۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۲:۱۴
کد خبر: 82078808
T T
۰ نفر
فرماندار: مهاجرت بي رويه توسعه گناباد را با چالش جدي مواجه كرده است

گناباد-ايرنا- فرماندار گناباد گفت: مهاجرت بي رويه از اين شهرستان به ساير نقاط كشور در سالهاي گذشته روند توسعه اين شهرستان را با چالش جدي مواجه كرده است.

به گزارش ايرنا، محمد علي نبي پور روز سه شنبه در جلسه پويش وقايع حياتي گناباد افزود: مهمترين دلايل مهاجرت از اين شهرستان مسائل فرهنگي ، اقتصادي، سياسي و اجتماعي بوده كه با توجه به افزايش روند خشكسالي و مسائل و مشكلات متاثر از آن مسائل اقليمي هم در افزايش روند مهاجرت تاثير داشته است.
وي اظهار كرد: افزايش بيابان زايي و ريزگردها زندگي مردم مناطق شهري و روستايي گناباد را با مشكلات بسيار مواجه كرده و مشكلات اقليمي موجب به هم ريخته شدن كانونهاي جمعيتي مناطق شهري و روستايي اين شهرستان شده است.
وي گفت: علاوه بر مهاجرت بسياري از مردم گناباد به خارج از اين شهرستان، تعداد بسياري نيز از مناطق روستايي به مركز شهر مهاجرت كرده اند.
نبي پور افزود: زيرساختهاي موجود شهري گناباد جوابگوي جمعيت بسيار مهاجر از روستاها نيست.
وي اظهار كرد: ظرفيت توليد مجتمع آبرساني اين شهر 210 ليتر در ثانيه است در حالي كه مصرف آب در مواقع اوج مصرف به 350 ليتر در ثانيه افزايس مي يابد و بر اين اساس گناباد با كمبود 140 ليتر آب در ثانيه روبرو است.
وي گفت: با توجه به افزايش روند مهاجرت از گناباد ميزان جمعيت سالمند در اين شهرستان همواره در حال افزايش است.
فرماندار گناباد افزود: اگر نسبت به اين مساله دغدغه لازم نداشته باشيم سالهاي آينده با بحران جدي روبرو مي شويم.
وي اظهار كرد: با افزايش روند مهاجرت از گناباد هم اكنون 50 مدرسه اين شهرستان خالي و بدون استفاده رها شده است.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي گناباد نيز گفت: 15 هزار نفر از جمعيت اين شهرستان از سال 1375 تاكنون به ديگر نقاط كشور مهاجرت كرده اند و با افزايش روند فعلي مهاجرت، گناباد به يكي از پيرترين مناطق كشور تبديل شده است.
دكتر علي عالمي افزود: روند افزايش مهاجرت به يكي از دغدغه هاي مهم در شهرستان گناباد تبديل شده كه بايد با ساز و كارهايي براي كاهش اين معضل تدابير اساسي انديشيد.
رئيس اداره ثبت احوال گناباد نيز گفت: بر اساس آخرين آمارها جمعيت اين شهرستان 85هزار و 341 نفر و نرخ رشد سالانه 2 درصد است و 57،3 درصد جمعيت گناباد در مناطق شهري و بقيه در مناطق روستايي ساكن هستند.
حسين سعيدي افزود: 24،5 درصد از جمعيت اين شهرستان كمتر از 14 سال سن دارند، 28،2 درصد بين 15 تا 29 ، 37،8 درصد بين 30 الي 64 و 9،8 درصد نيز سالمند هستند.
وي اظهار كرد: 2164 ولادت در سال گذشته در ثبت احوال گناباد به ثبت رسيد كه از اين تعداد 1105 نفر پسر و 1059 تن دختر بودند و ميزان واقعه فوت هم در اين مدت 480 مورد بود كه 258 نفر را مردان و 222 نفر را زنان تشكيل دادند.
وي خاطر نشان كرد: 807 مورد ازدواج نيز سال گذشته در ثبت احوال گناباد ثبت شد.
شهرستان 85 هزار نفري گناباد در 287 كيلومتري جنوب استان خراسان رضوي قرار دارد.
2095/ 6053