۲۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۲۳
کد خبر: 82112535
T T
۰ نفر
اثرگذاري ثروت و قدرت بر تصميمات سازمان ملل مايه تاسف است

تهران- ايرنا- رئيس فرهنگستان علوم پزشكي جمهوري اسلامي ايران، با ارسال نامه اي به دبيركل سازمان ملل متحد، از خارج كردن نام ائتلاف سعودي از فهرست سياه اين سازمان، تحت تاثير لابي هاي قدرت و ثروت به شدت اظهار تاسف كرد.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمي ايرنا از فرهنگستان علوم پزشكي، دكتر 'سيد عليرضا مرندي' در نامه اي خطاب به 'بان كي مون' دبيركل سازمان ملل نوشت: يك سال پس از نامه تاريخ 18 مي 2015 اينجانب به شما كه در اعتراض به سكوت سازمان ملل متحد در برابر جنايات عربستان سعودي عليه مردم غيرنظامي يمن صورت گرفت، شاهد يك حركت بسيار كوچك ولي مثبت از سازمان ملل متحد بوديم كه در نهايت نام رژيم سعودي را به دليل كشتن كودكان يمني در ليست سياه خود قرار داد.
در ادامه اين نامه گلايه آميز آمده است: بسيار تاسف بار است كه از زمان شروع اين جنگ غيرقانوني، سازمان ملل متحد هيچ كمك قابل توجهي حتي به زخمي ها و مردمي كه نياز فوريتي دارند، نكرده است به خصوص در موقعيتي كه در محاصره صورت گرفته توسط رژيم سعودي از رسيدن تجهيزات پزشكي و موادغذايي جلوگيري شده بود، با اين وجود جامعه بين المللي منهاي ايالات متحده آمريكا و ديگر متحدان عربستان مشتاقانه از قرار گرفتن نام رژيم سعودي در ليست سياه سازمان ملل متحد به عنوان گامي مثبت از اين حركت استقبال كرد اما با شگفتي زياد در مدت كمتر از يك هفته نام رژيم سعودي از ليست سياه سازمان ملل حذف شد.
مرندي در اين نامه خطاب به دبيركل سازمان ملل تاكيد كرد: فاجعه بارتر از همه اين بود كه به اعتراف شما، اين تصميم پس از تهديد چند تن از اعضا براي قطع كمك هاي مالي به سازمان ملل متحد گرفته شد.
رئيس فرهنگستان علوم پزشكي يادآور شد: اينجانب اين نامه و نامه هاي قبلي خود در خصوص تحريم هاي غيرقانوني آمريكا عليه ايران كه باعث محدوديت در تامين غذا و تجهيزات پزشكي شده بود و همچنين در مورد جنايات وحشيانه رژيم نژادپرست صهيونستي و رژيم سعودي عليه مردم غزه و يمن را با اين باور نوشتم كه سازمان ملل متحد به همه ملت ها تعلق دارد، اما به اذعان خود شما امروز ثروت و قدرت تعيين كننده فرآيند تصميم گيري در اين سازمان است.
وي در ادامه اين سوالات را مطرح كرد كه در اين شرايط براي اكثريت قريب به اتفاق مردم جهان چه باقي مي ماند؟ شما چگونه مي توانيد سكوت سازمان ملل متحد را در مقابل كودكان معلول، مجروح، يتيم و گرسنه يمن توجيه كنيد؟
مرندي با بيان اينكه به نظر مي رسد سازمان ملل متحد عملا به از دست دادن مشروعيت اخلاقي خود اعتراف كرده است، ادامه داد: سازمان ملل متحد صراحتا و در ابتدا براي تضمين صلح و ثبات ايجاد شد در حالي كه اكنون تبديل به سازماني شده است كه در تسهيل جنگ و طولاني شدن آن سهيم است.
وي تصريح كرد: انتظار ما از شما اين بود كه به جاي تعظيم كردن و تسليم شدن در برابر باج خواهي چند كشور سركش و حذف كردن نامه رژيم سعودي از ليست سياه، اين رژيم را مجبور مي كرديد كه جنگ جنايتكارانه را عليه مردم يمن پايان دهد.
مرندي در پايان نامه خود اين خواسته را مطرح كرد كه تصميم سازمان ملل متحد به حالت اول بازگردد و گام هاي معني داري برداشته شود كه حداقل اعتبار اين نهاد جهاني كه قرار بود نماينده همه باشد حاصل شود.
به گزارش ايرنا، سازمان ‌ملل روز پنجشنبه 13 خرداد 95 در گزارش سالانه خود در مورد سرنوشت كودكاني كه قرباني درگيري‌هاي مسلحانه در سال 2015 شده‌اند، ائتلاف سعودي را به دليل حمله به مراكز غيرنظامي و كشته و زخمي كردن صدها كودك در يمن، در فهرست سياه قرار داد.
سازمان ملل در اين گزارش ائتلاف عربستان را مسئول كشته شدن 60 درصد از كودكان يمني دانست كه طي سال گذشته در يمن كشته شدند.
اين اقدام با واكنش تند عربستان روبه‌رو شد و مقامات اين كشور با 'اغراق‌آميز' خواندن گزارش سازمان ملل، خروج نام خود از فهرست سياه را خواستار شدند.
نمايندگان كشورهاي حاشيه خليج فارس نيز بلافاصله جلسه‌اي اضطراري در نيويورك تشكيل دادند و در آن از بان‌كي‌مون تقاضاي برگزاري يك نشست و اعتراض به حكم صادرشده عليه ائتلاف عربي كردند.
دبيركل سازمان ملل نيز در اقدامي بي‌سابقه و با وجود همه اسناد و مداركي كه به وضوح بر مسئوليت‌هاي عربستان در كشتار كودكان يمني تأكيد مي‌كرد، تنها ساعاتي بعد از اعلام خشم رياض، نام عربستان را 'تا مشخص شدن نتايج تحقيقات مشترك' از فهرست حذف كرد.
اما نكته جالب‌تر، چرخش مجدد بان كي مون در مقابل سيل اعتراضات كشورها و نهادهاي حقوق بشري از تصميم جديد خويش است.
دبيركل سازمان ملل در آخرين اظهارنظرهاي خود خارج كردن ائتلاف به رهبري عربستان سعودي از فهرست سياه عاملان كشتار كودكان يمني را تصميمي 'دشوار و دردناك' خواند.
وي در جمع خبرنگاران گفت كه همچنان از محتواي گزارش خود در مورد مسووليت ائتلاف سعودي در كشتن حداقل 510 كودك يمني و زخمي كردن 667 كودك ديگر دفاع مي‌كند، اما با درنظرگرفتن تبعات قطع احتمالي كمك‌هاي مالي برخي كشورهاي عرب به سازمان‌ ملل، ناگزير شده به عنوان هماهنگ‌كننده ارشد امور سازمان ملل چنين تصميمي بگيرد.
دبيركل سازمان ملل همچنين بيان كرد كه عربستان او را تحت فشار غيرقابل قبولي قرار داده و تهديد كرده كه كمك‌هاي حياتي مالي‌اش را قطع خواهد كرد، كمك‌هايي كه به گفته بان كي مون صرف رسيدگي به ميليون‌ها كودك در فلسطين، سوريه، يمن و سودان جنوبي مي‌شود.
علمي**1055**1834
۰ نفر