۵ خرداد ۱۳۹۵، ۴:۴۵
کد خبر: 82087273
T T
۰ نفر
رای الیوم : ملا اختر منصور ده ها بار با گذرنامه جعلی پاكستانی  به خارج سفر كرد

تهران- ایرنا- روزنامه رای الیوم چاپ لندن خبر داد : ملا اختر منصور رهبر طالبان افغانستان در طول ده سال اخیر، ده ها بار با گذرنامه جعلی پاكستانی به خارج از این كشور به ویژه به امارات عربی متحده مسافرت كرده است.

رهبر طالبان كه در سال گذشته به رهبری این گروه برگزیده شد، شنبه شب گذشته كشته شد.
منابع آگاه به خبرگزاری فرانسه گفته اند : ملا منصوربا گذرنامه ای جعلی یا شناسنامه ای با نام محمد والی سفر می كرده است.
سه محقق در این زمینه گفته اند : وی بارها از این گذرنامه برای تردد بین كراچی و دبی در تردد بوده است.
یك بازرس بلندپایه به فرانس پرس گفت كه رهبر كشته شده طالبان در طول ده سال گذشته 37 بار بین دبی وكراچی تردد كرده است و نخستین بار در ماه مارس 2006 با این گذرنامه از كراچی به دبی رفته است.
این گزارش می افزاید: این اطلاعات پرده از سطح بالای كمك های اسلام آباد به ملامنصور و دیگر رهبران بلندپایه طالبان در جریان شورش های این گروه علیه نیروهای افغان و نیروهای نظامی ائتلاف به رهبری امریكا برمی دارد.
خبرگزاری فرانسه افزود: پاكستان پس از سال ها انكار در ماه مارس(اسفند) اذعان كرد كه به عناصر فراری طالبان پس از سرنگونی این گروه در افغانستان پناه داده است.
یك مقام مسوول دیگر نیز با تایید این سفرها گفته است: وی همچنین در ماه جولای 2015 از كراچی به كویته رفته است.
یك مسوول در اداره مهاجرت روز یكشنبه به فرانس پرس گفته است، والی پس از گذشتن از مرز و ورود به شهر تفتان مقداری یورو را به روپیه پاكستان تبدیل كرده است.
یك مسوول دیگر تحقیقاتی گفت: ما اكنون در حال بررسی این مساله هستیم كه وی چگونه توانسته شناسنامه و گذرنامه پاكستانی بگیرد و در دبی با چه فرد یا افرادی دیدار می كرده است.
طالبان دفتری سیاسی در قطر دارد كه تاكنون میزبان چند نشست در دبی بوده است.
ملا منصور درپی كشته شدن ملا عمر در سال گذشته میلادی به رهبری طالبان انتخاب شده بود.
مجلس شورای طالبان روز سه شنبه برای سومین روز پیاپی برای تعیین جانشین ملا اخترمنصور تشكیل جلسه داد.
به گفته یكی از منابع آگاه در گروه طالبان، نشست این شورا به محض انتشار خبر كشته شدن ملا اختر در یك نقطه محرمانه و احتمالا در منطقه مرزی بین افغانستان و پاكستان برپا شد.
یك مسوول در طالبان گفته است كه اعضای این مجلس كه بین 12 تا60 نفر هستند از ترس هدف قرار گرفتن توسط هواپیماهای بدون سرنشین امریكایی دائما محل استقرار خود را تغییر می دهند.
یك مسوول در گروه افغانی طالبان بزرگترین چالش این گروه را گذر از تفرقه و تشتت و حفظ وحدت افراد این گروه عنوان كرده است.
انتخاب ملااختر منصور درپی كشته شدن رهبر اسبق طالبان، پرده از اختلاف های درونی عمیق در بین این گروه برداشت، در آن هنگام برخی واحدهای طالبان حاضر نشدند رهبری وی را بپذیرند و اعلام كردند از این گروه منشعب شده اند.
طلعت مسعود افسر بازنشسته پاكستانی و متخصص در پرونده های امنیت ملی به فرانس پرس گفته است: رهبر جدید طالبان باید نخست بتواند همه گروه های مختلف این جریان را باهم متحد كند، این گروه نمی خواهد مانند دفعه قبل، بار دیگر با انشعاب و چند دستگی مواجه شود. ممكن است دسترسی به یك نتیجه مورد قبول اكثریت، زمان ببرد. مذاكرات در بین اعضای مجلس درجریان است و شامل همه قضایا می شود.
یك مسوول بلندپایه دیگر طالبان در شمال غرب پاكستان در این باره گفته است: ما نیاز به رهبری داریم كه بتواند به توافق دست یابد ، ما به جنگجو نیاز نداریم.
این گزارش از ملا یعقوب پسر 25 ساله ملا عمر به عنوان یكی از نامزدهای احتمالی رهبری طالبان خبر داد و می افزاید: رحیم الله یوسف زی تحلیلگر پاكستانی می گوید این فرد می تواند در بین گروه های مختلف این جریان وحدت ایجاد كند زیرا وی فرزند موسس این جریان است كه درسال 94 میلادی آن را پایه گذاری كرد. ولی جوانی وی چالشی در برابر انتخابش به عنوان یك رهبر است.
سراج الدین حقانی فرزند موسس شبكه حقانی (هم پیمان طالبان) یكی دیگر از نام های مطرح برای رهبری است ولی وی احتمالا به دلایل شخصی این پیشنهاد را رد می كند.
حقانی به دلیل این كه نام شبكه حقانی درفهرست تروریستی امریكاست و برای دستگیری وی ده میلیون دلار جایزه تعیین شده ، انتخابش ممكن است با بحث و جدل هایی مواجه شود.
یك منبع دیگر گفت، ممكن است گروه های طالبان تن به رهبری دوگانه ای برای این جریان بدهند و یعقوب را بعنوان رهبر صوری و حقانی را به عنوان مدیر و مغز متفكر آن انتخاب كنند.
علاوه براین دو، ملا عبدالغنی برادار و ملا ذكی قیوم از دیگر نام های مطرح برای جانشینی رهبر كشته شده طالبان هستند. ملابرادار به ملاعمر در تاسیس طالبان كمك كرده بود و تا قبل از دستگیری در سال 2010 در پاكستان، معاون وی به شمار می رفت. مقامات پاكستانی وی را درسال 2013 آزاد كردند ولی همچنان محكوم به اقامت اجباری در محل تعیین شده توسط دولت پاكستان است.
ملاقیوم هم از افراد قدیمی گروه طالبان است كه از مخالفان سرسخت گفت و گوهای صلح و از مخالفان اولیه ملامنصور بود ولی تنها درماه گذشته با اختر اعلام بیعت كرد.
شبك 6002 **1917
۰ نفر