۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۱۶
کد خبر: 82076588
T T
۰ نفر

سد ارداك به كمك تامين آب مشهد مي آيد

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۱۶
کد خبر: 82076588
سد ارداك به كمك تامين آب مشهد مي آيد

مشهد- ايرنا- مدير عامل شركت آب منطقه اي خراسان رضوي گفت: سد ارداك تابستان امسال به كمك تامين آب كلانشهر مشهد مي آيد.

محمد حسين جعفري روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: سد ارداك هم اكنون 23 ميليون متر مكعب آب دارد كه براي كمك به تامين آب مشهد در تابستان و هنگام اوج مصرف مورد استفاده قرار مي گيرد.
وي خاطر نشان كرد: عمليات لوله گذاري و انتقال آب از اين سد در 70 كيلومتري شمال غرب مشهد پايان يافته و در مرحله تست آب گيري قرار دارد.
وي با بيان اينكه هم اكنون 50 درصد آب مشهد از طريق سد دوستي تامين مي شود گفت: نياز سالانه آب مشهد حدود 250 ميليون متر مكعب است كه 75 تا 100 ميليون متر مكعب آن از طريق سد دوستي تامين مي شود.
جعفري منابع تامين آب مشهد را شامل سدهاي دوستي، طرق، كارده و همچنين منابع زيرميني و چاهها عنوان كرد و افزود: سهم سدهاي طرق و كارده در تامين آب مشهد كمتر از 20 درصد است.
وي بيان كرد: در سالهاي اخير تلاش بر اين بوده است كه استفاده حداكثر از منابع آب سد دوستي با هدف تعادل بخشي سفره هاي آب زيرزميني صورت گيرد، به طوريكه در اين مدت 170 حلقه چاه از مدار بهره برداري خارج شده است.
مدير عامل شركت آب منطقه اي خراسان رضوي گفت: كلانشهر مشهد تنها شهر در كشور است كه بين ميانگين مصرف روزانه و حداكثر مصرف آن اختلاف دو برابري وجود دارد، به طوريكه متوسط مصرف روزانه آب در مشهد هفت متر مكعب در ثانيه و در هنگام اوج مصرف 12 متر مكعب در ثانيه است.
وي ورود سالانه افزون بر 25 ميليون زائر و مسافر به كلانشهر مشهد به ويژه در ايام تابستان و مناسب هاي خاص را دليل افزايش حداكثر مصرف آب در شهر مشهد دانست.
استان خراسان رضوي داراي 29 سد در حال بهره برداري است كه در شهرستان هاي تربت حيدريه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، تايباد، تربت جام، چناران، كلات و فريمان واقع شده اند.
سد ارداك در 70 كيلومتري شمال غرب مشهد قرار دارد كه با هدف مهار، كنترل، ذخيره و تنظيم جريانات دايم و فصلي رودخانه ارداك در موقعيت تلاقي دو آبراهه اصلي 'آبقد' و 'ميانمرغ' به نام دوآبي احداث شده است.
اين سد با 30 ميليون و 300 هزار متر مكعب حجم آب قابل تنظيم در سال و 23 ميليون و 900 هزار متر مكعب حجم مفيد مخزن، سد خاكي با هسته رسي است.
3027 / 6053