به كار كرد، اما امروز احداث حدود 35 درصد از كل مدارس كشور را در كارنامه خود دارد.
محمدرضا حافظی به عضویت 600 هزار نفر خیر داخلی و یك هزار نفر خیر در خارج از مرزهای ایران در انجمن خیران مدرسه ساز كشور اشاره كرد و افزود: زندگی نامه بسیاری از خیران همچون اكبر ابراهیمی و برادران مردانی آذری عبرت آمیز است.
وی گفت: این انجمن نمونه بارز سپردن كار مردم به خودشان است و تاثیر آن در زندگی دنیوی و اخروی خیران نمایان است.
معاون فنی و عمرانی استانداری آذربایجان شرقی نیز با اشاره به بیمارستان فوق تخصصی كه با هزینه كریم مردانی آذری در تبریز احداث شده است، گفت: این خیر تبریزی همواره در تامین هزینه طرح های عمرانی جلوتر از مشاوران و طراحان است.
محمدصادق پور مهدی افزود: ایشان هرگز كار خیر امروز را به فردا موكول نمی كند و این سبقت در امور خیر درس بزرگی برای همه ماست.
دختری روشن دل نیز كه در مدرسه مردانی آذری تحصیل كرده است، گفت: نامم زینب و نام خانوادگی ام مردانی آذری است، چون وی پدر معنوی همه بچه های مدرسه مردانی آذری است.
وی شعری را با مضمون ' كسی از اهل جنت در زمین است/همین حاجی كریم نازنین است/ من او را دوست دارم همچو بابا و خود را دخترش می نامم هرجا / محبت های او بر ما چو باباست/ و این بسیار ارزشمند و زیباست/ ره او راه پاك انبیا است/ چون او با بینوایان آشنا است' قرائت و اشك حاضران را جاری كرد.
رییس دانشگاه علوم پزشكی تبریز نیز در این آیین گفت: زمانی سلامت را به عنوان نبود بیماری تلقی می كردیم اما امروز آن را رفاه كامل جسمی، روحی و روانی، معنوی و اجتماعی می دانیم و محور معنوی و اجتماعی آن در انفاق و ایثار تجلی می یابد.
محمدحسین صومی افزود: تنها توجه به نیازها نمی تواند ما را به بلوغ و پختگی برساند و از منظر تمام مكاتب، روانشاسی تعالی فرد در بی تفاوت نبودن به نیازهای دیگران است.
وی گفت: خیران ایثار، از خودگذشتگی، بخشش و توجه به محیط زیست را فقط با نیت خیر انجام می دهند اما سلامت و سعادت دنیا و آخرت را برای خود به ارمغان می آورند.
وی افزود: اعمال خیرخواهانه سبب بهبود سلامت روانی و احساس رضایتمندی می شود و حتی در سیستم ایمنی و سطح استرس و تنظیم فشارخون تاثیر مثبت دارد و نشاط درونی را به ارمغان می آورد.
به گزارش ایرنا، برادران مردانی آذری حدود 30 مدرسه، 6 پانسیون و هفت خوابگاه با 500 كلاس را از سیستان و بلوچستان تا تبریز و تهران تقدیم عرصه آموزش علم كرده اند و در زمان حاضر بیش از 10 هزار دانش آموز در این مدارس به تحصیل اشتغال دارند.
در این آیین از كتاب 'كریم كریم است' با موضوع زندگی نامه این خیر و تمبر اختصاصی وی رونمایی و لوحی به پاس نكوداشت از سوی استاندار آذربایجان شرقی به وی تقدیم شد.
نامگذاری یكی از بلوارهای تبریز به نام این خیر بزرگوار از سوی شهرداری تبریز نیز از دیگر بخش های این آیین معنوی بود.
گزارش از: علیرضا فولادی
3072/518