۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۱۰
کد خبر: 82095511
T T
۰ نفر

عطای خانه های بهبودی را به لقایش بخشیدند

۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۱۰
کد خبر: 82095511
عطای خانه های بهبودی را به لقایش بخشیدند

اهواز - ایرنا - به منظور ارتقای سطح مراكز ترك اعتیاد، خانه های بهبودی كنونی كه بیشتر حالتی سنتی دارند، جمع آوری می شوند.

به گزارش ایرنا مراكز بهبودی كه در آن به روش های درست و نادرست معتادانی را ترك می دهند و بازگشت این معتادان به مصرف مواد كم نبود، با دستورالعمل سازمان بهزیستی تنها تا شهریور ماه امسال برپا هستند.
گرچه مراكز بهبودی كه گرداننده آن معتاد بهبود یافته دارای مدرك دیپلم به بالا است، در شهرستان های خوزستان و در همه محله ها به راحتی قابل دسترسی بودند اما حذف این مراكز و جایگزینی مراكزی كه شرایط دشوارتری برای راه اندازی دارند، ممكن است مخاطراتی داشته باشد كه از جمله مشاهده معتادان بیشتر در سطح جامعه خواهد بود.
البته این مراكز حداقل معتادان را در جایی متمركز می كردند و از پراكندگی و انتقال بیماری آنها در سطح شهر جلوگیری می شد، اما در عین حال نگهداری معتادان در شرایط بدون استاندارد لازم، شاید علاوه بر نداشتن مزیت موجب بروز آسیب هایی برای معتادان و جامعه شود.

* تعطیلی مراكز ترك اعتیاد بهتر از فعالیتشان است
مدیرعامل شبكه آسیب های اجتماعی سازمان های مردم نهاد خوزستان در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید: كمپ های ترك اعتیاد تخصصی نیستند ، استانداردهای بین المللی را ندارند و تعطیلی آنها بهتر از فعالیتشان است.
داریوش مرادی اظهار می كند: در این كمپ ها مشكلات بسیاری از جمله تغذیه بسیار نامناسب، ضرب و شتم معتادان، سرگرمی های غیراستاندارد از جمله پاسور و نداشتن دوربین مداربسته وجود دارد.
وی می افزاید: معتادی كه از نظر فیزیكی ترك اعتیاد كند باید از نظر تغذیه به خوبی تامین شود و این امر باید از طریق بهزیستی به صورت مرتب نظارت شود.
مرادی با بیان اینكه درمان اصلی معتادان پس از خروج از كمپ است، ادامه می دهد: معتادان باید مشاور را هفته ای یك بار ملاقات كرده و در این مشاوره ها باید تفكرات اشتباه را از معتاد دور كرد اما در این كمپ ها كار علمی و تخصصی پس از ترك فیزیكی مواد انجام داده نمی شود.
وی می گوید: پس از سم زدایی فیزیكی اگر درمان روانی انجام شود احتمال بازگشت معتاد به مصرف مواد بسیار كاهش می یابد.
وی بیان می كند: بحث پیشگیری از اعتیاد اگر به صورت برنامه ریزی شده و مدون باشد بطور قطع كارساز خواهد بود اما متاسفانه پیشگیری از اعتیاد به جایی نرسیده است.
مرادی اضافه می كند: در خوزستان بیشتر بحث درمانی انجام می شود و بر پیشگیری از اعتیاد تمركز چندانی نشده است.
وی می گوید: در درمان صحیح و ترك اعتیاد باید وارد بحث آسیب های اجتماعی شد كه این آسیب ها دلایل منطقی یا غیرمنطقی دارند و باید آنها را بررسی كرد.
مرادی می افزاید: هیچ وقت برنامه خاص و آماده ای برای اوقات فراغت جوانان نداشتیم و این امر در گرایش جوانان به اعتیاد تاثیر بسزایی دارد.
مدیرعامل شبكه آسیب های اجتماعی سازمان های مردم نهاد خوزستان با بیان اینكه جوانان دارای انرژی بسیاری هستند كه اگر به طور منطقی تخلیه نشود آسیب ببار می آورد، ادامه می دهد: انرژی جوانان مانند آب های سطحی پس از بارندگی است كه اگر مهار نشود می تواند موجب خرابی شود.
وی عامل دیگر گرایش به اعتیاد را معضل بیكاری می داند و می گوید: تا زمانی كه جوانان ما بیكار باشند اعتیاد نیز همچنان وجود دارد و اشتغال مهمترین عامل در مبارزه با اعتیاد است.
مرادی اضافه می كند: تنگ نظری برخی مسئولان در جذب نیروی كار بومی و اشتغال جوانان خوزستانی، در افزایش نرخ اعتیاد در این استان تاثیر بسیاری دارد.

