۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۱۱
کد خبر: 82074793
T T
۰ نفر

پایایی حیات با پویایی حیاط

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۱۱
کد خبر: 82074793
پایایی حیات با پویایی حیاط

سمنان-ایرنا-كودك سرشار از انرژی در حال دویدن است كه ناگهان مادر جلویش ظاهر می شود و می گوید اینقدر ندو الان از طبقه پایین تذكر می دهند، آنوقت دست كودك را می گیرد، روی زمین می نشاند و تبلتی دستش می دهد و می گوید بنشین با همین بازی كن.

آپارتمان های كوچك و بازی های كامپیوتری كافی است كودكان امروز را از تحرك بیندازد، این كم تحركی در كودكان تا آنجا پیش رفته كه امروزه از هر چهار كودك ایرانی یك كودك ، اضافه وزن دارد، یعنی حدود 30 درصد كودكان گرفتار چاقی هستند .
یك كارشناس تغذیه از استان سمنان با بیان این كه در سنین بزرگسالی 43 درصد مردان و 57 درصد زنان ایرانی اضافه وزن دارند گفت : سونامی بیماری های قلبی و عروقی و پوكی استخوان كه در كشور پدید آمده ریشه در دوران كودكی افراد دارد.
نادر حمیدی در گفت و گو با ایرنا افزود : چاقی دركودكی منجر به افزایش تعداد سلول های چربی می شود و چاقی كودكی در بزرگسالی هم ادامه دار خواهد بود.
سیر صعودی پدیده چاقی در كودكان باعث شد با توجه به جمعیت 13 میلیون نفری دانش آموزی كشور ، افزایش تحرك در مدارس در قالب طرح حیاط پویا حیات پایا ' مورد توجه قرار گیرد.
در طرح حیاط پویا حیات پایا ، حیاط و فضای مدرسه با رشته های مختلف ورزشی شاداب سازی می شود.
دیگر لازم نیست زنگ ورزش فرا برسد تا دانش آموز بتواند در فرصت بدست آمده بازی كند بلكه می تواند در زمان كوتاه زنگ تفریح با انواع بازی های لی لی ، دو ، توپ و تور ، دوز ، وسطی و بازی های ایستگاهی و پرش با نشاط بیشتر به كلاس بعدی برود.
به گفته معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ، حدود 25 هزار مدرسه در سال تحصیلی 95-94 طرح حیاط پویا را اجرا كردند و اجرای این طرح آثار بسیار خوبی هم داشته است.
مهرزاد حمیدی افزود : فعالیت‌های حركتی مختلفی برای رویارویی با پدیده چاقی در مدارس پیش‌بینی شده بود كه در میان آن ها حیاط پویا به خاطر فرم اجرا و ترغیب دانش آموزان با اشكال و طرح های ورزشی در حیاط مدرسه مورد توجه زیاد دانش آموزان قرار گرفت و بیشتر آن ها را به انجام فعالیت های ورزشی ترغیب كرده است.
رزیتا مرادی دانش آموز كلاس پنجم از شهرستان سمنان می گوید : گاهی ساعت ورزش به جبران عقب افتادگی دروسی مثل ریاضی ، علوم اختصاص پیدا می كند و همان اندازه وقتی كه برای بازی و آموختن یك رشته ورزشی داریم از ما گرفته می شود اما با اجرای طرح حیاط پویا ، كل حیاط مدرسه تبدیل به یك زمین بازی گسترده شده كه روزانه در سه یا چهار زنگ تفریح 10 تا 15 دقیقه ای می شود از آن استفاده كرد.
شماری از دانش آموزان در گفت و گو با ایرنا خواستار مشاركت مدیران و معلمان مدارس در اجرای این بازی ها شدند و گفتند : رغبت دانش آموزان با نظارت و حضور مدیران و معلمان در این بازی ها بیشتر می شود.
مدیركل آموزش و پرورش استان سمنان با بیان اینكه 110 هزار دانش آموز این استان از طرح بانشاط سازی مدرسه بهره مند شده اند، گفت : با اجرای این طرح علاوه بر شاداب سازی مدرسه ، سواد حركتی دانش آموز نیز افزایش می یابد.
محمدرضا جهان طرح حیاط پویا را نیاز ضروری مدارس برشمرد.
كارشناسان امر اجرای طرح حیاط پویا را در استعداد یابی ورزشی و حركتی در دانش آموزان بسیار موثر می دانند.
منا آزادیان یكی از دبیران ورزش معتقد است : در طرح حیاط پویا ، دانش آموزان علاوه بر بازی و تحرك، استعداد خود را در یكی از بازی ها و رشته ها نشان می دهند و این راهی منطقی، كوتاه و مقرون به صرفه برای حضور موفقیت آمیز آن ها در صحنه های جدی ورزش است.
وی بیان داشت : این طرح در عین سادگی و هزینه كم ، دانش آموزانی كه شرایط لازم جسمانی، مهارتی و رفتاری برای موفقیت در یك ورزش یا بازی خاص را دارند به مربیان ورزش معرفی می كند.
