۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۴۸
کد خبر: 82081056
T T
۰ نفر
جشنواره اقوام و عشایر ایران در چابهار آغاز شد

چابهار- ایرنا- جشنواره اقوام و عشایر ایران روز پنجشنبه همزمان با آغاز بكار نخستین اجلاس رئیسان مناطق آزاد كشورهای حاشیه اقیانوس هند با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، مهمانان خارجی، دبیر شورایعالی مناطق آزاد و استاندار سیستان و بلوچستان در چابهار آغاز شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در حاشیه این جشنواره درگفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: نمایشگاه صنایع دستی، آداب و رسوم، طبخ و توزیع غذاهای محلی، انواع داروهای گیاهی، صنایع دستی و زندگی عشایر ایران در این جشنواره در زمینی به مساحت یكهزار و 200 مترمربع به منظور آشنایی بهتر مهمانان داخلی و خارجی برپا شده است.
حامدعلی مباركی اظهار داشت: زندگی مردم بلوچ در سیاه چادر و خانه هایی كه از چوب و با شاخ و برگ های نخل و داز(نخل وحشی) دساخته شده، در این نمایشگاه معرفی می شود.
مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان نیز گفت: هنرمندان 10 استان كشور در جشنواره صنایع دستی و موسیقی بومی و محلی در چابهار هنر خود را در معرض نمایش علاقمندان گذاشتند.
مشتاق گوهری اظهار داشت: این جشنواره با حضور گروههای موسیقی همراه با سوغات، هدایا و صنایع دستی استان‌هایی همچون گلستان، خراسان جنوبی، كردستان، خوزستان، آذربایجان شرقی، فارس، یزد،كرمانشاه، كرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و عشایر برخی از استان‌های كشور آغاز شده است.
وی بیان كرد: برگزاری اجلاس كشورهای دارای مناطق آزاد در چابهار در كنار جشنواره اقوام ایرانی در این شهرستان؛ زمینه ساز تغییر نگاه به سیستان و بلوچستان و معرفی قابلیت ها و ظرفیت های فراوان آن در همه بخش های اقتصادی و فرهنگی می شود
معاون اول رئیس جمهوری و استاندار سیستان و بلوچستان از دست اندركاران بخاطر به نمایش گذاشتن فرهنگ و آداب رسوم قدردانی كردند.
نخستین اجلاس رئیسان مناطق آزاد كشورهای حاشیه اقیانوس هند«آیورا ـ iora» با همكاری و مشاركت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، وزارت امور خارجه، استانداری سیستان و بلوچستان و سازمان منطقه آزاد چابهار، فردا نیز ادامه دارد.
شهرستان چابهار با 13هزار و 161 كیلومترمربع وسعت از شمال به شهرستانهای نیكشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به كشور پاكستان، از جنوب به دریای عمان(مكران) و از غرب به بندر كنارك متصل است.
بندر زیبای چابهار در منطقه مكرانِ بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مركزی، دشتیاری و پلان، شش دهستان و 549 آبادی دارای سكنه تشكیل شده است.
چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان در 645 كیلومتری جنوب زاهدان مركز این استان قرار دارد.
8005 /60813043/6012
۰ نفر