۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۴۰
کد خبر: 82075256
T T
۰ نفر
پرداخت بهای خرید تضمینی گندم امسال بدون تاخیر است

خمین - ایرنا - رئیس سازمان تعاون روستایی استان مركزی اعلام كرد: با تمهیدات دولت تدبیر و امید در حمایت مستقیم از تولید كنندگان، پرداخت بهای خرید تضمینی گندم مازاد برمصرف كشاورزان امسال بدون تاخیر انجام می شود.

محمد همتی روز یكشنبه در نشست هماهنگی خرید گندم در خمین افزود: بهای خرید تضمینی هر كیلوگرم گندم مازاد بر نیاز كشاورزان امسال 12 هزار و 700 ریال تعیین شده كه این شاخص بهاء از قیمت جهانی بیش از دو هزار ریال فراتر است.
همتی اظهاركرد: این سیاست دولت به منظور حمایت از تولیدكنندگان كشاورزی و تشویق بهره برداران برای افزایش تولید است.
وی بیان كرد: 53 مركز خرید در سال جاری به منظور خرید تضمینی گندم مازاد بر مصرف كشاورزان در این استان دایر می شود.
رئیس سازمان تعاون روستایی استان مركزی گفت: با توجه به بارندگی مناسب سال زراعی جاری، افزایش سطح زیر كشت گندم آبی و دیم و قیمت مناسب خرید تضمینی، پش بینی می شود كه خرید گندم نسبت به مدت مشابه پارسال 30 درصد افزایش یابد.
وی ادامه داد: پارسال 160 هزار تن از 270 هزار تن گندم تولیدی در سطح استان به نرخ تضمینی از كشاورزان این استان خریداری شد.
همتی ادامه داد: خرید تضمینی گندم در نیمه دوم خردادماه در ساوه آغاز می شود و برداشت گندم در شازند به دلیل اقلیم سردسیرممكن است تا اواخر مرداد ماه انجام می شود.
همتی اظهاركرد: گندم تولیدی این استان هر ساله بیش از نیاز مصرف است كه مازاد آن به استان البرز و تهران ارسال می شود.
وی میزان گندم مصرفی استان مركزی در سال جاری را 180 هزار تن عنوان كرد و افزود: بیش از 100 هزار تن گندم تولیدی مازاد بر مصرف است.
رئیس سازمان تعاون روستایی خمین نیز در این نشست گفت: در شهرستان خمین خرید تضمینی گندم از اواخر خرداد ماه از طریق 11 مركز خرید تضمینی برنامه ریزی شده است.
علی عبدی ادامه داد: 33 هزار تن گندم مازاد بر نیاز كشاورزان در سال گذشته به نرخ دولتی خریداری شد كه پیش بینی می شود امسال این میزان افزایش یابد.
رئیس تعاون روستایی خمین بیان كرد: این شهرستان برای ذخیره گندم مازاد بر مصرف كشاورزان، با كمبود انبار مواجه است.
عبدی افزود: پراكنش انبار در این منطقه متناسب با میزان تولید نیست به طوری كه در مراكزی نظیر شهر قورچی باشی، چهارچشمه و خلیل آباد ظرفیت انبارها جوابگوی تولید حجم گندم خریداری شده نیست.
رئیس تعاون روستایی خمین توضیح داد: ظرفیت انبار گندم منطقه چهارچشمه 500 تن و شهر قورچی باشی 250 تن است و نیاز است در این مناطق هركدام انبار مناسب با ظرفیت پنج هزار تن ساخته شود.
مدیر جهاد كشاورزی خمین سطح زیر كشت گندم آبی این شهرستان را شش هزار و 200 هكتار و گندم دیم هشت هزار و 250 هكتار بیان كرد.
احمد رضا حعفری پیش بینی كرد: از این سطح زیر كشت حدود 35 هزار تن گندم آبی و دیم برداشت شود.
وی اظهاركرد: به دلیل محدودیت منابع آبی شهرستان در چهار سال اخیر، سطح زیر كشت گندم آبی و دیم تغییری نكرده و افزایش نیافته است.
شهرستان خمین دارای 14 هزار خانوار كشاورز است و مهمترین محصولات تولیدی آن گندم،جو، لوبیا، پیاز و سیب زمینی است.
6199/7277/6013/