از این رو شاید بتوان گفت فعالیت دانش آموزان در حیاط پویای مدرسه شان مقدمه ای است برای حضور آن ها در پایگاه های استعداد یابی و ورزش های قهرمانی.
امری كه مدیركل دفتر استعداد یابی و توسعه ورزش های قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان هم به آن صحه می گذارد.
رامین طباطبایی در سمنان گفته است : بر اساس تفاهم نامه های بین 2 وزارتخانه ورزش و جوانان و وزارت آموزش و پرورش، مدیران مدارس سراسر كشور دانش آموزان دارای استعدادهای ورزشی را به اداره های ورزش و جوانان شهرستان ها معرفی می كنند.
طباطبایی نقش بازی های ورزشی در مدارس را در این گونه استعداد یابی ها موثر دانسته و می گوید : هدف اصلی پایگاه های ورزش قهرمانی ، شناسایی كودكان و نوجوانان مستعد ورزش و ارائه آموزش های تخصصی بر روی آن برای افزایش عمر قهرمانی در رشته خاص است.
مدیر یكی از دبیرستان های دخترانه سمنان طرح حیات پویا را برای دانش آموزان دوره ابتدایی بسیار مفیدتر از دانش آموزان دیگر دوره ها دانست و گفت : دانش آموزان دبیرستانی به دلیل مشغله درسی، به طور معمول كمتر به فعالیت های ورزشی، آن هم در ساعات اوقات تفریح علاقه نشان می‌دهند.
مومنی تصریح كرد: طراحی ابتدایی طرح حیات پویا بر مواردی متمركز بود كه چندان از سوی دانش آموزان دبیرستانی استقبال نمی شد و به همین دلیل در برخی دبیرستانها، دبیران ورزش با بهره گیری از برخی از حركتهای ورزشی و برخی روشهای سرگرم كننده، طرح حیات پویا را برای اجرا در دبیرستانها جذاب تر كردند.
وی تاكید كرد: طرح حیات پویا بیشتر برای اجرا در مدارس ابتدایی و دانش اموزان این دوره مناسب تر است زیرا فضای مدرسه را برای این دانش آموزان از سادگی محیط آموزشی خارج می كند و باعث سرگرمی و گاهی با اجرای مسابقه باعث ایجاد حس رقابت در یك فضای سالم در بین بچه های ابتدایی می شود.
این مدیر دبیرستان با اشاره به نیاز اجرا و هزینه‌كرد مدارس و دبیرستان ها برای اجرای امور جانبی در اجرای طرح حیات نو گفت: رنگ آمیزی و طراحی و برخی مناسب سازی ها در حیاط فشاهای آموزشی باید برای اجرای این طرح انجام شود كه برای مدارس هزینه هایی در بر دارد و بهتر بود متناسب با اجرای طرح حیات پویا، با موسسه ای به صورت متمركز برای انجام این امور تفاهم نامه به امضا می رسید و از سوی وزارت آموزش و پرورش نیز این هزینه لحاظ می شد.
خانم مومنی تصریح كرد : اجرای طرح هایی مانند حیات پویا باعث می شود فضای آموزشی از حالت رسمی و درسی برای دقایقی خارج شود و در قالب این طرح نیز دانش آموزان به صورت غیرمستقیم، به انجام فعالیت ورزشی ترغیب می شوند.
صمد رسولی مدرس ورزش دانشگاه آزاد واحد تهران در این ارتباط گفت : این طرح در مدارس كشور نباید مقطعی و بدون نظارت و برنامه ریزی انجام شود.
وی تاكید كرد : برای نهادینه كردن ورزش در بین دانش آموزان باید فضای آموزشگاه ها را از هر جهت برای اجرای بازی های دانش آموزان آماده كنند و به جنبه های روحی و روانی دانش آموزان دختر و پسر دقت شود.
این مدرس سمنانی دانشگاه آزاد با اشاره به معضل روز افزون چاقی در جامعه به ویژه در بین كودكان و نوجوانان تصریح كرد : باید نظیر طرح حیاط پویا را برای همه افراد جامعه در هر منطقه ای از شهر در نظر گرفت.
وی با هدف بررسی معضل چاقی در بین دانش آموزان، انجام كارهای تحقیقاتی و پژوهشی را درفرایند اجرای طرح حیاط پویا از سوی آموزش و پرورش ضروری می داند.
رسولی در عین حال یادآور شد : برایندها نشان می دهد كه در جامعه شاد و با نشاط در آن زندگی و خلاقیت و پویایی جریان دارد و این گونه جوامع نیز تمدن ساز می شوند.
نهادینه كردن ورزش‌ در سنین پایه ، حلقه گمشده ورزش كشور است و اجرای طرح هایی نظیر حیاط پویا ، از زنگ های تفریح و ورزش به جای ساعت هایی برای دویدن های بیهوده و حتی كلاس جبرانی برای دروس نظری ، ساعاتی برای جبران ناهنجاری های بدنی نظیر چاقی، كشف استعدادها و جهت دهی به علاق مندیهای جسمانی دانش آموز می سازد.
7340/6026/
۰ نفر