۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۱۵
کد خبر: 82085005
T T
۰ نفر
برنامه ریزی ایكائو تا سال 2027 در حوزه ایمنی پروازهای هوایی درجهان

تهران- ایرنا- سرپرست مدیریت ایمنی شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از تدوین برنامه جهانی ایمنی هوانوردی از سوی ایكائو خبر داد و گفت: ایكائو سه برنامه كوتاه، میان‌ و بلند مدت برای كشورها تا سال 2027 در حوزه ایمنی صنعت هوانوردی در نظر گرفته است.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امیرحسین رحیمی با تشریح اهمیت ایمنی هوانوردی و الزامات جهانی برای كشورها افزود: سازمان جهانی هواپیمایی موسوم به ایكائو (ICAO) برنامه‌ای با عنوان طرح ایمنی هوانوردی جهانی (Global Aviation Safety Plan) را تحت سند 10004 تدوین كرده و در این برنامه، استراتژی‌های بلند مدت، میان مدت و كوتاه‌ مدت را در حوزه ایمنی هوانوردی به عنوان الزام برای كشورها تعریف كرده است.
وی گفت: ایكائو در مقدمه نقشه ایمنی هوانوردی جهانی (GASP) به تشریح اهمیت ایمنی هوانوردی پرداخته و اعلام كرده است این صنعت به طور مستقیم و غیرمستقیم با 56 میلیون و 600 هزار نفر در ارتباط است و 2 تریلیون دلار در افزایش تولید ناخالص جهانی سهم دارد.
سرپرست مدیریت ایمنی شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: سالانه 2 میلیارد و 500 میلیون نفر از طریق حمل و نقل هوایی جابجا می‌شوند و ارزش كالاهای جابجا شده از طریق حمل و نقل هوایی سالانه 5 تریلیون و 300 میلیارد دلار برآورد شده است، این آمار از دیدگاه ایكائو اهمیت ایمنی هوانوردی را نشان می‌دهد كه باید در بالاترین اولویت در صنعت هوانوردی قرار گیرد.
وی ادامه داد: سازمان جهانی هواپیمایی بعد از 50 سال با وجود 18 ضمیمه ( كنوانسیون 1944 شیكاگو) و 250 سند تدوین شده توسط این سازمان بین المللی كه ایمنی در راس آنها قرار دارد، نتوانست ایمنی مورد نظر كارشناسان را از این اسناد و ضمیمه ها استخراج كند، از این روی در نهایت در سال 2007 میلادی اقدام به انتشار دو سند جداگانه و مستقل با نام ضمیمه 19 یا مدیریت ایمنی و سند 9859 با هدف تاكید محض بر ایمنی هوانوردی می‌كند كه ایكائو با انتشار این سند مستقل پیرامون ایمنی، هدفی جز تبیین و تاكید بر ضرورت وجود سیستم مستقل ایمنی ندارد.

** پیش‌بینی ایكائو برای رشد 2 برابری ترافیك هوایی تا 15 سال آینده
رحیمی با تشریح جزئیات طرح ایمنی هوانوردی جهانی گفت: پیش‌بینی ایكائو در سال 2016 این است كه در 15 سال آینده رشد ترافیك هوایی دو برابر می‌شود، از این روی بهبود همیشگی و مداوم در امر ایمنی هوانوردی جهان نقش بزرگی را در توسعه اجتماعی و اقتصادی ایفا می كند.

** سه اولویت ایكائو در برنامه جهانی هوانوردی
رحیمی گفت: ایكائو در برنامه جهانی ایمنی سه موضوع «بهبود ایمنی باند پروازی»، «كاهش تعداد سوانح در حوزه برخورد هواپیماها با موانع» و «كاهش تعداد سوانح به علت از دست دادن كنترل هواپیماهای در حال پرواز» را از منظر ایمنی در اولویت قرار داده است.

