۲۷ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۲۷
کد خبر: 82114522
T T
۰ نفر
افزايش بي رويه اجاره بها و سرگرداني مستاجران در شيراز

شيراز- ايرنا- آنگونه كه مشاوران املاك در شيراز مي گويند، اجاره نشين ها در اين شهر با تجربه اي كه از سال هاي گذشته اندوخته اند، اين روزها زودتر از فصل داغ سال در تكاپوي جابجايي و يا تمديد قرارداد استيجاري قرارداد خود افتاده اند.

اجاره نشين هايي كه به واسطه تحصيل فرزندانشان در مدرسه، ناگزير به انتخاب فصل تعطيلي مدارس براي جابجايي هستند، اين روزها در حال بررسي گزينه هاي پيش روي خود هستند.
از يك سو، برخي مالكان با توجه به سابقه خوبي كه از مستاجران در ذهن دارند، تمايل دارند كه قرارداد اجاره را با افزايش مختصر تمديد كنند و از سوي ديگر، هستند مالكاني كه در بازار بي قاعده تعيين نرخ اجاره مسكن، ارقام دلخواه خود را روز به روز افزايش مي دهند.
ايرج رهبر از تحليلگران مسائل مسكن اخيرا گفته است: امسال به دليل پيش‌بيني‌ها براي آينده بازار مسكن و گراني احتمالي مسكن در تابستان، مردم زودتر از سال‌هاي گذشته دست به كار شدند و به همين دليل بازار اجاره مسكن اين روزها شرايط رشد را تجربه مي‌كند.
وي افزوده است: فضاي رواني كه در حال حاضر در كشور و به‌ويژه در كلان‌شهرها وجود دارد خبر از گراني مسكن در آينده مي‌دهد و به همين دليل مردم ترغيب به اجاره مسكن مي‌شوند، زيرا تجربه نشان داده است كه هر چه به تعطيلي مدارس نزديك‌تر مي‌شويم، اجاره مسكن نيز رشد صعودي قيمت را پشت سر مي‌گذارد.
** سري به بازار اجاره مسكن در شيراز
- آپارتمان دوخوابه. خيابان خليلي، 20 ميليون تومان رهن و يك ميليون تومان اجاره ماهانه.
- سوئيت يك خوابه، شهرك آرين. 10 ميليون رهن و 500 هزار تومان اجاره ماهانه.
- دو خوابه، خيابان پاسداران. 20 ميليون رهن با يك ميليون و 800 هزار تومان اجاره ماهانه.
- آپارتمان دو خوابه، سفير جنوبي. 50 ميليون تومان رهن.
- خانه دربست. 500 دستگاه. 60 ميليون تومان رهن. ( قابل تبديل به رهن و اجاره)
- آپارتمان دوخوابه. بولوارنصر زمين شناسي. 20 ميليون رهن و 900 هزار تومان.
اين اعداد و ارقام هرچند مربوط به مناطق نسبتا متوسط شهر شيراز از نظر سطح رفاه و تمكن مالي افراد است، اما از رشد اجاره بها در فصل نخست سال حكايت دارد.
'محمد ن.' از مشاوران املاك مي گويد: با پايان ماه مبارك رمضان، شاهد نقل و انتقال هاي بيشتري در ميان اجاره نشين ها خواهيم بود و از اين رو، احتمال دارد كه در شرايط بي قاعده تعيين نرخ هاي اجاره، در ماه هاي آتي شاهد نابساماني هايي باشيم.
افشين زارع كه سال هاست عنوان مستاجر را يدك مي كشد و هنوز موفق به تهيه خانه براي سكونت نشده است، نيز مي گويد: برخي نرخ هاي پيشنهادي مالكان مسكن براي اجاره، دور از ذهن و بدون تناسب به وضعيت ملك و موقعيت آن است، از اين رو، برخي مستاجران ترجيح مي دهند كه با موجر فعلي به توافق برسند تا كمتر از ناحيه پولي كه بابت مسكن از جيب آنها مي رود، آسيب ببينند.
وي اظهار كرد: در شرايطي كه نرخ سود سپرده هاي بانكي در ماه هاي گذشته كمتر شده است، مالكان چندان رغبتي به افزايش ميزان مبلغ رهن (وديعه) ندارند و بر دريافت اجاره بهاي بيشتر تاكيد دارند.
با اين حال داريوش خسروي از مالكان مي گويد: در شرايطي كه شاهد افزايش قيمت ها هستيم، به دنبال آن هزينه هاي جاري مالكان نيز افزايش مي يابد و از اين رو، ناگزير به افزايش نرخ اجاره هستيم.
بنا بر آنچه كه رسانه ها از گزارش اخير بانك مركزي درج كرده اند، شاخص بهاي مسكن اجاره اي استان فارس در فصل زمستان سال گذشته به 204.4 رسيده كه نسبت به فصل پاييز 1.8 درصد و نسبت به مدت مشابه سال 93 حدود 14.2 درصد افزايش داشته است.
بر اساس اين گزارش ها، اگر شاخص اجاره بهاي مسكن در سال 1390 براي همه استان‌ها برابر با 100 باشد استان‌ كهگيلويه و بوير احمد با شاخص 230.6، استان آذربايجان غربي با شاخص 218 و استان فارس با شاخص 204.4 در رده‌هاي اول، دوم و سوم ميزان گران شدن اجاره بهاي مسكن بين سال‌هاي 90 تا 94 قرار دارند.
** دولت در بازار اجاره مسكن ورود كند
رئيس اتحاديه صنف مشاوران املاك شهر شيراز معتقد است كه ورود دولت براي سامان دادن به بازار اجاره مسكن، گامي اثربخش براي حمايت از مستاجران و جلوگيري از افزايش بي حد و حساب نرخ اجاره خواهد بود.
'محمد قاسم تابنده ماه' در اين باره به خبرنگار ما گفت: با توجه به ركود بازار خريد و فروش مسكن، مالكان واحدهاي مسكوني ترجيح مي دهند كه اين واحدها را اجاره بدهند.
وي اظهار كرد: با توجه به كاهش نرخ سود سپرده هاي بانكي، مالكان ترجيح مي دهند كه ميزان اجاره بهاي ماهانه را افزايش دهند تا اين كه با افزايش مبلغ وديعه مسكن موافق باشند.
رئيس اتحاديه صنف مشاوران املاك شهر شيراز مي گويد: باتوجه به نبود نظارت و كنترل بر بازار اجاره مسكن، مالكان به هر قيمت دلخواهي، مسكن خود را اجاره مي دهند و در اين شرايط، انتظار است كه دولت فكري براي اين موضوع داشته باشد.
وي ادامه داد: چند سال پيش، اتحاديه املاك شيراز طرحي را آماده كرد كه قيمت اجاره كارشناسي شود و با وجود تصويب اين طرح در كمسيون نظارت و كميسيون تنظيم بازار مستقر در استانداري فارس، اجرايي نشد.
در اين ميان، شماري از اجاره نشين ها هستند كه با وجود درك اهميت تدبير فوري براي اجاره مسكن مورد نياز خود براي يك سال آينده، ترجيح مي دهند كه اجرايي شدن اين تصميم را به بعد از روزهاي ماه مبارك رمضان موكول كنند. اينجاست كه با افزايش نسبي تقاضا در بازار اجاره، نياز به اقدام هاي حمايتي از اجاره نشين ها نيز بيشتر احساس مي شود.
گزارش : سيد احمد نجفي
2027/ 5054
۰ نفر