۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۰۰
کد خبر: 82095485
T T
۰ نفر

پايان عصر يخبندان در صنعت فولاد ملاير همدان

۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۰۰
کد خبر: 82095485
پايان عصر يخبندان در صنعت فولاد ملاير همدان

همدان - ايرنا - سال 83 بود كه تنور صنعت ملاير به واسطه افتتاح اولين كارخانه ذوب آهن آلياژي كشور و به تعبيري شاهراه توسعه استان همدان داغ شد و نقطه سر آغاز شكوفايي صنعت در غرب كشور نام گرفت.

به گزارش ايرنا، همزمان با احداث كارخانه ذوب آهن آلياژي صداي پاي صنعتي شدن ملاير به گوش رسيد و در ادامه نيز احداث شهرك فولاد همه توجه ها را از شهرك صنعتي شوشاب، سهند و مبل و منبت به شرق ملاير برگرداند، همانجا كه مسافران با گذر از دو راهي معروف توره، به تماشاي تابلويي با نامي كه بعدها نشان داد مي تواند قطب فولاد منطقه باشد، مي ايستند.
با شروع فعاليت كارخانه فولاد ملاير در محدوده مسير ملاير به بروجرد با سرمايه گذاري بيش از 64 ميليارد ريال كه قادر به توليد ساليانه 100 هزار تن شمش فولاد بود، بيش از 400 نفر از جوانان بومي اين منطقه مشغول به كار شدند و در كنار اين واحد بزرگ صنعتي شركت نورد زاگرس نيز با توليد ساليانه 200 هزار تن انواع ميلگرد كلاف شروع به كار كرد كه تا اشتغال 150 نفر را رقم زند.
اما انگار شانس با مرد آهني ملاير كه ايده هاي فراواني را در صنعت فولاد در سر داشت، يار نبود و به دليل كمبود مواد اوليه و سرمايه در گردش كار كارخانه فولاد جعفري با افت شديد مواجه شد و از سال 87 و 88 كارخانه به حالت نيمه تعطيل درآمد و تعداد زيادي از نيروهاي آن بيكار شدند.
با وجود مناسب نبودن شرايط، كارشكني بانكها و نبود سرمايه در گردش و عواملي نظير اينها ، سرمايه گذار فولاد ملاير گامش را فراتر نهاد و براي رشد روز افزون صنعت ملاير و ايجاد اشتغال حداكثري، كلنگ احداث نخستين شهرك خصوصي صنعتي فولاد جعفري را در زميني به مساحت 500 هكتار بر زمين زد و با تحمل سختي هاي فراوان، در نهايت در سال 87 اين شهرك به عنوان نخستين شهرك خصوصي كشور در جاده ملاير به اراك بهره برداري شد.
شهرك فولاد جعفري به راه افتاد تا صنعت عقب مانده ملاير كفش آهنين بپوشد و پا به پاي كشاورزي كه قطب اصلي اقتصادي و منبع نيمي از درآمدهاي مردم شهر است، مسير توسعه اين منطقه را هموارتر كند.
همه به خط شدند، شهرك فولاد مي رفت كه پا بگيرد و جا پاي جوانان بيكار و نخبگان مهاجر را در ملاير محكم كند، اما مجموعه عواملي چون ركود اقتصادي، نبود سرمايه در گردش و شايد برخي سوء مديريت ها موجب شد كه همچنان بايد در انتظار اقدامي اثرگذار تر بود تا شايد براي شهرك فولاد اتفاقي تازه بيفتد.
شهركي كه به قول سرمايه گذار آن قرار بود حدود 18 واحد صنعتي از جمله كارخانجات تبديل سنگ آهن به آهن اسفنجي، نورد مقاطع نيكل، پيچ و مهره سازي، الكترود سازي، سيم جوش صنعتي، صنايع مفتول و قطعات، فورج گرم قطعات خودرو صنعتي، خط توليد پوشاك، كارخانه اكسيژن مايع، كارخانه قطعه ماشين سازي و رستوران و فروشگاه زنجيره اي رفاه كارگران در اين شهرك احداث و راه اندازي شود!
