۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۲۸
کد خبر: 82065720
T T
۰ نفر

عبور ناوجنگي روسيه از تنگه بسفر در تركيه

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۲۸
کد خبر: 82065720
عبور ناوجنگي روسيه از تنگه بسفر در تركيه

آنكارا – ايرنا - ناو جنگي متعلق به ناوگان نيروي دريايي روسيه، پس از ورود به درياي مرمره، صبح امروز از تنگه بسفر استانبول گذشت. رسانه هاي تركيه گزارش دادند دو دستگاه تانك استتار شده بر روي عرشه كشتي مستقر بود.

به گزارش ايرنا، اين ناو جنگي كه از طريق تنگه داردانل از درياي اژه وارد درياي مرمره شده بود، پيش از ظهر امروز يكشنبه از تنگه بسفر عبور و وارد درياي سياه شد.
روزنامه حريت در تارنماي خود نوشته است: وجود دو دستگاه تانك كه با پرده مخصوصي پوشانده شده بود، جلب توجه مي كرد.
اين روزنامه نوشته است حين عبور كشتي كه نزديك به يك ساعت به طول انجاميد، سربازان روسي با دوربين اطراف را تحت نظر داشتند.
به هنگام عبور اين ناو روسي كه از ناوگان درياي سياه مي باشد، قايق هاي تيم گارد ساحلي استانبول به همراه بالگردهاي نيروي دريايي تركيه، اين ناوهاي جنگي را در حين عبور از تنگه استانبول همراهي كردند.
تيم هاي پليس تركيه در حين عبور ناو جنگي روسي در برخي از مناطق ساحلي نيز تدابير امنيتي لازم را انجام دادند.
حضور نظامي روسيه در شرق درياي مديترانه به دنبال شروع همكاريهاي نظامي مسكو – دمشق، در سال گذشته پر رنگ تر شده است.
موضوع عبور كشتي هاي جنگي روسيه از تنگه بسفر به ويژه به دنبال بروز تنش در روابط آنكارا – مسكو بر سر سرنگوني جنگنده روسي در 24 نوامبر سال گذشته بر فراز مرز سوريه، با دقت و كنجكاوي بيشتر رسانه هاي تركيه دنبال مي شود.
تركيه پيشتر به عبور يك فروند كشتي جنگي روسيه از تنگه بسفر در حاليكه يك سرباز روسي با موشك قابل شليك از سرشانه بر عرشه آن قرار داشت واكنش نشان داده و اين را اقدامي تحريك آميز ارزيابي كرده بود.
تنگه بسفر مطابق كنوانسيون مونترو يك آبراه مهم بين المللي است و اين قرارداد شامل كشتي هاي جنگي نيز مي شود.
چگونگي عبور كشتي هاي جنگي به ويژه آمريكا و روسيه از اين تنگه هر از گاهي و رعايت آنها به رژيم حقوقي عبور از تنگه هاي بسفر و داردانل كه درياي سياه را به مرمره و مرمره را به درياي اژه وصل مي كند، موجب بروز تنش هاي بين تركيه و روسيه شده است.
خاورم/2011**1566