۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۲۳
کد خبر: 82069894
T T
۰ نفر
افزون بر 33 هزار تن برگ سبز چاي از چايكاران شمال خريداري شد

رشت - ايرنا - رئيس سازمان چاي كشور گفت: از آغاز زمان برداشت برگ سبز چاي تاكنون، 33 هزار و 500 تن برگ سبز چاي كيفي و مرغوب از چايكاران استان هاي گيلان و مازندران خريداري شده است.

محمدولي روزبهان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: 86درصد برگ سبز برداشت شده، درجه يك و 14 درصد درجه دو محسوب مي شود.
وي ارزش اقتصادي اين ميزان برگ سبز چاي را 650 ميليارد ريال ذكر و بيان كرد: اين ميزان برگ سبز چاي توسط 147 كارخانه چايسازي فعال كه با سازمان چاي قرارداد دارند، انجام شده است.
روزبهان اظهار داشت: از اين مقدار برگ سبز كيفي و سالم، چاي خشك مناسب و خوب استحصال خواهد شد كه هيچ چاي خارجي قابليت مقايسه با آن را ندارد.
وي دلايل بالابودن كيفيت چاي داخلي را داشتن اقليم معتدل زمستاني و نبود زمينه رشد آفت در شمال كشور در مقايسه با ساير كشورهاي چايخيز در اين فصل و همچنين كيفيت عناصر غذايي در تغذيه بوته هاي چاي دانست.
روزبهان تصريح كرد: در سال جاري نيز هواي لطيف و معتدل و بارش هاي بموقع و كافي از يك سو و رسيدگي و توجه چايكاران به باغ ها به سبب حمايت هاي مالي دولت از سوي ديگر، موجب شد كه كشاورزان بموقع باغ ها را تغذيه كرده و شخم را جدي بگيرند و از كودها و نهاده هاي كشاورزي در زمان مناسب استفاده كنند.
رئيس سازمان چاي گفت: دولت در دو سال گذشته (1393 و 1394) 150ميليارد ريال وام بهزراعي و در اوايل امسال نيز 120ميليارد ريال در قالب اعتبارات جاري و بصورت مساعده ، به چايكاران پرداخت كرده است.
وي افزود: دولت امسال به ازاي هر هكتار باغ چاي، 16ميليون ريال تسهيلات پرداخت كرده و 9 هزار چايكار نيز توانستند از آن بهره مند شوند.
روزبهان ادامه داد: اين پرداخت ها در بهترين زمان، به دست كشاورزان رسيد و آنها توانستند بموقع، صرف عمليات بهزراعي باغ ها كنند.
وي يادآور شد: قيمت مناسب برگ سبز سال گذشته و خريد آزاد برخي واحدهاي چايسازي با پرداخت پنج هزار ريال بيش از قيمت مصوب تضميني از چايكاران، آنان را تشويق كرد كه امسال برگ سبز مرغوب تري به كارخانه هاي چاي تحويل دهند.
وي تصريح كرد: كمك هاي دولت تدبير و اميد در سال گذشته و امسال، موجب افزايش روحيه و ايجاد نشاط در چايكاران شده و امكان رونق صنعت چاي را مهيا كرده به گونه اي كه زمينه احياء چهار هزار هكتار باغ رهاشده در سال گذشته به چرخه توليد را فراهم آورد.
رئيس سازمان چاي كشور اضافه كرد: بزودي قيمت برگ سبز چاي درجه يك و دو از سوي شوراي عالي اقتصاد اعلام خواهد شد.
28هزار هكتار باغ چاي در استان هاي گيلان و مازندران وجود دارد و بيش از 50 هزار خانوار چايكار در اين دو استان، به اين مهم اشتغال دارند.
برداشت برگ سبز چاي، به طور معمول در سه مرحله بهاره، تابستانه و پاييزه انجام مي شود كه در سال جاري، برداشت برگ سبز چاي از اوايل ارديبهشت ماه، آغاز شده است.
ميزان نياز سالانه كشور به چاي خشك، حدود يكصد هزار تن است كه سال گذشته در مجموع 87 هزار تن برگ سبز چاي از كشاورزان خريداري شد كه از اين ميزان، 19 هزار و 600 تن چاي خشك استحصال شده است.
همچنين سال گذشته هر كيلوگرم برگ سبز چاي درجه يك به قيمت 21 هزار و 800 ريال و برگ درجه دو نيز 12 هزار و يكصد ريال بصورت تضميني از چايكاران خريداري شد.
6029/2007