۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۱۸
کد خبر: 82086775
T T
۰ نفر
تاكيد آيت الله صافي گلپايگاني بر حساسيت وزارت علوم در انتخاب استادان دانشگاه

قم - ايرنا - آيت الله لطف الله صافي گلپايگاني از مراجع تقليد بر حساسيت نشان دادن در انتخاب استادان دانشگاه ها تاكيد كرد.

به گزارش ايرنا به نقل از پايگاه اطلاع رساني اين مرجع تقليد، وي روز سه شنبه در ديدار محمد فرهادي وزير علوم، تحقيقات و فناوري، به ويژگي‌ هاي استادان دانشگاه اشاره كرد و افزود: هر چه درجه علميت و ايمان و اعتقاد به خداوند، در استادان بيشتر باشد، دانشگاه‌هاي ما و جامعه موفق ‌تر خواهد بود.
وي با اشاره به اهميت دو صفت علم و قدرت در اسلام افزود: خداوند متعال متصف به دو صفت والاي علم و قدرت است و انبياء الهي و ائمه اطهار (ع) هم به اين دو صفت متخلق بودند.
اين مرجع تقليد ادامه داد: امت اسلامي و جامعه مسلمان هم بايد به اين دو صفت آراسته باشد كه اگر هر دو صفت، ‌يعني علم و توانايي و يا يكي از آن دو نباشد، امكان پيشرفت نيست و آن جامعه ضعيف خواهد بود.
آيت الله صافي گلپايگاني با اشاره به تاكيد آيات و روايات شريفه بر علم‌آموزي افزود: اسلام به همه ما توصيه مي‌كند كه در مسأله علم از همه ملل دنيا، جلوتر باشيم و نبايد عقب بمانيم، بايد طوري پيشرفت كنيم كه حرف اوّل را امّت اسلام بزند، و همه براي علم‌آموزي و كسب معارف و دانش به مسلمانان رجوع نمايند، همان‌طور كه از بدو اسلام اينگونه بود و مسلمانان در همه علوم جلوتر و برتر از ديگر امّت‌ها بودند.
وي در بخش ديگري از توصيه‌هاي خود، جامعه جاهل را جامعه‌اي ضعيف شمرده و بيان داشت: اگر مردم جاهل بمانند و جامعه رو به جهالت و ظلمت باشد، از بدترين بدبختي‌ها است و بر عكس، هر چه جامعه بيشتر به طرف علم برود، باعث فخر و برتري آن خواهد بود.
آيت الله صافي گلپايگاني اظهار داشت: مسأله‌اي كه اسلام روي آن تأكيد كرده‌، اين است ‌كه همه مردم بايد عالم و دانشمند باشند و بفهمند و بدانند.
مرجع عاليقدر، هدف از تشكيل دانشگاه‌ها را انسان‌ سازي دانست و افزود: دانشگاه‌ها بايد محل انسان‌سازي به معناي واقعي و بر اساس معيارهاي حيات طيّبه قرآني باشد كه در نتيجه افرادي را تحويل جامعه اسلامي دهد كه خدمتگزار دين و مردم باشند.
آيت الله صافي گلپايگاني علم و اخلاق را دو ركن اساسي دانشگاه‌ ها دانست و گفت: دانشگاه‌ها و دانشجويان عزيز در همه رشته‌هايي كه اشتغال به آن دارند، بايد اهتمام نمايند تا هم از جنبه‌هاي ديني و هم از جنبه‌هاي علمي پيشرفت كنند و اگر در هر كدام عقب بمانند، اسباب گرفتاري مي‌شود.
وي در ادامه، حوزه و دانشگاه را دو عنوان و نام براي يك هدف دانست و افزود: هدف اصلي همه نهادها و اركان جامعه اسلامي، جلب رضاي الهي و عمل به احكام اسلام عزيز است؛ حال مي‌خواهد تحت عنوان حوزه باشد يا دانشگاه. همه ما در اين جهت اصلي اشتراك داريم و بايد به دنبال عمل به وظايف شرعيه و جلب رضايت خداوند متعال باشيم.
اين مرجع تقليد تاكيد كرد: اگر در اين مسير حركت كنيم، اول كسي كه خوشحال مي‌شوند وجود مبارك حضرت وليّ‌عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف مي‌‌باشند و اوّل كسي هم كه از كاستي‌ها و نقص‌ها ناراحت مي‌شوند وجود آن حضرت هستند.
وي در پايان اين ديدار، ضمن آرزوي توفيقات بيشتر براي وزير علوم و همكارانش داشت و گفت: مسئوليتي كه بر عهده شما گذارده شده است بسيار مهمّ و سنگين، و داراي اجر و ثواب بسيار است. ان‌شاء الله بتوانيد با عمل به وظايف شرعي در اين مسير، موجبات عزت و عظمت جامعه‌ي اسلامي را فراهم نماييد.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري در سفر يك روزه به قم با جمعي از علما و مراجع تقليد ديدار و گفت و گو كرد.
/8138/ 6133