۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۵:۰۶
کد خبر: 82070492
T T
۰ نفر
علي نصيريان: نمايش ايراني، شيوه اي توانمند در بيان مسائل روز است

تهران- ايرنا- بازيگر پيشكسوت سينما، تلويزيون و تئاتر نمايش ايراني را شيوه اي توانمند در بيان مسائل روز و نقدهاي اجتماعي دانست.

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگي ايرنا، علي نصيريان در مراسم آيين شب چراغ نمايش «بر پهنه دريا» و رونمايي از لباس مرحوم سعدي افشار در تماشاخانه سنگلج افزود: آن زمان كه اين سالن در دست ساخت بود با جناب جوانمرد مرتب به آن سر مي زديم و همان زمان تصميم گرفتيم كه پس از ساخته شدن، در زمينه نمايش ايراني فعاليت داشته باشد.
وي درباره جانمايي يادگارهاي صحنه اي اساتيد بزرگ و بنام حوزه تئاتر ايراني گفت: اين حركت در نگهداري و نمايش لباس سعدي افشار و ديگر هنرمندان نمايش سنتي و ايراني، ارزش بسياري دارد؛ چرا كه او آخرين بازمانده تخت حوضي بود؛ امثال اين هنرمند و مرد بزرگي مانند داوود فتحعلي بيگي، زحمات بسياري كشيدند تا اين هنر را پس از دوره اي طولاني - كه به نام تجدد هر چه متعلق به سنت ها بود مضموم دانسته مي شد - زنده نگه دارند.
اين بازيگر سرشناس ثبت و ضبط يادگارهاي نمايشي هنرمندان پيشكسوت را موجب پويايي هنرمندان جوان ارزيابي كرده و افزود: در حوزه تئاتر جواناني كه مسائل روز، نقدهاي اجتماعي و دغدغه هاي اجتماع را بيان مي كنند، پوياتر فعاليت خواهند كرد؛ چرا كه نمايش ايراني در اين زمينه غني و توانمند است.
در هنگام رونمايي از لباس سعدي افشار، قطعه اي آوازي با صداي اين هنرمند در سنگلج طنين انداز شد كه جمع به احترام سعدي افشار دقايقي با سكوت، آن را همراهي كردند.
علي نصيريان، «آواز» را يكي از بخش هاي اصلي نمايش ايراني است و تصريح كرد: بازيگر اين گونه نمايشي بايد بر آواز و موسيقي مسلط باشد. در تمام گونه هاي نمايش ايراني مانند تعزيه و سياه بازي، آواز عنصر اصلي است. خود من در تمام كارهايي كه اجرا داشته ام قطعاتي را به آواز خوانده ام.
شهرام مسعودي كارگردان نمايش بر پهنه دريا نيز در اين مراسم به بيان توضيحاتي درباره مسير اقتباس از يك اثر خارجي پرداخته و اقتباس از آثار نمايشي بزرگ را يكي از مسيرهاي تجربه شده تاريخ تئاتر ايراني بيان كرد كه براي نزديك شدن تئاتر و مردم در دهه هاي گذشته تجربه شده است.
علي نصيريان با تقدير از تعميرات انجام شده در اين تماشاخانه ، ويژگي نمايش ايراني را اصل روايت عنوان كرده و گفت: روايت تفاوت عمده بازيگري در نمايش ايراني و فرنگي است. بازيگر اين گونه نمايشي بايد بداند كه تنها شبيه يك نقش است.
اجراي نمايش بر پهنه دريا و عكس يادگاري پايان بخش آيين شبچراغ نمايش «بر پهنه دريا» و رونمايي از لباس مرحوم سعدي افشار مراسم بود؛ اين مراسم با حضور هنرمنداني چون داوود فتحعلي بيگي، ابراهيم آبادي، جواد انصافي، آتش تقي پور، پيمان شريعتي، محمد اسدي، صبا كمالي و سامان تيرانداز شب گذشته در تماشاخانه سنگلج برگزار شد.
فراهنگ**9362**1569