۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۰۶
کد خبر: 82083806
T T
۰ نفر

نشست سالانه دانشجویان ایرانی در روسیه برگزار شد

۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۰۶
کد خبر: 82083806
نشست سالانه دانشجویان ایرانی در روسیه برگزار شد

مسكو - ایرنا - نهمین كنفرانس سالانه دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در روسیه با حضور مقام های علمی و دانشگاهی دو كشور در شهر یكاترینبورگ منطقه اورال برگزار شد.

به گزارش ایرنا، دانشگاه فدرال اورال، «یلتسین» خواهر خوانده دانشگاه بوعلی سینا ی همدان میزبان این كنفرانس دو روزه بود كه در آن دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در سراسر روسیه و برخی كشورهای دیگر شركت داشتند.
حجت‌الاسلام والمسلمین جواد اژه‌ای نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا، به عنوان سخنران افتتاحیه ضمن اشاره ای گذرا به سابقه نقش آفرینی همسایه شمالی ایران در تاریخ معاصر روابط از جمله پیش از فروپاشی شوروی، افزایش تعاملات علمی، اقتصادی، تجاری و فناوری بین دو كشور را بسیار مهم و ضروری و در راستای منافع ملی ایران و روسیه خواند.
كاكشاروف رییس دانشگاه یلتسین نیز در این نشست با ارزشمند خواندن گسترش روابط با دانشگاه همدان، از افزایش روزافزون مبادلات علمی این دانشگاه روسی با دانشگاه های ایران بویژه بوعلی سینا خبر داد و گفت دانشگاه فدرال اورال آماده پذیرش 100 دانشجوی ایرانی در مقاطع تحصیلات تكمیلی است.
بهروز ابطحی رایزن علمی سابق ایران در روسیه و كشورهای مشترك المنافع نیز در این نشست پیشرفت های صورت گرفته در روند روابط علمی و دانشگاهی دو كشور را مطرح كرد و گفت: زمینه های زیادی برای افزایش همكاری ها وجود دارد كه باید از آن بهره گرفته شود.
احمد غلامی رایزن جدید علمی ایران در روسیه و كشورهای مشترك المنافع در ادامه این نشست بر لزوم گسترش همكاری های تهران و مسكو در حوزه های مرتبط بویژه افزایش تعداد بورس های دانشجویی تاكید كرد.
كامبیز سوری دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مسكو و دبیر اجرایی نهمین كنفرانس علمی دانشجویان ایرانی در فدراسیون روسیه نیز در این نشست با بیان اینكه همكاری های دانشگاهی دو كشور دستاوردهای علمی و آموزشی زیادی داشته، خواستار توجه بیشتر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای بهره برداری از ظرفیت های موجود در این عرصه شد.
وی گفت: بسیاری از دانش آموختگان سال های گذشته در دانشگاه های روسیه هم اكنون در جمع برترین اساتید و مسئولان دانشگاهی ایران هستند كه با توجه به این تجربه، باید زمینه ارتباط بیشتر در این بخش فراهم شود.
در این كنفرانس همچنین چند تن از مقام های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رییسان و اساتید دانشگاه های ایران دیدگاه های خود را در باره توانمندی همكاری های دانشگاهی ایران و روسیه و همچنین ظرفیت گسترده این كشور برای گسترش روابط در این حوزه مطرح كردند.
این نشست دو روزه كه با همت انجمن اسلامی دانشجویان مسكو، سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در روسیه، پشتیبانی نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا و همكاری دانشگاه فدرال اورال «یلتسین» برگزار شد، شنبه شب پایان یافت.
اروپام*391**1516