** الزام ایكائو به كشورها تا سال 2027
سرپرست مدیریت ایمنی شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، پیاده‎سازی سیستم نظارتی پیشرفته بر ایمنی شامل مدیریت ریسك با رویكرد پیشگیرانه را استراتژی بلند مدت ایكائو تا سال 2027 در برنامه جهانی ایمنی عنوان كرد و گفت: متاسفانه رویكرد حاكم بر كشورهای عضو سازمان جهانی هواپیمایی به ویژه كشورهای منطقه خاورمیانه نسبت به سوانح هوایی رویكرد واكنشی است و بهای آن چیزی جز جان انسان‌ها نیست.
وی اظهار داشت: در اسناد بالادستی كشور ما و در بند (د) ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه نیز سه موضوع فرودگاه ایمن ، پرواز ایمن و ایمنی جان مسافران هوایی به عنوان استراتژی برای كشور تعیین شده است.
سرپرست مدیریت ایمنی شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران پیاده سازی سامانه مدیریت ایمنی را مهمترین الزام برای صدور گواهینامه‌ فرودگاهی عنوان كرد و ادامه داد: به طور قطع هیچ فرودگاهی بدون داشتن سامانه مدیریت ایمنی صاحب گواهینامه نخواهد شد و در واقع باید تمام فعالیت‌های ایرلاین‌ها، فرودگاه‌ها و شركت‌های هندلینگ بر پایه سامانه مدیریت ایمنی تعریف شود.
وی با اشاره به جایگاه فعلی ایمنی در فرودگاه‌های ایران نسبت به الزامات بین‌المللی گفت: در 10 سال گذشته اقدام های بسیار خوبی در حوزه ایمنی، عملیات هوانوردی و فرودگاهی صورت گرفته، اما رشد صنعت هوانوردی در دنیا به حدی سریع بوده است كه اقدام های انجام شده پاسخگوی نیاز فعلی صنعت هوانوردی كشور نیست.
سرپرست مدیریت ایمنی شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: براساس اعلام ایكائو ، اگر در پیاده سازی سامانه مدیریت ایمنی در خدمات ناوبری هوایی و فرودگاه‌ها به سطح قابل قبول این سازمان بین‌المللی دست یابیم اما شركت‌های هواپیمایی یا شركت‌های خدمات دهنده فرودگاهی به این سامانه تجهیز نشوند به طور قطع نمی‌توان یك پرواز ایمن را تضمین كرد چراكه احتمال دارد خطری در یك ایرلاین وجود دارد كه ریشه آن در فرودگاه ها ، مركز كنترل ترافیك هوایی، ایرلاین‌ها یا شركت هماهنگ كننده (هندلینگ كننده) باشد؛ به همین دلیل ایكائو تمام بخش‌های صنعت كه مرتبط با عملیات پرواز هستند را ملزم به اجرای این سامانه كرده است.
وی تصریح كرد: شركت هواپیمایی امارات با وجود دارا بودن 250 هواپیما و سفارش ١٧ هواپیمای جدید با عمر متوسط ناوگان 6.2 سال و شركت هواپیمایی قطری نیز با 157 هواپیما و سفارش 26 هواپیما با عمر ناوگان 6 سال در گزارشی در سال 2016 سامانه مدیریت ایمنی را در تمام فعالیت‌های شركت خود اعم از استخدام و انتخاب پرسنل كلیدی در امر ایمنی مستقر كرد و آن را جزو اهداف و استراتژی‌های كلان خود اعلام كرده اند.
سرپرست مدیریت ایمنی شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینكه فرودگاه دبی با وجود داشتن پیشرفته‌ترین تجهیزات ناوبری و نظارتی در امر كنترل ترافیك، مدیریت رمپ و سایر تجهیزات مدرن روز فرودگاهی از فوریه 2014 اقدام به برگزاری مستمر دوره‌هایی با موضوع ایمنی برای درك كامل سیستم مدیریت ایمنی كرده‌ است ، گفت: برخی از گروه های هدف و مخاطبان این دوره‌ها، مدیریت فرودگاه، پرسنل عملیاتی، مدیران ایمنی، مدیران كنترل كیفیت، پرسنل ایمنی فرودگاه، مجریان قوانین، سهامداران و شركایی كه در فرودگاه نقش دارند، هستند.
وی گفت: همه این شواهد و فعالیت‌ها گواه بر این حقیقت است كه ناوگان نو، فرودگاه مجهز و تجهیزات مدرن به تنهایی تضمین كننده ایمنی نخواهد بود و باید به سمت پیاده سازی سامانه مدیریت ایمنی برای شناسایی خطرات در محیط های كاری و عملیاتی، مدیریت ریسك ، كاهش خطرات ارزیابی ریسك و تحلیل كمبودها در حوزه ایمنی با شتاب فزاینده‌ای حركت كرد.
به گزارش ایرنا، سازمان جهانی هواپیمایی موسوم به ایكائو (ICAO) همواره درصدد است با اجرای برنامه های مناسب ایمنی را در صنعت حمل ونقل هوایی جهان ارتقا بخشد و برای دستیابی به این مهم با اعزام كارگروه های تخصصی و كارشناسی به كشور های مختلف جهان آخرین وضعیت فرودگاه ها را در این زمینه مورد بررسی قرار می دهد.
اقتصام** 1108 **1561
۰ نفر