۲۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۱۷
کد خبر: 82112014
T T
۰ نفر

درآميختن مولكول ها و نور در تالار آينه نانو مقياس

۲۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۱۷
کد خبر: 82112014
درآميختن مولكول ها و نور در تالار آينه نانو مقياس

تهران-ايرنا- دانشمندان براي اولين بار موفق شدند كه مولكول ها را در دماي اتاق با نور تركيب كنند و اين شاهكار بي سابقه را در فضايي به اندازه يك نانو متر شبيه تالار آينه ها ايجاد كردند.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمي ايرنا از خبرگزاري يونايتدپرس، دانشمندان اين كار را با به دام انداختن مولكول هاي رنگ كه رنگ شده بودند، در شكاف ميان يك نانوذره طلا و يك آيينه انجام دادند. عرض اين شكاف تنها يك نانومتر است.
زماني كه يك مولكول نور ساطع مي كند، انتظار بازگشت نور ساطع شده وجود ندارد اما محققان موفق شدند كه با قرار دادن مولكول ها در چنين حفره نوري كوچكي، فوتون ها و يا ذرات نور ساطع شده را قبل از اين كه به طور كامل فرار كنند، بازگردانند. از سوي ديگر انرژي ميان نور و مولكول به عقب و جلو نوسان پيدا مي كند و باعث مي شود كه اين دو، يعني نور و مولكول با هم تركيب شوند.
جرمي بومبرگ دانشمند مركز نانو فوتونيك آزمايشگاه كاونديش در دانشگاه كمبريج در يك بيانيه خبري توضيح داد، اين كار شبيه ايجاد يك تالار آينه براي يك مولكول است كه تنها صدهزار بار نازكتر از يك تار موي انسان است.
براي به كارگيري مولكول به اين روش، محققان بايد حفره هايي به عرض تنها يك نانومتر بسازند تا بتوانند نور را به دام اندازند.
آنها از شكاف كوچك ميان يك نانو ذره طلا و يك آيينه استفاده كردند و يك مولكول رنگ را كه رنگ شده بود، در داخل آن قرار دادند.
براي رسيدن به تركيب مولكول و نور، لازم است كه مولكول هاي رنگ به طرز مناسبي در اين شكاف كوچك قرار گيرند.
تلاش هاي قبلي براي تركيب مولكول ها با نور پيچيده بودند و تنها در دماي بسيار پايين اتفاق مي افتادند؛ اما محققان دانشگاه كمبريج روشي براي توليد اين مولكول هاي نيمه نور، در دماي اتاق ابداع كردند.
اين تعاملات نامعمول مولكول ها با نور، روش هاي جديدي را براي دستكاري خواص فيزيكي و شيميايي ماده ارائه مي دهد و مي تواند براي پردازش اطلاعات كوانتوم، كمك در درك فرايندهاي پيچيده در فوتوسنتز و يا حتي دستكاري پيوندهاي شيميايي ميان اتم ها مورد استفاده قرار گيرد.
محققان موفقيت جديد خود را در مقاله اي كه هفته جاري در مجله Nature منتشر شد، توضيح دادند.
علمي**2038**2017
۰ نفر