* 20 درصد معتادان مراكز بهبودی دوباره به مصرف مواد بر می گردند
مدیر مركز بهبودی 'شروع زندگی' در اهواز در خصوص مراكز بهبودی، می گوید: متاسفانه 20 درصد افرادی كه به مراكز ترك اعتیاد مراجعه می كنند، پیش از این پرونده داشتند و پس از ترك دوباره معتاد، و به این مراكز برگشته اند.
عادل حردانی می افزاید: این افراد یك ماه تا 40 روز پس از ترك مصرف مواد، بازگشت به مصرف داشتند اما در عین وجود انگیزه برای ترك اعتیاد، موجب مراجعه دوباره آنها به مراكز ترك اعتیاد شده است.
وی بیان می كند: در مراكز بهبودی برای درمان معتادان كلاس های آموزشی، روان درمانی، گفتاردرمانی، آب درمانی، سرگرمی با پاسور، تنیس و كتابخوانی انجام می شود.
وی ادامه می دهد: برای درمان معتادان تنها باید خود افراد بخواهند و با مراجعه حضوری درخواست ترك اعتیاد كنند چرا كه مراكز مجوز آوردن معتاد از خانه یا حتی پاسگاه را ندارند.
این درمانگر كه خود به مصرف الكل اعتیاد داشت می گوید: در درمان معتادان نباید از شیوه ضرب و شتم استفاده كرد زیرا این شیوه اصلا جواب نمی دهد و تنها موجب آزاد معتاد و درمانگر می شود.
وی می افزاید: برای ترك اعتیاد معتادان صداقت اهمیت بسیاری دارد و باید این صداقت را به آنها منتقل كرد كه صادقانه اعتیاد را ترك و به مصرف مواد بازنگردند.
حردانی یادآور می شود: البته پس از ترك اعتیاد باید به اصطلاح همه موارد مثل زمین بازی، توپ بازی و یار بازی از بین بروند و شرایط برای معتاد وجود نداشته باشد اما متاسفانه در شیوه ترك در مراكز بهبودی، تنها توپ بازی كه همان مواد مخدر است، از آنها گرفته می شود.
مدیر مركز بهبودی 'شروع زندگی' با اشاره به دستورالعمل جمع آوری كمپ ها تصریح می كند: دستوری رسیده كه باید هرچه زودتر این نمونه مراكز بهبودی جمع آوری و مراكزی به شكل كلینیك و دارای پزشك و تیم بهبودی ایجاد شوند.
وی اضافه می كند: بسیاری از مراكز ترك اعتیاد به دلیل نداشتن پزشك مستقر در مركز و هزینه بالای تیم بهبودی در حال تعطیلی هستند و شرایط دشوار ایجاد مراكز ارتقای یافته مانع ادامه كار می شود.

* ایجاد مراكز تخصصی ترك اعتیاد چندان دشوار و هزینه بر نیست
معاون پیشگیری اداره كل بهزیستی خوزستان نیز اظهار می كند: كمپ های ترك اعتیاد باید ارتقا یابد و بر اساس دستورالعمل كشوری مراكز كنونی تنها تا شهریور امسال اجازه فعالیت دارند.
علی حسن زاده می گوید: در مراكز كنونی مدیریت در دست یك فرد معتاد بهبود یافته با مدرك دیپلم است كه در مراكز ارتقا یافته مدیر باید حداقل مدرك كارشناسی ارشد داشته باشد و نیروی انسانی و ساختمان مركز را نیز ارتقا دهد.
وی با بیان اینكه این مراكز آسیب هایی دارند و در سطح درمانی نمی توانند چندان موثر واقع شوند، ادامه می دهد: افرادی این مراكز را مدیریت می كردند كه صلاحیت نداشتند و مرتكب خطاهایی می شدند و احتمال تصمیم گیری اشتباه در كار آنها بسیار بود.
حسن زاده تصریح می كند: مراكز ترك اعتیاد كنونی احتمال ابتلای معتادان به بیماری های هپاتیت و ایدز را دارند و باید از ادامه فعالیت آنها جلوگیری كرد.
معاون پیشگیری اداه كل بهزیستی خوزستان یادآور می شود: البته این مراكز نكات مثبتی هم داشتند كه از پراكندگی معتادان در جامعه جلوگیری شده و كنترل بیشتری بر افراد معتاد وجود دارد.
وی می افزاید: برای ایجاد مراكز تخصصی ترك اعتیاد دولت یارانه ای در نظر می گیرد و همه هزینه ها بر عهده مدیران این مراكز نیست، پس ایجاد مراكز تخصصی ترك اعتیاد نیز چندان هزینه بر و دشوار نیست.
حسن زاده اضافه می كند: هیچ محدودیتی برای مراكز ترك اعتیاد تخصصی وجود ندارد و افرادی كه درخواست مراكز جدید بدهند در صورت داشتن شرایط این مجوز به آنها داده می شود.
مراكز ترك اعتیاد و خانه های بهبودی به منظور درمان معتادان و كاهش آمار اعتیاد در جامعه زیرنظر بهزیستی فعالیت می كنند.
در استان خوزستان 80 مركز سرپایی MMT،
84 مركز اقامتی میان مدت(كمپ) و 17 مركز كاهش آسیب اجتماعی و ترك اعتیاد فعالیت می كنند.
در مراكز ترك اعتیاد با توجه به گستردگی و تعداد زیاد این مراكز در سطح شهرها و همچنین نداشتن برخی استانداردها و نبود نظارت كافی نهادهای مربوطه، حتی در صورت داشتن محاسن و مزایایی برای برخی افراد و ترك دادن معتادان بسیار، اما نمی توان آسیب ها و ناهنجاری های این مراكز را نادیده گرفت و به ظاهر جلوگیری از ادامه فعالیت آنها به صرفه تر باشد.
7148/ 6037
گزارش از هنا نیسی