۲۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۱۸
کد خبر: 82110422
T T
۰ نفر
شرایط برای ایفای نقش زنان در عرصه تولید فراهم است

سنندج- ایرنا- شرافت آقایی بانوی كارآفرین كردستانی معتقد است كه با تدابیر دولت اكنون شرایط برای ایفای نقش بانوان در عرصه تولید و اشتغال فراهم است.

شرافت آقایی ساكن روستای خاندان قلی بیجار در زمینه پرورش بوقلمون فعالیت می كند، وی 40 ساله و دارای 2 فرزند دختر است، همسرش نیز در روستا به كار كشاورزی اشتغال دارد.
به گزارش ایرنا یكی از مباحث مهم در زمینه توسعه به ویژه توسعه پایدار، بهره‌گیری مناسب و بهینه از توانایی‌ها و استعدادهای زنان در جامعه روستایی است، شرافت آقایی از جمله این بانوان است كه با بهره گیری از توانمندی های خود، توانسته است در شهرستان بیجار اشتغالزایی كند.
آقایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: در ابتدا در مهد كودك مشغول به كار بودم اما به تدریج به كار پرورش بوقلمون روی آوردم و اكنون در این زمینه ، خانوادگی كار می كنیم.
وی با بیان اینكه از سال 86 با پرورش 100 بوقلمون فعالیتم را آغاز كردم؛ افزود: اكنون 200 بوقلمون دارم و به دنبال توسعه این شغل هستم.
آقایی با اشاره به راه اندازی صندوق اعتبارات خُرد روستایی در روستاها گفت: امور بانوان جهاد كشاورزی من را به عنوان تسهیلگر در روستا انتخاب كردند و هم اكنون در این زمینه فعالیت هایی انجام می دهم.
هزار و 500 صندوق خُرد روستایی در كشور راه اندازی شده است كه تعدادی از این صندوق ها نیز در استان كردستان فعالیت دارند.
وی با اشاره به اینكه صندوق كارآفرینی امید نیز آماده پرداخت تسهیلات به كارافرینان است گفت: در این زمینه مشغول فعالیت هستم و زنان روستایی را در راستای مشاغل خانگی تشویق می كنم.
این بانوی كارآفرین روستایی افزود: در سال 86 به عنوان تسهیلگر معرفی شدم و سال 91 جزء 50 زن برتر كشور شناخته شدم.
شرافت آقایی هدف از پرورش بوقلمون را تنها كسب سود و درآمدزایی نمی داند بلكه معتقد است زنان كارآفرین و توانمند برای خانواده و فرزندان اهمیت زیادی قایل هستند و در پرورش و تربیت فرزندان نیز موفق تر خواهند شد.
وی ادامه داد: زنان روستایی با كمترین سرمایه می توانند در هر زمینه ای كه علاقه مند باشند برای خود شغل ایجاد كنند.
وی افزود: زنان روستا اگر در زمینه ای ابتكار و مهارتی دارند می توانند دست به كارآفرینی بزنند و زنان دیگر را نیز به سمت كارآفرینی هدایت كنند.
او معتقد است: زنان روستایی با بهره‌گیری از توانایی‌ها و استعدادهای خود می توانند در افزایش تولید و رشد و توسعه اقتصادی روستا نقش آفرینی كنند.
آقایی اظهار كرد: مناطق روستایی از ظرفیت های ارزشمندی برای توسعه كارآفرینی برخوردار است و زنان روستایی در عرصه های مختلف از جمله تولید كشاورزی، زنبورداری، پرورش طیور و یا فعالیت های خیاطی و گلسازی می توانند فعالیت كنند.
وی مقوله آموزش را در تقویت زمینه‌های كارآفرینی برای زنان روستایی مهم ارزیابی كرد و خواستار برگزاری دوره های آموزشی برای زنان روستایی شد.
1904/7352/6108
۰ نفر