۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۵۴
کد خبر: 82092372
T T
۰ نفر
معاون فنی دفتر سلامت وزارت بهداشت: 11 میلیون نفر در سن ازدواج قرار دارند

شیراز - ایرنا - معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی بیان داشت : در حالی شاهد كاهش تمایل به ازدواج در كشور هستیم كه 11 میلیون نفر در سن ازدواج قرار دارند و این كاهش تمایل به ازدواج چالشی جمعیتی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، دكتر محمد اسلامی یكشنبه در همایش سیاست های جمعیتی و طرح آموزش پیش از ازدواج در شیراز اظهار داشت:بر اساس مطالعات انجام شده از سال 89 آمار ازدواج در كشور رو به كاهش گذاشته است و هر چند سرعت كاهش در سالهای مختلف متفاوت است اما در مجموع كاهش ازدواج نگران كننده است .
وی اضافه كرد: آمارها بیانگر كاهش میزان طلاق در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن است، بر اساس آمارهای موجود تعداد طلاق ها در سال 92 در كشور حدود 154 هزارمورد و این آمار در سال 93 حدود 163 هزار بوده است اما در سال گذشته افزایش آمار چندان چشمگیر نیست و حدود 300 مورد به این تعداد افزوده شده است .
معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی بیان كرد: بخش اصلی سیاست های جمعیت بر اساس قانون به عهده آموزش و پرورش است ، دانش آموزان از سنین نوجوانی باید به اهمیت خانواده و لزوم تشكیل آن پی ببرند.
اسلامی گفت:هجمه های رسانه ای متاسفانه خلاف این موضوع كار می كند و ما مواجه با ضد تبلیغات وسیع علیه ازدواج به ویژه در فضای مجازی هستیم.
این مقام وزارت بهداشت ادامه داد : از جمله موضوعاتی كه باید در خانواده ها بیشتر به آن توجه كرد لزوم صمیمیت بین همسران است ، زن و شوهر باید با صمیمیت بیشتر در خانواده زندگی كنند ، استاندارد وكیفیت زندگی باید افزایش یابد، در حال حاضر با خانواده هایی روبرو هستیم كه 10 سال و بیشتر با هم زندگی می كنند اما لزوما صمیمیتی در زندگی آنان نیست.
اسلامی از طلاق به عنوان یكی از پنج معضل اصلی كشور یاد كرد و گفت : بسیاری از زوجین از مهارت های زندگی بهره ای ندارند و حتی ممكن است ساده ترین موارد و اصول اولیه زندگی را هم ندانند ،این موارد باید با آموزش بیشتر به انها منتقل شود هیچ خانواده ای نباید خود را بی نیاز از آموزش بداند .
معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی همچنین تك فرزندی را از چالش های جمعیتی دانست و گفت : 25 تا 30 درصد خانواده های ایرانی تك فرزند هستند كه این پدیده رو به رشد و نادرست در كشور باید اصلاح شود.
وی بیان كرد: میزان تك فرزندی در جامعه رو به افزایش است اما اطلاع رسانی در این زمینه باید با دقت انجام گیرد زیرا ممكن است برخی خانواده های تك فرزند قصد فرزندآوری در سال های بعد را داشته باشند.
وی گفت: اتخاذ رویكرد فرهنگی برای رشد فرزندآوری در كشور ضروری است زیرا بیشتر خانواده های تحصیلكرده و برخی همسرانی كه دارای رتبه شغلی بالاتر یا از وضعیت مالی بهتری برخوردار هستند، به تك فرزندی بسنده می كنند.
اسلامی افزود: فرهنگ سازی در زمینه ترغیب خانواده ها به فرزندآوری و برای كاهش تك فرزندی باید از خانواده های متمول آغاز شود تا بتوان این رویه را اصلاح كرد.
در این همایش دو روزه كارشناسانی از دانشگاه های علوم پزشكی سراسر كشور به موضوع چالش های جمعیتی و اتخاذ تدابیر برای افزایش آموزش های مهارتی می پردازند.
6113 /1876
۰ نفر