۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۲۸
کد خبر: 82084717
T T
۰ نفر

شرق اروپا منطقه داغ رویارویی روسیه و آمریكا

۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۲۸
کد خبر: 82084717
شرق اروپا منطقه داغ رویارویی روسیه و آمریكا

مسكو- ایرنا- پروازهای جاسوسی هواپیماهای آمریكایی نزدیك مرزهای بالتیكی روسیه، تحركات دریایی غرب در این منطقه و دریای سیاه، استقرار یك مرحله دیگر از سپر موشكی واشنگتن در شرق اروپا (رومانی) و حضور نظامیان غربی در پنج جمهوری شوروی سابق همراه برنامه مسكو برای تشكیل سه لشگر ویژه ضد ناتو، نشان می دهد كه تقابل زمینی، دریایی و هوایی شكل گرفته، در حال تشدید است.

به گزارش ایرنا، پیمان ناتو و آمریكا همزمان با عملی كردن برنامه ها و فعالیت های نظامی و رزمایشی در گرجستان، مولداوی، لتونی، لیتوانی و استونی جمهوری های شوروی سابق و استقرار سامانه سپر موشكی در شرق اروپا، پروازهای جاسوسی نزدیك مرزهای روسیه را همچنان انجام می دهند.
الكساندر گروشكو نماینده دایم روسیه در ناتو با تاكید بر اینكه «لازم است پیمان آتلانتیك شمالی روابط با روسیه را بازبینی كند»، به ناتو هشدار داد كه اقدام های تحریك آمیز را ادامه ندهد.
وی افزوده است: ناتو با استقرار پایگاه ها نزدیك مرزهای روسیه، برگزاری رزمایش ها و افزایش تحركات نظامی در دریای سیاه و بالتیك نزدیك تاسیسات نظامی، مسكو را تحریك نكند.
از سوی دیگر، آمریكا 10 روز پیش با نادیده انگاشتن هشدارهای مكرر مسكو، با استقرار یك مرحله اصلی از اجزای سامانه موشكی خود در پایگاه نظامی دوسلو در رومانی برجای مانده از دوران شوروی سابق، موجب واكنش فوری و منفی روسیه شد.
ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در آخرین هشدار رسمی در این زمینه گفت: مسكو تدابیر لازم را برای مقابله با اقدام های تاسفبار آمریكا در ایجاد سامانه موشكی آمریكا در اروپا اتخاذ می كند كه با استفاده از موضوع برنامه هسته ای ایران آن را عملی كرد.
وی ادامه داد: به یاد بیاوریم چند سال پیش را كه همه مقام های كشورهای مقابل (غربی) همصدا می گفتند سامانه پدافند موشكی به این دلیل مورد نیاز است تا حمله های اتمی از سوی ایران را پیشگیری كنند، ولی هم اكنون چنین تهدید تهران كجا است؟ وجود ندارد.
وی با تاكید بر اینكه تجهیزات نظامی آمریكا در شرق اروپا دفاعی نیست، اظهار كرد: حاضران در این نشست (فرماندهان نظامی روسیه) را نمی توان گمراه كرد، زیرا این سامانه بخشی از توانمندی اتمی راهبردی آمریكا می باشد كه در حال استقرار است.
پوتین در پایان گفت: سامانه پدافند موشكی برای برتری در شرق اروپا مستقر می شود. تصمیم گیرندگان اجرای این اقدام بدانند كه تاكنون در آرامش و امنیت زندگی كرده اند، ولی از این پس ما مجبوریم بیاندیشیم كه چگونه این تهدید علیه امنیت روسیه را دفع كنیم.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز گفت: شاهدیم كه كشورهای عضو ناتو با ایجاد تاسیسات نظامی نزدیك مرزها سعی دارند بر رویارویی موجود دامن بزنند.
لاوروف با بیان اینكه غرب برای تشدید تنش ها در مساله امنیت موشكی تلاش می كند، اظهار كرد: روسیه طرفدار چنین سیاست های خصمانه و رویارویی سیاسی و نظامی نبوده و خواهان مذاكرات برابر در اروپا در مساله امنیت موشكی و تقویت ثبات تمام كشورهای این قاره است.
