۲۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۴۸
کد خبر: 82107961
T T
۰ نفر
به بهانه انتشار آلبوم «امير بي گزند» با صداي محسن چاوشي

تهران - ايرنا - بدون شك بايد محسن چاوشي را يكي از تاثيرگذارترين خوانندگان موسيقي پاپ در كشور دانست، هرچند بسياري با اين تنظيم كننده و خواننده كرد تبار خرمشهري از دهه 80 آشنايي دارند.

انتشار آلبوم «نفرين» در سال 82 به عنوان شروع فعاليت هاي غيررسمي چاوشي به حساب مي آيد. سال 84 دو آلبوم «خودكشي ممنوع» و «لنگه كفش» روانه بازار مي شود، وي در سال 85 هم آلبوم «متاسفم» را منتشر كرد اما آن زمان هنوز به چاوشي مجوزي ارائه نشده است.
چاوشي بايد شهرت خود را در آن دهه بيش از همه مديون داريوش مهرجويي باشد براي فيلم «سنتوري». هرچند كه اين فيلم توفيق چنداني در فروش نداشت اما توانست دست به دست بين مردم بچرخد و جامعه ايراني خود را با علي سنتوري و صداي زيباي چاوشي شريك بداند.
پخش موسيقي ترانه بدون مجوز چاوشي در اين فيلم يكي از دلائل توقيف فيلم توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تلقي شد. محسن چاوشي درباره نحوه ضبط صدايش براي آهنگهاي فيلم «سنتوري» مي‌گويد: «چاره‌اي جز اين نداشتم كه در خانه و در يكي از اتاق‌هايمان كار ضبط را انجام بدهم. به كمك مادرم يك پتو را با ميخ به جلوي پنجره زديم و ديوارها را هم با پتو پوشانيدم تا صدا نپيچد. مادرم از اتاق بيرون رفت و با يك پتو از بيرون، در اتاق را پوشاند. خودم هم از اين طرف در،يك پتو آويزان كردم تا بتوانم در نهايت فضايي را در اختيار داشته باشم كه در آن بشود وكال گرفت. بعد از همه اين ماجراها، پتو را كشيدم روي سرم و در همان شرايط خواندم و همه وكال را ضبط كردم. از زير پتو كه بيرون آمدم، «علي سنتوري» به دنيا آمده بود، همان نسخه هم نهايي شد و پخش شد.»
سال 87 با انتشار رسمي و مجوزدار «يه شاخه نيلوفر»، چاوشي از زير زمين بيرون آمد و فعاليت حرفه اي را آغاز كرد.
سال 98 با آلبوم «حريص» و بعد از آن پشت سر هم با آلبوم هاي «خاص»، «پرچم سفيد»، «دلصدا»، «من خود آن سيزدهم»، «من و ما» و «پاروي بي‌قايق» توانست خود را در صدر پر طرفدارترين خواننده هاي كشور تبديل كند.
شايد يكي ديگر از نقاط خاص سابقه هنري محسن چاوشي برگزار نكردن كنسرت باشد.
چاوشي كه از 10 سال پيش به طور رسمي فعاليت خود را آغاز كرده، در اين همه سال حتي يك بار هم براي علاقه مندان خود، روي سن نرفته تا همچنان جنس و كيفيت اورجينال صدايش مبهم بماند.
چاوشي علاوه بر اينكه علاقه اي به برگزاري كنسرت ندارد تعداد تيتراژ هايي كه اجرا كرده به تعداد انگشتان يك دست هم نمي رسد.
همين چند سال پيش(1392) كه موضوع همكاري چاوشي با حاتمي كيا نيز مطرح شد بعد از حرف و حديث هاي بسياري چاوشي در صفحه شخصي خود نوشت: «به دليل طرح ادعاهايي سراسر وارونه و كذب درباره نحوه همكاري بنده با پروژه «چ» در نشست مطبوعاتي اين فيلم بهتر است كماكان «سنتوري» اولين و آخرين تجربه سينمايي‌ام باشد.
يكي ديگر از ويژگي هايي ديگر اين خواننده اين است كه چاوشي اهل مصاحبه نيست و دوست ندارد زياد در مقابل دوربين هاي عكاسي ظاهر شود.
خانواده محسن چاوشي جزو كساني بودند كه بعد از اشغال خرمشهر مجبور به ترك ديار خود و مهاجرت به شهرهاي ديگر شدند، بر همين اساس او آثار زيادي با مضمون جنگ و مهاجرت منتشر كرد كه «پرچم سفيد» يكي از موفق ترين هاي آثار او در اين زمينه است.
محسن چاوشي سال گذشته با خواندن چند قطعه ترانه در سريال پربيننده «شهرزاد» شامل «كجايي»، «به رسم يادگار»، «هم‌خواب» و «ماه پيشوني» توانست مورد استقبال عمومي قرار بگيرد و همين استقبال باعث شد در بسياري از نظرسنجي‌هاي پايان سال گذشته، اين خواننده به عنوان يكي از خوانندگان موفق سال معرفي شود.
اما انتشار آخرين آلبوم جديد محسن چاوشي، كه قرار بود اواخر سال 94 به بازار موسيقي وارد شود، به خرداد امسال موكول شد اما سرانجام وارد بازار شد.
نام عجيب آلبوم جديد چاوشي «امير بي گزند» يكي از موارد جذابي است كه همه را كنجكاو كرده و از نظر وزني بي شباهت به نام آلبوم قبلي اش با نام «پاروي بي قايق» نيست.
آلبومي كه با آهنگسازي و تنظيم چاوشي توليد شده است. نام قبلي اين آلبوم «چنگيز» بود كه به «امير بي گزند» تغيير نام پيدا كرد.
آهنگسازان اين آلبوم بهروز صفاريان، كوشان حداد، عادل روح نواز، فرشاد حسامي، بابك نقوي مي باشند.
اشعار اين آلبوم نيز از بين شعرهاي مولانا و سعدي، حسين صفا، پدرام پاريزي و علي اكبر ياغي تبار استفاده شده است.
«بهروز صفاريان» به عنوان مدير هنري اين آلبوم معرفي شده و «مهدي معزي» نيز مدير اجرايي آلبوم «امير بي‌گزند» است.
سينا سرلك نيز در قطعه «پريشان» با چاوشي همخواني كرده است. عادل روحنواز و احسان ني زن از جمله نوازندگاني هستند كه در اين آلبوم ساز زده‌اند.
انتخاب ترانه هاي بكر، ساخت ملودي هاي دلنشين، استفاده به جا از سازهاي مختلف، توجه به موسيقي ايراني و تلفيق آن با سبك هاي خارجي، استفاده از همخوان هاي خوب و از همه مهمتر صداي مخصوص محسن چاوشي اصلي ترين عواملي هستند كه موسيقي او را منحصر به فرد كرده اند.
لحن مردانه و محكم چاوشي جاي خود را به ناله ها و ضجه هاي مصنوعي و بي مورد مي دهد و قصه غم انگيز دور شدن چاوشي از خودش اتفاق مي افتد.
شايد «امير بي گزند» را بايد يكي از مهمترين آثار وي تلقي كرد، اشعاري كه رنگ و بوي انتقادي دارند در عين حال حس همدردي را در مخاطب ايجاد مي كند.
به نظر مي رسد «امير بي گزند» مي تواند به پرفروش ترين آلبوم محسن چاوشي تبديل شود.
از: توحيد آرش نيا
7498 ** 1071