۲۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۴۱
کد خبر: 82106733
T T
۰ نفر
سفال پنج هزار ساله 'مند' گناباد از رقابت در بازار بازمانده است

گناباد- ايرنا- فرماندار گناباد گفت: سفال 'مند' اين شهرستان به رغم سابقه كهن پنج هزار ساله به دليل نبود تنوع، ديدگاه سنتي و فناوري غير مطلوب در توليد از رقابت در بازارهاي داخلي و خارجي بازمانده است.

محمد علي نبي پور روز پنجشنبه به مناسبت روز جهاني صنايع دستي و در جريان ديدار با توليد كنندگان سفال 'مند' گناباد افزود: نبود طرحهاي جديد و توجه نداشتن توليد كنندگان به توليدات مبتني بر نياز بازار مصرف و سبك زندگي مردم باعث شده است توليد اين سفال با وجود سابقه بسيار كهن نتواند با توليدات ديگر مناطق رقابت كند.
وي اظهار كرد: توليد كنندگان اين بخش بيشتر به صورت سنتي و بر اساس تجارب انتقال يافته از بزرگترها و نسل قديم فعاليت مي كنند در صورتي كه اين ديدگاه نمي تواند موجب تجاري سازي توليدات و موفقيت آنان در عرصه رقابت با ديگر توليدات شود.
وي گفت: به همين دليل توليد كنندگان سفال مند در كنار توليدات خود براي جذب مشتري توليداتي از سفال لالجين همدان عرضه مي كنند كه اين يك ضعف مهم براي صنايع دستي كهن و ريشه دار گناباد محسوب مي شود.
فرماندار گناباد افزود: بايد با تلاش مسئولان و دست اندركاران ذيربط و توليد سفالهايي متناسب با نياز روز، سفال مند گناباد به يك برند مهم گردشگري مطرح شود.
وي تشكيل بازارچه و شهرك صنايع دستي را براي معرفي صنايع دستي و جذب گردشگر در اين شهرستان ضروري دانست و اظهار كرد: اقدام هايي توسط دست اندركاران در اين زمينه در حال انجام است.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گناباد هم گفت: آموزش توليد كنندگان صنايع دستي و از جمله سفال مند گناباد براي توليداتي مبتني بر نياز مصرف مورد توجه خاص قرار گرفته و با اقدامهاي حمايتي مانند سازماندهي، صدور كارت شناسايي هنرمندان و بيمه آنان به دنبال افزايش انگيزه در توليد كنندگان اين بخش هستيم.
امان الله نوروزي افزود: با همكاري شهرداري گناباد ايجاد بازارچه ويژه توليدات صنايع دستي و سفال مند در محل روستاي مند اين شهرستان و مسير تردد زائران و مسافران در دستور كار قرار گرفته كه در آينده نزديك شاهد افتتاح آن خواهيم بود.
172 هنرمند در رشته هاي مختلف صنايع دستي مانند سفال گري، پارچه بافي، گليم باقي، معرق و منبت كاري، سبد باقي، نمد مالي، چاقو سازي و آهنگري در 15 كارگاه شهرستان گناباد فعاليت مي كنند.
سفال مند گناباد از پنج هزار سال در روستايي با همين نام (مند) در گناباد توليد مي شود و از نظر نوع مواد تشكيل دهند به دو گروه جسمي و چيني تقسيم مي ‌شوند.
مهم ‌ترين مشخصه سفال مند عناصر تزييني بر گرفته از طبيعت و در چهار گروه انساني، حيواني، گياهي و هندسي است.
نقش ماهي كه زينت بخش اكثر سفال مند گناباد است جايگاه والايي در روايات اسطوره‌ اي دارد.
نقوش ديگر زينت بخش سفال مند كه هر يك به مقتضاي حضور آن در قلمرو اسطوره و فرهنگ كهن ايران قابل تعبير و تفسير مي‌باشند، خورشيد، پرنده، پروانه، بته جقه، گل و مرغ، گل و پروانه، گل و برگ، گل كدو، كتيبه، ابر و گل، گنجي، اسليمي، گل گرد و خونه كشي است.
بيستم خرداد ماه روز جهاني صنايع دستي نامگذاري شده است.
شهرستان گناباد در 287 كيلومتري مشهد و جنوبي ترين نقطه استان خراسان رضوي قرار دارد.
2095/7545/ 6053