«ایگور كوروتچنكو» رییس شورای اجتماعی وزارت دفاع روسیه در مصاحبه با ایرنا ضمن انتقاد از استقرار سپر موشكی غربی در شرق اروپا، اعلام كرد: نظامیان روسی تدابیری اتخاذ می كنند تا در صورت بروز درگیری احتمالی، پایگاه نظامی و موشكی آمریكا در رومانی هدف گیری شود.
وی افزود: در صورت آغاز مناقشه نظامی، این پایگاه نظامی در رومانی (دوسلو) نابود خواهد شد. واشنگتن و بخارست می توانند در این مورد اطمینان داشته باشند كه پایگاه موشكی هدف گیری می شود.
رییس شورای اجتماعی وزارت دفاع روسیه همچنین با اشاره به رهگیری های مكرر پروازهای جاسوسی آمریكا بر فراز مناطق نزدیك مرز روسیه در دریای بالتیك اظهار كرد: رهگیری هواپیماهای آمریكایی و ناتو توسط هواپیماهای روسی برای كسب اطلاعات بیشتر و جلوگیری از ادامه پرواز آنها انجام می گیرد و اقدام های مربوط به تامین امنیت روسیه ادامه خواهد یافت و هر هواپیمایی را كه به مرزهای كشور نزدیك شود، شناسایی خواهد شد.
وی افزود: نیروهای مسلح روسیه این اقدام ها را برای تامین امنیت كشور انجام می دهند و در آینده نیز ادامه خواهد یافت.
سرهنگ «آناتولی تسیگانوك» كارشناس برجسته مركز مطالعات سیاسی -نظامی روسیه گفت: رهگیری هواپیماهای كشورهای عضو ناتو و آمریكا نزدیك مرزهای روسیه به عنوان یك اقدام ضروری، بخشی از رویكرد ملی برای تامین امنیت است و نباید خصمانه محسوب شود.
تسیگانوك به خبرنگار ایرنا گفت: در هفته های اخیر شاهد افزایش شمار پرواز هواپیماهای ناتو نزدیك مرزهای روسیه هستیم كه برخی جاسوسی و با هدف كسب اطلاعات در باره روسیه انجام گرفته است.
وی افزود: بدیهی است كه مسكو در برابر این گونه اقدام ها واكنش نشان خواهد داد و نیروهای مسلح روسیه برای تامین امنیت، هواپیماهای ناتو را از زمین و هوا شناسایی و ردیابی خواهندكرد.
كارشناس مركز مطالعات سیاسی - نظامی روسیه در ادامه به تشریح رویكرد نظامیان روس در مورد هواپیماهای جاسوسی كشورهای دیگر پرداخت و اظهار كرد: مطابق قوانین پروازها در فضای هوایی بین المللی، هواپیماها باید با سامانه روشن ارسال علائم پرواز كنند در حالیكه برخی هواپیماهای ناتو به ویژه جاسوسی آمریكایی برای نزدیك شدن به مرزهای روسیه آن را خاموش می كنند.
وی ادامه داد: در این شرایط هواپیماهای روسی به هواپیمای ناشناس نزدیك شده و پس از شناسایی از طریق رویت شماره بدنه و دیگر اطلاعات، هواپیما را تا فاصله دور از حریم هوایی روسیه همراهی می كند.
كارشناس مركز مطالعات سیاسی -نظامی روسیه علت افزایش رهگیری هواپیماهای روسیه و ناتو را تشدید تنش ها میان مسكو و غرب بویژه در منطقه دریای بالتیك و سیاه خواند.
وی افزود: پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) برخلاف وعده ها و توافق ها با مسكو به گسترش تاسیسات نظامی خود در مناطق مجاور روسیه می پردازد و مسكو نیز تدابیری را در این رابطه برای تامین امنیت خود در شرایط جدید اتخاذ می كند.
تسیگانوك گفت: افزایش پروازهای شناسایی ناتو در مجاورت مرزهای روسیه نیز برای اطلاع از ماهیت پاسخ مسكو انجام می گیرد و مقام های غربی می خواهند از نوع و تعداد تسلیحات پیشرفته ای كه روسیه در منطقه مستقر می كند، آگاه شوند.
