واگذاري كاخ چاي خوران چالوس به بخش خصوصي اقدامي قانوني است

نوشهر- ايرنا - رئيس اداره ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري گفت : واگذاري كاخ چايخوران از آثار ملي تاريخي اين شهرستان به بخش خصوصي اقدامي منطبق با مصوبه دولت و كاملا قانوني بوده است .

اين بناي تاريخي مربوط به دوره اول پهلوي در محوطه اي به گستره حدود چهارهزارمترمربع در جنوب ميدان معلم چالوس درمنطقه اي موسوم به محوطه كاخ ساخته شده است.
كاخ چاي خوران چالوس به شكل بالكن ستوندار شمالي، دو تالار مربع شكل در جنوب آن و يك تالارمستطيل در جهت شمالي وجنوبي با تزئيناتي زيباي گچبري ساخته شده است و داراي دو اتاق ، آبدارخانه وايوان است.
سيدعلي اصغر موسوي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : قراردادي بتازگي با يكي از شركت هاي بخش خصوصي برنده شده درمزايده منعقد شده است تا اين كاخ را به مدت 11 سال اجاره كند و با نظارت اداره ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري شهرستان در قالب موزه ، فرهنگي و پذيرايي نظارت داشته باشد.
وي اظهار داشت : دولت با توجه به وضعيت نامساعد اقتصادي درحوزه نگهداري ، حفظ و مرمت برخي از آثار تاريخي ناگزيراست برخي از اين آثار را كه قابليت واگذاري دارند به بخش خصوصي تحويل دهد.
رئيس اداره ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري چالوس گفت : اينكه اطلاعاتي در برخي از شبكه هاي اجتماعي و حتي سايت هاي خبري مبني بر واگذاري اين بناي تاريخي با هدف فعاليت كافي شاپ و قليانسرا چنين اطلاعاتي صحت ندارد.
طبق آمار حدود 12 اثر تاريخي شهرستان چالوس در فهرست آثار ملي ثبت شده است.
پيش از اين نيز مديركل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري مازندران از واگذاري بناهاي تاريخي اين استان به بخش خصوصي خبر داده داد.
دلاور بزرگ نيا به خبرنگار ايرنا گفته بود كه متقاضيان مي توانند در صندوق احيا و بهره برداري بناها و اماكن تاريخي كشور براي اين منظور ثبت نام كنند.
وي توضيح داد: درگام نخست واگذاري بناهاي تاريخي به بخش خصوصي، خانه منوچهري آمل ، كاخ چاي خوران چالوس و خانه رمداني ساري در دستور كار قرار گرفته است.
وي ادامه داد : سه بناي تاريخي ذكر شده با كاربري پيشنهادي اقامتي ، پذيرايي و خدمات گردشگري به بخش خصوصي واگذار مي شود .
مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مازندران از بخش خصوصي علاقه مند خواست با مراجعه به پايگاه اطلاع رساني صندوق احيا و بهره برداري بناها و اماكن تاريخي كشور، شرايط و اقدامات لازم در اين خصوص اطلاع يابند .
بزرگ نيا ابراز اميدواري كرد كه با حضور و فعاليت بخش خصوصي براي مديريت و ايجاد فضاهاي گردشگري در آثار باستاني و تاريخي زمينه و بستر خوبي براي گسترش اين صنعت فراهم شود .
وي تعداد آثار باستاتي و تاريخي ثبت شده مازندران را بيش از 700 اثر عنوان كرد وادامه داد : از اين تعداد 45 اثر متعلق به ميراث فرهنگي است و مابقي در اختيار ادارات و نهادهاي ديگر همچون اوقاف و امور خيريه قرار دارد .
به گفته بزرگ نيا بسياري از آثار تاريخي همچون مساجد، حمام و بقاء متبركه امامزادگان با توليت اوقاف و امور خيريه است كه مي بايست به خوبي به آن توجه شود.
7078 /1602/1654