ايام گذشت و دار انتظار با گره ياس رج خورد، كارخانه فولاد روز به روز كوچكتر شد تا از نفس افتاد و در بستر احتضار سر بر بالين تعطيلي گذاشت و خبرهاي تلخ پيچيد كه بدهي پايه گذار شهرك بالا زده و تنها يك معجزه مي توانست و مي تواند شهرك در محاق رفته را به خانه اول برگرداند.
و اينك دريچه اي از اميد باز شده و دولتمردان معتقدند با امضاي برجام ورق برگشته و شرايط براي بهبود اقتصادي فراهم شده و كشور به سرمايه گذاري خارجي اميدوارانه خوشامد مي گويد.
بايد صبر كرد و ديد ميراثي كه از سالهاي گذشته به جا مانده به چه تدبير و چگونه حل مي شود؟ راه آبادي شهرك فولاد جعفري اگر چه از كوره هاي داغ و دشوار مي گذرد، اما آفتاب بيرون آمده به كوه فولادي ملاير نويد حركت مي دهد و همچنان ذهنها را به سمت اين سوال وا مي دارد كه آيا برداشته شدن موانع مي تواند حيات را به خاك مرده فولاد بازگرداند؟
اگر آنها كه در گود نشسته دستي بر آتش دارند، به اثرات مثبت راه اندازي مجدد از اين شهرك آگاه باشند و اثرات مثبت آن را بر اشتغال، توليد ثروت، رفاه اقتصادي و كاهش مهاجرت بررسي كنند، مي توان اميد بست كه طنين آهنين بهبود اوضاع صنعت فولاد ملاير شنيده مي شود...

* فولاد ملاير با مديريت جديد جاني دوباره مي گيرد
حالا اما زمزمه هايي از ورود مديريت جديد براي غول آهني ملاير به گوش مي رسد، خبرهاي خوشي كه منتخب مردم ملاير در مجلس دهم عنوان و ابراز اميدواري كرد: شركت ذوب آهن آلياژي ملاير نيز در كنار ساير واحدهاي توليدي و صنعتي اين شهرستان كه منجر به تعطيلي شده اند، دوباره به عرصه توليد بازخواهند گشت.
محمد كاظمي كه خود از پايه گذاران صنعت فولاد در ملاير بود و نقش مهمي را در اين زمينه ايفا كرد در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: اولويت اساسي و اصلي من رفع مشكل اين واحد بزرگ صنعتي و ساير واحدها است كه كمر آنها با بهره هاي بانكي خميده شده و پيكر نيمه جان صنعت را فرا گرفته است.
وي ابراز اميدواري كرد با جلسه هاي متعددي كه با مقامات كشوري و استاني و خود سرمايه گذار داشتيم، بتوانيم مشكلات عديده اين واحد صنعتي را كه كم هم نيست، حل كنيم و بخشي از نيروي بيكار اين منطقه در اين واحد به كار گرفته شود.
كاظمي با بيان اينكه اقدام و تلاش هاي بسياري خوبي براي راه اندازي مجدد كارخانجات راكد و رونق بخشيدن به صنايع نيمه فعال ملاير انجام شده است خاطرنشان كرد: بزودي مردم ملاير شاهد تحولات چشمگيري در بخش صنعت و توليد اين شهرستان خواهند بود.
رئيس اداره صنعت، معدن و تجارت ملاير نيز مي گويد: كارخانه فولاد جعفري ملاير ظرفيتي مهم در توسعه و رونق اقتصادي اين شهرستان و حتي استان همدان بود كه به دليل شرايط حاكم بر صنعت فولاد و نبود سرمايه در گردش منجر به تعطيلي آن شد.
داريوش صفاري ادامه مي دهد: با توجه به شرايط حاكم بر اقتصاد كشور و ركود بازار، شركت فولاد جعفري در پرداخت اقساط بانكي و هزينه هاي گاز، برق و بيمه و نظاير آن با مشكل مواجه شد و انباشت اين بدهي ها منجر به تعطيلي اين واحد بزرگ صنعتي و بيكار شدن بيش از 400 كارگر شد.
