۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۴۲
کد خبر: 82092219
T T
۰ نفر
آغاز كنترل سیستم های ناوبری فرودگاه ها با هواپیمای فلایت چك ایران

تهران- ایرنا- پس از 27 ماه بكارگیری سیستم های هدایت هواپیماهای مسافری در فرودگاه های كشور با خرید هواپیمای فلایت چك از 11 خرداد ماه به صورت رسمی آغاز می شود.

به گزارش ایرنا، تنها هواپیمای جت فالكن و فلایت چك ایران ساعت 18و 46 دقیقه روز 12 اسفند ماه سال 1392 به علت نقص فنی در اطراف آب های جزیره كیش سقوط كرد.
با سقوط این فلایت چك ،‌سازمان هواپیمایی كشوری تنها هواپیمای كنترل سیستم های پروازهای فرودگاه های كشور را از دست داد و این شركت مجبور شد از اسفند ماه سال 1392 برای كنترل سیستم های پروازی از هواپیمای اجاره ای فلایت چك یكی از كشورهای همسایه استفاده كند.
سازمان هواپیمایی كشوری پس از بروز این سانحه با اخذ مجوز از شورای امنیت ملی جهت استفاده از هواپیمای فلایت چك خارجی، نسبت به بررسی و آزمایش تجهیزات كمك ناوبری فرودگاه ها و مسیرهای پروازی اقدامات مورد نیاز را در این زمینه انجام می داد.
باخرید یك فروند هواپیمای فلایت چك اروپایی با برند كینگ ایر350 آی(King Air 350I)
بار دیگر این هواپیما كار خود برای كنترل سیستم های ناوبری هوایی فرودگاه ها را از روز 11 خرداد ماه امسال به طور رسمی آغاز می كند.
روابط عمومی شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اعلام كرده است كه نخستین پرواز این هواپیما در روز گفته شده با حضور مقام های كشوری، لشگری و دست‌اندركاران صنعت هوانوردی كشور برای انجام وارسی سیستم های ناوبری هوایی انجام می شود.
با خرید هواپیمای جدید فلایت چك توسط شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در شرایط سخت تحریم، این وظیفه به طور مستقیم و بر اساس اصلاح اساسنامه شركت فرودگاه‌ها به كارشناسان و خلبانان این شركت محول شده است تا به صورت مستمر تمام سیستم های ناوبری هوایی فرودگاه ها و راه های هوایی را به صورت مستر كنترل كنند تا از سلامت ایمنی پروازهای هوایی اطمینان حاصل شود.
پس از خرید این هواپیما از یكی از كشورهای اروپایی و سپری شدن مراحل آماده سازی آن به همراه آموزش‌های لازم برای كارشناسان فنی و خلبانان مركز آموزش فنون هوایی شركت فرودگاه‌ها، این هواپیما هم اینك برای پرواز و عملیاتی شدن آماده شده است.
بر اساس گزارش شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران مراسم آغاز بكار رسمی و پرواز این هواپیما روز سه شنبه یازدهم خرداد ماه راس ساعت 11 در یكی از آشیانه های فرودگاه بین‌المللی مهرآباد برگزار می شود.
در گزارش كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره حادثه سقوط هواپیمای فلایت چك در مسیر كیش كه در نیمه دوم سال 1393 در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت شد، علت سقوط این هواپیما نقص فنی اعلام شد.
در این گزارش آمده بود، براساس دستورالعمل سازمان بین المللی هواپیمایی كشوری و به منظور تامین ایمنی پرواز، تجهیزات كمك ناوبری در مسیرهای پروازی و همچنین فرودگاه های كشور، در دوره های زمانی مشخص با انجام چك های پروازی توسط هواپیمای فلایت چك به صورت مستمر انجام می شود.
این هواپیما با وجود سوابقی از نقص فنی در گزارش مكتوب سازمان بازرسی كل كشور از قبیل ایراد در عملكرد موتور، تجهیز نبودن به خلبان اتوماتیك و جعبه سیاه، مجوز پرواز را اخذ كرده و از فرودگاه مهرآباد به مقصد كیش حركت كرده است.
این گزارش افزود، هواپیمای یاد شده پس از پیاده كردن خدمه كنترل زمینی، عملیات كنترل فرودگاه بین المللی كیش را آغاز كرد و در نهمین مانور پروازی و چهار دقیقه پس از آخرین مكالمه با برج مراقبت دچار سانحه شد و عملیات جست و جو به دلیل تجهیز نبودن هواپیمای مزبور به سامانه اعلام موقعیت با صرف هزینه و وقت بسیار زیادی مواجه شد. در نهایت لاشه هواپیما پس از حدود 70 روز در اعماق دریا مشاهده شد.
باوجود ثبت نشدن نشانه هایی از بروز مشكل توسط برج مراقبت پرواز و همچنین ناگهانی بودن سانحه، بروز خطای ناشی از نبود تجهیزات كمك ناوبری كافی در هواپیما یا نقص فنی ناگهانی، بسیار محتمل است.
در این حادثه خلبان ها مسعود جلیلی و سیدمهدی احمدی موسوی، محمدامین عامری كارشناس فنی و وجیه الله تولانی كارشناس مسئول امنیت پروازها جان خود را از دست دادند.
اقتصام**1108 **1561
۰ نفر