۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۳۴
کد خبر: 82071628
T T
۰ نفر

ساخت كاغذ هوشمند با استفاده از برچسب های حسگر

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۳۴
کد خبر: 82071628
ساخت كاغذ هوشمند با استفاده از برچسب های حسگر

تهران- ایرنا- محققان دانشگاه واشنگتن با همكاری محققان دانشگاه كارنگی ملون نوعی كاغذ هوشمند ساختند كه توانایی واكنش نسبت به حركات و همچنین برقراری ارتباط با دنیای دیجیتال را دارد.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس دیلی، محققان با استفاده از برچسب ‌‌های بسیار كوچك 'بازشناسی با امواج رادیویی' RFID ، یك رابط كاربر سبك و تعاملی ساختند كه به آسانی روی برگه ‌‌های كاغذ قرار می ‌‌گیرد و امكان برقراری ارتباط با دنیای دیجیتال را فراهم می ‌‌كند. كاربردهای این كاغذ هوشمند بسیار متنوع است و مجموعه وسیعی از عملكردهای روزمره، از كنترل صدای موسیقی با استفاده از یك دكمه كاغذی گرفته تا نظرسنجی بلادرنگ در كلاس درس را شامل می ‌‌شود.
بازشناسی با امواج رادیویی، سامانهٔ شناسایی بی‌سیمی است كه قادر به تبادل داده‌ها به‌ وسیلهٔ برقراری اطّلاعات بین یك برچسب بسیار كوچك كه به یك كالا، شئ، كارت و... متّصل شده‌، و یك بازخوان (Reader) است. این سامانه ها از سیگنال‌های الكترونیكی و الكترومغناطیسی برای خواندن و نوشتن داده‌ها بدون تماس بهره‌گیری می‌كنند
كاغذ هوشمندی كه با استفاده از برچسب های سامانه بازشناسی با امواج رادیویی ساخته شده است و PaperID نام دارد، از برچسب ‌‌های ارزان قیمت RFID بهره می ‌‌برد. هر یك از این برچسب ‌‌ها دارای یك شناسه منحصر به فرد هستند و نیازی به باتری ندارند و با استفاده از یك دستگاه ساده می ‌‌توان آن ‌‌ها را بازخوانی كرد. دستگاه بازخوانی اطلاعات مجهز به یك آنتن است كه شناسه هر برچسب را از طریق امواج رادیویی دریافت می ‌‌كند. هنگامی كه كاربر روی كاغذ می ‌‌نویسد یا دست خود را در مقابل آن حركت می ‌‌دهد و یا آن را لمس می ‌‌كند، ‌‌ سیگنال بین برچسب ‌‌های موجود در كاغذ و آنتن قطع می ‌‌شود. محققان با استفاده از الگوریتم خاصی می ‌‌توانند نوع حركت را تشخیص دهند و بدین ترتیب قطع سیگنال را به عنوان دستورالعمل ویژه ‌‌ای طبقه ‌‌بندی كنند. برای مثال ممكن است كشیدن دست روی برچسب موجود در یك كتاب منجر به پخش صدای خاصی شود.
این فناوری امكان تشخیص سرعت اشیای در حال حركت را نیز دارد. همچنین می ‌‌توان به جای كاغذ، از حامل ‌‌های دیگری برای دریافت دستورالعمل ‌‌های حركتی بهره گرفت. در واقع محققان به دلیل سادگی، قیمت ارزان، انعطاف پذیری و قابلیت بازیافت كاغذ، از آن به عنوان حاملی برای ساخت این رابط حركتی استفاده كردند. نكته قابل توجه این است كه فناوری PaperID راهكار جدید را برای برقراری ارتباط بین دنیای واقعی و دنیای مجازی از طریق رابط ‌‌های حركتی فراهم می ‌‌كند.
علمی (6) **9259**2017
۰ نفر