وي با بيان اينكه براي رفع مشكلات اين واحد صنعتي بارها اقدامات خاصي حتي به صورت ويژه انجام شد، افزود: در نهايت با همفكري و پيگيري هاي انجام شده توسط مسئولان استاني و شهرستاني تصميم بر اين شد تا يك سرمايه گذار جديد مديريت شركت را تحويل گرفته و اين واحد بار ديگر شروع به فعاليت كند.
صفاري مي گويد: از زماني كه نوسان هاي قيمت در بازار آهن از حدود سالهاي 87 و 88 شروع شد، واحدهاي صنعتي چون شركت ذوب آهن آلياژي ملاير نيز با مشكلات بزرگي مواجه شد، واحدي كه ساليانه 100 هزار تن شمش فولادي را توليد مي كرد.
وي خاطرنشان كرد: طرح توسعه اين شركت نيز قادر به توليد اين ميزان شمش فولادي بود كه به دليل توقف توليد و تعطيلي كارخانه، طرح توسعه همچنان باقي مانده است.
رئيس اداره صنعت، معدن و تجارت ملاير ادامه داد: اگر اين واحد بزرگ صنعتي دوباره فعال شود، حدود 500 تا 600 نفر به صورت مستقيم مشغول به كار مي شوند و اين نويدي بسيار خوب براي جوانان بيكار اين شهرستان و رونق دوباره اقتصاد منطقه است.
صفاري گفت: از طرفي فعاليت اين واحد صنعتي به عنوان صنايع بالا دستي و پايين دستي براي شهرستان بسيار خوب و اثرگذار است و از سوي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي طبق تاكيد رهبرمعظم انقلاب ، تمام ظرفيت ها را بايد به كار بگيريم و هر اندازه بخش خصوصي وارد عمل شود، به اشتغالزايي و رفع بيكاري كمك مي كند.
اما با تلاش استاندار همدان براي رونق صنعت فولاد ملاير كه به دليل حساسيت بالاي اين موضوع و البته توجه ويژه مدير ارشد استان همدان به بخش صنعت و فعاليت دوباره واحدهاي صنعتي راكد و نيمه فعال استان، جلسه اي با حضور محمد ناصر نيكبخت مدير ارشد دولت يازدهم در همدان و مديران ذيربط در هيجدهم ارديبهشت ماه امسال براي رفع مشكلات شركت ذوب آهن آلياژي جعفري ملاير تشكيل شد.
در اين جلسه طبق تاكيدات استاندار همدان مقرر شد شركت گاز نسبت به تقسيط بدهي هاي اين شركت اقدام و در مقابل شركت فولاد جعفري نيز بدهي هاي خود را به موقع و به روز پرداخت كند.
همچنين تقسيط بدهي ها به بانك تجارت بدون هيچ گونه پيش پرداخت با تنفس دو ساله، حل مشكل سرمايه در گردش، تقسيط كل بدهي هاي تامين اجتماعي شركت با مهلت يك ساله از سال آينده به مدت 36 ماه، بدهي هاي بانك صنعت و معدن به مدت دو سال تنفس و تقسيط و نيز تقسيط بدهي هاي برق اين شركت با فرصت يك ساله از ديگر الزام هاي دو طرف بود كه مصوب شد.
اما ابتدا و انتهاي سخن مدير عامل شركت ذوب آهن آلياژي ملاير تاكيد بر حمايت از سرمايه گذار و ايجاد امنيت براي ورود بخش خصوصي به حوزه اقتصاد و توليد دارد كه بي هيچ ادعايي از سرمايه خود گذشته و مي خواهد آنچه دارد با مردم شهرش تقسيم كند.
غلامعباس جعفري اظهار كرد: كارخانه اي كه ماشين آلات خود را با صرف سرمايه گذاري از خارج كشور وارد كرده و سالانه قادر به توليد 100 هزار تن شمش فولادي و 120 هزار تن نورد ( ميلگرد كلاف ) باشد، در كشور بي نظير است و نبايد چنين سرنوشتي پيدا كند.
