۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۴۷
کد خبر: 82085407
T T
۰ نفر
افزایش نقش شركت های دانش‌بنیان دراقتصاد كشور با ورود به بازارسرمایه SME

تهران- ایرنا- مریم نظری مجری پروژه SME گفت: فرابورس ایران با راه‌اندازی بازار سرمایه شركت های كوچك و متوسط (SME) امكان حضور شركت های دانش‌بنیان را برای برخورداری از مزایای مالی و نیز افزایش نقش آنها در اقتصاد كشور فراهم كرده‌ است.

به گزارش خبرنگارعلمی ایرنا، مریم نظری درحاشیه نشست تخصصی تعامل شركت های دانش بنیان با بازارسرمایه در جمع خبرنگاران درباره جزییات پروژه SME یا بازارسرمایه شركت های كوچك، متوسط و دانش بنیان گفت: در بازار سرمایه كشور معاملات بیشتر از سوی شركت های بزرگ صنعتی صورت می‌گیرد و جای حضور شركت های كوچك و متوسط در بازار سرمایه خالی است.
وی ادامه داد: در این زمینه نیازمند ایجاد بازاری با شرایط خاص و مجزا برای شركت های كوچك، متوسط و دانش بنیان بودیم، در این راستا مطالعات تحقیقاتی برای ایجاد بازار سرمایه SME در فرابورس انجام شد و در اسفند ماه سال گذشته با نظارت سازمان بورس میان فرابورس ایران و سازمان صنایع كوچك تفاهم‌نامه‌ای امضاء شد.
نظری بیان كرد: بر اساس این تفاهم‌نامه سازمان صنایع كوچك لیستی از شركت های كوچك و متوسط را در اختیار فرابورس قرار خواهد داد تا این شركت ها پس از ارزیابی در بازاری به نام بازار سرمایه SME یا شركت های متوسط و كوچك مورد پذیرش قرار گیرند و اقدام به انجام معاملات كنند.
وی گفت: هدف از ایجاد این بازار سرمایه معامله سهام این شركت ها نیست، چرا كه در این بازار عرضه اولیه وجود ندارد و تنها شركت ها گشایش نماد دارند، از این رو هدف از این بازار سرمایه، ورود شركت های كوچك و متوسط است.
مجری طرح SME رشد و رونق شركت های كوچك و یافتن جایگاه واقعی این شركت ها در اقتصاد كشور را از اهداف بازار سرمایه SME دانست و افزود:‌ دستورالعمل بازار SME تدوین شده و مراحل تصویب و ابلاغ آن در حال طی شدن است كه امیدواریم تا هفته آینده این دستورالعمل ابلاغ شود.
نظری بیان كرد: همچنین همزمان با ابلاغ این دستورالعمل، شركت های متقاضی برای حضور در این بازار می‌توانند تقاضانامه‌های خود را ارائه دهند.
وی یادآور شد: سازمان صنایع كوچك مقرر شده لیستی به عنوان پلتفرم حاوی معرفی 150 شركت در اختیار فرابورس قرار دهد، این شركت ها دارای پتانسیل‌های ورود به بازار هستند.
وی افزود: در این فراخوان شركت های كوچك، متوسط و دانش بنیان می‌توانند در این بازار سرمایه حضور یابند، علاوه بر آن شركت هایی كه در مرحله اولیه و یا تازه تاسیس هستند نیز می‌توانند در این فراخوان شركت كنند.
نظری با اشاره به قوانین سهل گیرانه در این پروژه برای ورود به بازار سرمایه گفت: قوانین و مقرراتی كه در بازارهای دیگر فرابورس و بورس وجود دارد، در بازار سرمایه SME اعمال نمی‌شود و بیشتر عملكرد آتی شركت ها و نه عملیات مالی حال حاضر آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد.
به گفته نظری، شركت ها پس از آن كه وارد این بازار می‌شوند، از مزایای این طرح مانند امكان ارتقاء به بازارهای بالاتر و رشد و افزایش تامین مالی و برندینگ برخوردار خواهند شد.
وی با بیان اینكه تاكنون درخواست‌هایی برای حضور در این بازار ارائه شده است، افزود: این شركت ها در اسرع وقت مورد بررسی و پذیرش قرار خواهند گرفت.
نظری گفت: در سایر بازارهای سرمایه، سرمایه‌ ثبتی شركت ها مد نظر است، ولی در این بازار جمع حقوق صاحبان سرمایه كه شامل اندوخته‌های شركت و میزان دارایی‌های تملكی آنها می‌شود، مد نظر قرار می‌گیرد.
وی بیان كرد: در این طرح طبق قوانین، شركت هایی كه سرمایه ثبتی آنها یك میلیارد ریال باشد، در بازار سرمایه SME مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.
نشست تخصصی تعامل شركت های دانش بنیان با بازار فرابورس ایران با حضور 30 شركت دانش بنیان برتر به لحاظ حجم مالی و فروش، در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.
علمی (3)** 9340**2017
۰ نفر