۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۳۲
کد خبر: 82079452
T T
۰ نفر

پنجمین كنگره ملی گیاهان دارویی در اصفهان آغاز شد

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۳۲
کد خبر: 82079452
پنجمین كنگره ملی گیاهان دارویی در اصفهان آغاز شد

اصفهان- ایرنا- پنجمین كنگره ملی گیاهان دارویی روز چهارشنبه با حضور محققان، فعالان، صاحبان صنایع، تولیدكنندگان و صادركنندگان حوزه گیاهان دارویی در دانشگاه علوم پزشكی اصفهان آغاز به كار كرد.

به گزارش ایرنا، این كنگره توسط شبكه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی به مدت دو روز در دانشگاه علوم پزشكی اصفهان برگزار می شود.
محورهای پنجمین كنگره ملی گیاهان دارویی شامل علوم پایه، كشاورزی ومنابع طبیعی، داروسازی، پزشكی و دامپزشكی، صنعت و اقتصاد است.
دبیر علمی پنجمین كنگره ملی گیاهان دارویی در مراسم آغاز به كار این گردهمایی گفت: 963 مقاله به دبیرخانه این كنگره ارسال شده كه پس از داوری، 735 مقاله پذیرفته شده است.
پیمان صالحی افزود: از بین مقاله های پذیرفته شده نیز 35 مقاله به صورت سخنرانی و بقیه به صورت پوستر ارائه می شود.
وی با اشاره به این كه بیشترین مقالات دریافتی در حوزه پزشكی، داروسازی و دامپزشكی است، اظهار كرد: بخشی از فعالیت های دانشكده های داروسازی و پزشكی در حوزه هایی مانند كاربرد و اثرات گیاهان دارویی و عصاره گیاهی است.
صالحی برگزاری نمایشگاه و انتخاب 10 پوستر برتر را از جمله برنامه های این كنگره اعلام كرد و گفت: حدود 20 شركت محصولات خود را در قالب نمایشگاه در معرض دید بازدید كنندگان قرار داده اند.
وی همچنین خبر داد كه ششمین كنگره ملی گیاهان دارویی روزهای 27 و 28 اردیبهشت سال آینده در تهران برگزار می شود.

*** فروش گواهینامه در برخی كنگره ها
دبیر علمی كنگره ملی گیاهان دارویی همچنین در سخنان خود با انتقاد از برخی از كنگره های علمی در كشور گفت: تعدادی به دنبال سود شخصی و تجارت از طریق برگزاری كنگره های علمی هستند بطوریكه اعلام می كنند كه فقط با پرداخت هزینه و بدون نیاز به حضور در كنگره، گواهینامه برای آنها صادر و مقاله آنها در نشریات علمی چاپ می شود.
صالحی این كار را ' فروش گواهی ' خواند و افزود: این در حالی است كه یكی از اصول برگزاری كنگره، حضور مدعووین و شركت كنندگان در برنامه و ارائه مقاله خود به صورت سخنرانی یا پوستر است.
وی اظهار كرد: برگزاری گردهمایی های علمی باید با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی باشد تا شاهد چنین معضل هایی نباشیم.
وی همچنین با اشاره به فعالیت شبكه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی گفت: تا كنون سه استاندارد ملی در این شبكه برای گیاهان دارویی تدوین شده كه مراحل ثبت آن در حال انجام است.
برگزاری كنگره ملی گیاهان دارویی از سال 91 در كشور آغاز شده است.
گیاهان دارویی گیاهانی هستند كه یك یا برخی از اندام‌های آنها حاوی مادهٔ مؤثر بر موجودات زنده است.
در ایران حدود هشت هزار گونه گیاه رویش می كند كه از این تعداد دو هزار و ۳۰۰ گونه جزو گیاهان معطر و دارویی هستند و از این تعداد ۴۵۰ گونه در عطاری‌ها به فروش می‌رسد.
ت/3011/ 6022