به گزارش خبرنگار ايرنا، دكتر اكبر نصراللهي در سومين كنفرانس «جامع مديريت بحران» در سخناني با موضوع «شايعات و جايگاه رسانه در مديريت بحران»، ادبيات پيش بيني هاي هواشناسي را در بحران ها حساسيت برانگيز ندانست و افزود: ادبيات و تنظيم گزارش هاي سازمان هواشناسي بگونه اي است كه در شرايط عادي و بحراني تفاوت چنداني ندارند، بنابراين نمي توانند حساسيت لازم را در رسانه ها ايجاد كنند.
وي، ناآشنايي كارشناسان هواشناسي با رسانه و ادبيات خبر و در مقابل اطلاعات ناكافي خبرنگاران، دبيران و سردبيران با اصلاحات تخصصي هواشناسي را از دلايل اين مشكلات دانست.
نصراللهي همچنين پيشنهاد كرد براي رفع اين مشكلات، كلاس ها و كارگاه هاي تخصصي براي تبادل تجربه و هم آموزي برگزار شود.
** نقش دوگانه رسانه ها در بحران ها
اين استاد دانشگاه در بخش ديگري از سخنان خود به نقش رسانه ها در بحران هاي مختلف اشاره كرد و گفت: كشورها در معرض بحران هاي مختلف قرار دارند و هرجا بحران وجود دارد، رسانه ها نيز وجود دارند.
وي تصريح كرد: رسانه ها نقش دوگانه «شايعه زا» و «شايعه زدا» را در بحران ها ايفا مي كنند و در بروز سوانح و حوادث نقش مهمي دارند.
** بين عملكرد مسئولان و گسترش بحران رابطه وجود دارد
نصراللهي ادامه داد: چسبندگي مردم در بحران ها به رسانه ها زياد است و اگر رسانه ها وظيفه خود را درست انجام ندهند با بحران مخاطب و اعتماد مواجه مي شويم، بدين ترتيب رسانه هاي حرفه اي از بحران ها به عنوان فرصتي براي اثرگذاري، جذب مخاطب و جلب اعتماد استفاده مي كنند.
وي ادامه داد: بحران هاي مختلف بستر مناسبي براي شايعات هستند و بين عملكرد مسئولان و گسترش بحران رابطه نزديك وجود دارد.
** شايعه گفتمان غيررسمي است
مدير گروه ارتباطات دانشگاه آزاد واحد تهران شمال همچنين به موضوع شايعه و اخبار غيررسمي در بحران ها اشاره كرد و گفت: به اخبار غيررسمي و غيرموثق كه در برخي موارد آميخته با واقعيت است، شايعه گفته مي شود.
وي افزود: شايعه همان گفتمان هاي غيررسمي، نامعتبر و اطلاعات وارسي نشده است كه معمولا منبع آن براي مخاطبان مشخص و قابل رديابي نبوده و اطلاعات آن معمولا صحيح نيست.
نصراللهي، شايعه اهدافي شامل «جلب توجه مردم و مسئولان به موضوع يا فرد خاص و برجسته سازي آنها»، «ارزيابي و سنجش واكنش مردم»، «ايجاد آمادگي در مردم و كاهش شوك ناشي از خبر ابتدا به شكل شايعه بعد اعلام رسمي خبر»، «حمايت يا تخريب شخصيت حقيقي يا حقوقي»، « منافع سياسي، اقتصادي و اجتماعي»، «اعتبارزدايي از خبر»، «انحراف افكار عمومي» و «كنجكاوي» را دنبال مي كند.
وي افزود: همچنين نبود يا كمبود اطلاعات، نياز مردم به اخبار و مجاري رسمي، عملكرد ضعيف و غيرحرفه اي رسانه هاي رسمي (تاخير در اطلاع رساني)، بي اعتمادي مردم به رسانه هاي رسمي، ناكارآمدي و پاسخگو نبودن مسئولان و باور ناكافي آنان به رسانه ها، بي اعتمادي يا اعتماد ناكافي مردم به مسئولان، فرهنگ شايعه سازي و شايعه پردازي در جامعه و وجود شكاف هاي سياسي در جامعه از جمله عواملي هستند كه به بروز و رواج شايعات در جامعه دامن مي زند.
اين استاد ارتباطات، تسهيل و تسريع دسترسي رسانه ها، توجه به نياز مردم به اطلاعات، سرعت عمل و شروع قبل از ديگران، بمباران اطلاعات، ارتباط مستمر با رسانه ها و داشتن راهبرد فعال و رويكرد تعاملي را از جمله راهكارهاي مقابله با شايعه برشمرد.
سومين كنفرانس «جامع مديريت بحران» از روز گذشته(دوشنبه) در تالار علامه اميني دانشگاه تهران آغاز شد و امروز(سه شنبه) پايان مي يابد.
دكتر زارع استاد پژوهشگاه زلزله شناسي و مهندسي زلزله، مهندس ستار محمودي قائم مقام وزير نيرو، خانم استر كوئيش لاروش رئيس دفتر منطقه اي يونسكو در ايران و دكتر شاهرخ فاتح رئيس مركز ملي خشكسالي و مديريت بحران سازمان هواشناسي كشور از جمله سخنرانان اين كنفرانس بودند.
اجتمام ** 1071
استاد ارتباطات:
رسانه حرفه اي از بحران ها براي جلب اعتماد عمومي استفاده مي كند
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۱۵
کد خبر:
82077820
تهران - ايرنا - استاد ارتباطات گفت: رسانه حرفه اي از بحران ها به عنوان فرصتي براي اثرگذاري، جذب مخاطب و جلب اعتماد عمومي استفاده مي كند.