وي مي گويد: از زمانيكه پرداخت يارانه ها آغاز شد، دولت وقت قول داد كه با قطع يارانه برق و گاز، يارانه را به بخش توليد اختصاص مي دهد، اما دريغ از پرداخت حتي يك ريال!
وي ادامه مي دهد: در اين شرايط قيمت گاز و برق به صورت صعودي افزايش يافت و از سوي ديگر تعرفه ميلگرد و شمشي كه از چين وارد مي شد، بسيار پايين آمد و با توليدي كه ما داشتيم، پاسخگوي هزينه برق و گاز شركت نيز نبود، به اين دليل تصميم بر تعطيلي كارخانه گرفتيم.
جعفري با بيان اينكه حدود چهار تا پنج سال است كه كارخانه تعطيل است، مي گويد: در حال حاضر شركت ما حدود 500 تا 600 ميليارد ريال بدهي دارد كه از اين ميزان 30 ميليارد ريال به شركت برق، 10 ميليارد ريال به شركت گاز و 30 ميليارد ريال به تامين اجتماعي بدهي داريم.
به گفته وي حدود دو هزار كارگر با تعطيل شدن شركت ذوب آهن آلياژي ملاير، شهرك صنعتي فولاد جعفري، آونگان اراك و كارخانه و دفتر تهران بيكار شدند.
وي با بيان اينكه شروع مجدد فعاليت شركت آونگان اراك كه به دليل نداشتن نقدينگي تعطيل شد، به يك هزار نيرو احتياج دارد، اذعان كرد: شهرك صنعتي فولاد جعفري يك فاز آن براي توليد نورد و كلاف آماده است كه بسيار منحصر به فرد بوده و با آماده بودن ماشين آلات و زيرساخت ها منتظر نقدينگي است و با شروع فعاليت به يك هزار نيرو احتياج دارد و با تكميل نهايي شهرك پنج هزار نفر را مشغول به كار خواهد كرد.
مدير عامل شركت فولاد جعفري ملاير ادامه مي دهد: من سرمايه 55 سال زندگي ام را از تهران آورده ام و در ملاير كه شهر و زادگاه خودم هست، هزينه كرده ام، پس شايسته است مديران حداقل راه را براي ورود سرمايه گذار و حمايت از بخش خصوصي همواره كنند تا سرمايه از كشور خارج نشود.
جعفري در عين حال با تقدير از تلاش هاي بي دريغ استاندار همدان، كاظمي منتخب مردم ملاير در مجلس دهم و رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان مي افزايد: با تلاش ها و پيگيري هاي انجام شده قرار شد مدير عامل سابق شركت ماشين سازي اراك كه در سطح كلان كشوري از نظر مديريت در تراز اول است، با حضور تيم هاي مجرب و قوي و سرمايه گذار جديد، شركت ذوب آهن آلياژي و شهرك صنعتي فولاد جعفري را مديريت كند.
اگر چه زماني كه كارخانه فولاد نوپا بود، آرزويش وجود ريل راه آهن به منظور كاهش هزينه هاي حمل و نقل بود، اما حالا كه راه آهن افتتاح شده، صنعت فولاد ملاير بايد رمقي دوباره در جانش باشد كه بتواند شاهراه اقتصادي شده و با تدبير مسئولان به عصر يخبندانش پايان ببخشد.
شركت ذوب آهن آلياژي ملاير در 25 كيلومتري مسير ملاير به بروجرد واقع شده و ساليانه قادر به توليد 100 هزار تن شمش فولاد و 200 هزار تن انواع ميلگرد در شركت نورد زاگرس است و شهرك صنعتي فولاد جعفري نيز با توليد ساليانه 200 هزار تن ميلگرد در تنها يك واحد آماده به توليد آن در 37 كيلومتري محور ملاير به اراك واقع شده است.
شهرستان ملاير داراي هفت شهرك و نواحي صنعتي دولتي و خصوصي و 242 واحد صنعتي داراي پروانه بهره برداري است كه شهرك صنعتي فولاد جعفري يكي از نخستين شهرك هاي خصوصي كشور است.
اين شهرستان با دارا بودن جمعيتي بالغ بر 300 هزار نفر در 75 كيلومتري شهر همدان واقع شده است.
7528/6993