شركت چینی باید خط آهن سریع السیرتهران- اصفهان را براساس برنامه به پایان رساند

تهران- ایرنا- قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل با اشاره به روند احداث خط آهن سریع السیر تهران - قم - اصفهان گفت: در نشست اخیر با مسئولان شركت چینی از این شركت درخواست شد این پروژه طبق جدول زمانبندی شده به پایان برسد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل، اصغر فخریه كاشان افزود: همچنین طرف چینی موظف است اقرارنامه یا سوگند‌نامه‌ای امضا كند مبنی بر اینكه برای عقد قرارداد و اجرای این پروژه هیچ نوع پرداختی به اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی و خارجی انجام نداده و یا تعهد نكرده است و در صورت افشای خلاف آن، قرارداد بصورت یكجانبه فسخ و مكلف به پرداخت جریمه خواهد بود.
وی با اشاره به اهمیت این پروژه گفت: این خط آهن یكی از پروژه‌های مهم شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور است و امیدواریم بتوانیم با همكاری بیشتر این پروژه را در زمان معین و با كیفیت مناسب به پایان برسانیم و طبق توافق كلیه مسایل فنی و مالی آن به نتیجه برسد.
قائم مقام وزیر در امور بین‌الملل و تامین مالی با تاكید بر مذاكره درباره نهایی كردن قیمت قرارداد، از طرف چینی خواست با حضور در جلسات منظم هفتگی و معرفی تیم كاری به منظور انجام مذاكرات روند كار را سرعت بخشد تا طبق زمانبندی انجام شده، پروژه به اتمام برسد.
وی گفت: در صورتی كه در زمان مقرر نتوانیم تكلیف اعتبار اسنادی چهار میلیارد یورویی را تعیین كنیم تخصیص بودجه از سوی دولت در مراحل بعد با مشكل مواجه می شود و تامین مالی پروژه با تاخیر انجام خواهد شد.
در ادامه علی نورزاد مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور گفت: تمام تلاش ما این است این پروژه كه نخستین تجربه احداث قطار سریع‌السیر در كشور است هرچه سریع‌ترعملیاتی شود.
وی افزود: این همكاری نخستین پروژه ریلی مشترك جمهوری اسلامی ایران و كشور چین است و انتظار داریم با سرعت بخشیدن به كار و حل كردن چند موضوع باقیمانده در قرارداد گامی به سوی همكاری‌های مشترك آتی برداشته شود.
مدیرعامل شركت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل كشور تاكید كرد: این پروژه سه ماه است كه فعال شده و براساس جدول زمانبندی شده برای اتمام زیرسازی 410 كیلومتر در 27 ماه، باید روزانه 700 متر از این مسیر آماده شود.
در ادامه جبارعلی ذاكری مجری طرح راه‌آهن سریع السیر تهران- قم- اصفهان با اشاره به برگزاری جلسات كارشناسی هفتگی اظهار داشت: عوامل اجرایی پروژه با تعامل مثبتی كه با یكدیگر دارند كار را پیش می برند اما نیاز است برای رسیدن به زما‌نبندی صورت گرفته شتاب بیشتری در كار صورت گیرد.
وی طراحی 10 كیلومتر از مسیر تهران- قم را مثبت ارزیابی كرد و افزود: نقشه‌های 10 كیلومتر از مسیر تهران تا قم ابلاغ شده است و پیش‌بینی می‌شود ظرف مدت یك ماه آینده كل نقشه‌های مسیر تهران- قم نیز نهایی و برای تصمیم‌گیری و تصویب ارایه شود، ضمن اینكه در بخش دوم مسیر از قم تا اصفهان به طول 210 كیلومتر نیز زیرسازی پیشرفت فیزیكی به 70 درصد است.
وی خواستار سرعت بخشیدن به ارزیابی وضعیت موجود از سوی طراحان چینی شد و تاكید كرد: مقرر شده نقشه‌های هندسی مسیر تا اواسط تیرماه ماه امسال نهایی شود.
ذاكری در پایان این پروژه را نخستین و بزرگترین تجربه وزارت راه و شهرسازی در حوزه احداث قطار سریع‌‌السیر نام برد و گفت: انتظار می‌رود شركت چینی در بخش طراحی نیروهای توانمندی را به كار گیرد تا مشكلات مطالعاتی در ابتدای كار حل و پروژه با مشكلات كمتری اجرایی شود.
به گزارش ایرنا ، قرار است با احداث این خط آهن 410 كیلومتری توسط شركت چینی، قطارهای سریع السیر با سرعت بیش از 250 كیلومتر در ساعت در این شبكه ریلی فعال شود.
اقتصام**1108 **1561
۰ نفر