۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۰۸
کد خبر: 82086125
T T
۰ نفر

ثبت ملي 350 اثر تاريخي در قم

۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۰۸
کد خبر: 82086125
ثبت ملي 350 اثر تاريخي در قم

قم - ايرنا - معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قم از ثبت ملي 350 اثر تاريخي در اين استان خبر داد.

عمار كاوسي روز سه شنبه در حاشيه برپايي نمايشگاه آثار تاريخي و گردشگري قم در گفت و گو با ايرنا افزود: برخي از اين آثار از جمله تيمچه بازار قم، تپه قلي درويش، تپه صرم و ساير اماكن كه كاوش هايي بر روي آنها صورت گرفته است در نوع خود بي نظير و نشانگر هويت ملي و اجتماعي در دوره هاي قبل است.
وي ادامه داد: مجموعه تيمچه بزرگ و بازار با نوع معماري سقف ضربي و قدمت تاريخي مربوط به دوره صفوي - دوره قاجار و خانه تاريخي امام راحل(ره) نيز به خاطر مبارزات و اقدام هاي سياسي در زمان انقلاب از جمله مكان هايي است كه روزانه شاهد بازديد كنندگان خارجي از اين آثار هستيم.
كاوسي بيان داشت: همچنين تپه قلي درويش قدمتي هفت هزار ساله دارد كه اين اثر تاريخي در شهر قم بلوار جمكران از ابتداي ريل راه آهن تا70متري جاده كاشان واقع شده و مربوط به دوره پس از تاريخ عصر آهن است كه تعداد بسياري از اشياي تاريخي كشف شده در استان قم از اين مكان تاريخي است.
وي همچنين از برگزاري تور قم گردي ويژه اصحاب رسانه استان قم خبر داد و گفت: اين تور روز پنجم خردادماه جاري برگزار مي شود كه در جريان آن، اماكني همچون تپه قلي درويش، تپه صرم و خانه تاريخي ملاصدرا در شهر كهك مورد بازديد قرار مي گيرد تا اصحاب رسانه از نزديك با اين اماكن تاريخي آشنا شوند و آثار تاريخي را به قشرهاي مختلف مردم معرفي كنند.
معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قم با اشاره به اينكه ظرفيت هاي گردشگري قم بايد به مردم جهت بهره برداري فرهنگي و اقتصادي معرفي شود افزود: اين استان با وجود حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمكران و امامزادگان ظرفيت گردشگري زيارتي را فراهم كرده است، از اين رو بايد از حضور زائران براي معرفي اماكن تاريخي قم استفاده كنيم.
نمايشگاه آثار تاريخي و گردشگري قم با هدف نمايش آثار تاريخي اين استان شامل بخش ‌هايي از تيمچه فرش، بازار كهنه، خانه‌ هاي تاريخي استان، كاروانسراها، بادگيرها، آب انبارها و امامزادگان قم با مشاركت 9 عكاس در محل مقابر گنبد سبز برپا شده و علاقه مندان مي ‌توانند تا 15 خرداد ماه از اين آثار صبح ‌ها از ساعت 9 تا 14 بازديد كنند.
29 ارديبهشت تا چهارم خردادماه به عنوان هفته ميراث فرهنگي نامگذاري شده است.
/8138/ 1175