وی پیش بینی كرد كه با توجه به تشدید تنش ها با راه اندازی بخشی از سامانه پدافند موشكی آمریكا در كشورهای شرق اروپا از جمله رومانی، پروازهای شناسایی پیرامون مرزهای روسیه افزایش یابد كه رهگیری بیشتر این هواپیماها را در پی خواهد داشت.
كارشناس روس خاطرنشان كرد: غرب و آمریكا می توانستند برای تامین امنیت اروپا مسیر همكاری با روسیه را پیش بگیرند، اما ترجیح دادند كه رویارویی سیاسی را پیش بگیرند كه تشدید تنش هارا به همراه دارد.
از سوی دیگر، حضور عملیاتی نظامی غرب در استونی، لتونی و لیتوانی سه جمهوری بالتیكی شوروی سابق با برنامه استقرار تا چهار هزار سرباز و رزمایش 17 روزه برگزار شده ماه جاری در استونی با جنگنده ها و بالگردهای شینوك و شش هزار نظامی نزدیك مرزهای روسیه، تقابل این دو قدرت را كه از سال 2014 همزمان با آغاز بحران اكراین شكل گرفته، تشدید كرده است.
اكنون افزون بر وضع تحریم های گسترده ضد روسی توسط اتحادیه اروپا و آمریكا و پاسخ متقابل مسكو به آن، نهاد شورای ناتو و روسیه كه به عنوان تنظیم كننده همكاری ها و انجام هماهنگی ها در امور بین المللی و منطقه ای بین طرفین فعالیت داشت، عملا تعطیل شد و آخرین نشست آن نیز پس از دوسال ماه گذشته در بروكسل بی نتیجه پایان یافت و ادامه این وضعیت می تواند تقابل ها را بیشتر كند.
از سوی دیگر روسیه در باره گسترش تحركات دریایی ناتو نزدیك مرزهای خود بسیار حساس است و خانم ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه این كشور گفته است: طرح تاسیس ناوگان ناتو در دریای سیاه، ثبات و امنیت منطقه را به شدت برهم می زند و روسیه را وادار می كند اقدامات متقابل و مناسبی برای تامین امنیت خود انجام دهد.
وی همچنین خاطرنشان كرد كه استقرار سامانه دفاع موشكی و همچنین سایر تاسیسات نظامی آمریكا و ناتو در رومانی و سایر كشورهای منطقه اروپای شرقی، همگی نشانه میل به برداشتن گام رو به جلو برای انجام عمل نظامی در منطقه و مجاورت مرزهای روسیه است.
برپایه گزارش های انتشار یافته، دولت رومانی كه با ناتو در باره ایجاد ناوگان در دریای سیاه مذاكره می كند، خواهان جایگزینی همیشگی واحدهای دریایی آمریكا، آلمان، ایتالیا و تركیه با ناوگروه دریایی موقت این پیمان در دریای سیاه است كه از دو سال پیش در این پهنه آبی حضور دارد.
سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه نیز اعلام كرد است كه در صورت ادامه راهبرد توسعه مناطق تحت نفوذ ناتو نزدیك مرزهای ما، توان نیروهای مسلح روسیه نیز افزایش خواهد یافت.
وی افزود: برنامه های مختلف نظامی از جمله استقرار تاسیسات نزدیك مرز روسیه توسط آمریكا و پیمان ناتو، مسكو را وادار می كند تدابیر متقابلی در زمینه فناوری نظامی اتخاذ كند.
شویگو اظهار كرد: واشنگتن و ناتو به استقرار تاسیسات نظامی نزدیك روسیه ادامه داده و با اجرای طرح های خطرآفرین موشكی، مخارج نظامی را افزایش می دهند.
اكنون برخلاف هشدارهای مكرر مسكو، آمریكا و ناتو همچنان به طرح های خود بی وقفه ادامه می دهند و از سوی دیگر با آشكارتر شدن راهبرد برنامه ریزی شده حضور بیشتر نظامی غرب در سرزمین های نو اطراف روسیه، چنین بر می آید كه رویارویی ها برای قدرت نمایی طرفین بیشتر شود كه می تواند به تنش ها دامن بزند.
اروپام 1516