وزیرخارجه تركیه: حماس از شرایط عادی سازی روابط با اسراییل نیست

آنكارا – ایرنا – در حالیكه انتظار می رود توافق نهایی آنكارا – تل آویو برای عادی سازی روابط و بازگشت به شرایط شش سال پیش در روابط تركیه با رژیم صهیونیستی روز یكشنبه آینده اعلام شود، مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه تركیه گفت: حماس جزو شرایط تركیه برای عادی سازی روابط نمی باشد.

به گزارش ایرنا، چاوش اوغلو این مطلب را در كنفرانس مطبوعاتی مشترك با وزیر خارجه بخش ترك نشین قبرس اعلام كرد.
وی در پاسخ به سئوالی در خصوص اعلام توافق نهایی آنكارا – تل آویو در سه روز آینده گفت: شرایط تركیه برای عادی سازی روابط با اسراییل (رژیم صهیونیستی)بسیار صریح و روشن است و شرطی به نام حماس در آن نیست.
چاوش اوغلو گفت: با تحقق شرایط تركیه، روابط به حالت عادی برگشته و سفرا مبادله خواهند شد.
وی با اشاره به شرایط بسیار دشوار تحمیلی بر مردم در حصر غزه گفت: بایستی كمك های انسانی، كمك برای بازسازی خرابی ها و توسعه غزه بدون مواجه با هرگونه مانعی انجام شود؛ جزئیات همه این مسائل با تل آویو گفت وگو می شود و رسیدن به توافق نهایی در نشست آتی، به گامهای تل آویو در جهت تحقق خواسته های آنكارا بستگی خواهد داشت.
چاوش اغلو با تاكید بر اینكه رژیم صهیونیستی نیز قبول كرده كه بدون حماس دسترسی به صلح ممكن نخواهد بود، گفت: من براین باور نیستم كه مساله ای به نام حماس در مذاكرات باشد؛ روابط تركیه با حماس بر هیچكس پوشیده نیست؛ بدون حماس دسترسی به صلح پایدار در فلسطین ممكن نیست؛ بنابراین روابط تركیه با حماس چه در ارتباط با تامین وحدت در فلسطین و چه در خصوص كمك به تامین صلح در خاورمیانه ادامه خواهد داشت.
اخیرا رسانه ها از نهایی شدن گفت وگوها و احتمال امضای توافق نامه نهایی میان آنكارا - تل آویو در روز یكشنبه خبر داده اند.
شبكه خبر «ان.تی.وی» روز دوشنبه به نقل از یك مقام بلندپایه وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در تارنمای خود نوشت: مقامات دو طرف 26 ژوئن ماه جاری برای آخرین بار گرد هم می آیند.
این مقام رژیم صهیونیستی كه نام وی فاش نشده، مدعی شده كه تنها موضوع اختلاف باقی مانده خواست اسراییل برای تعطیلی دفتر سیاسی نظامی حماس در استانبول می باشد ولی احتمال اینكه این موضوع نیز در آخرین حلقه مذاكرات دو طرف در هفته جاری حل شود، زیاد است.
همین مقام گفته است كه مذاكرات نهایی قرار بود در ماه می گذشته انجام شود ولی بركناری احمد داوداوغلو از مقام نخست وزیری و تغییر و تحول در دولت آنكارا موجب شد این موضوع به ماه جاری به تعویق بیفتد.
اخیرا نیز سركنسول رژیم صهیونیستی در استانبول كه در شرایط فعلی بالاترین نماینده تل آویو در تركیه به شمار می رود، از قریب الوقوع بودن توافق آنكارا با تل آویو در عادی سازی روابط خبر داد و گفت: دو طرف می توانند در خصوص فعالیت های اطلاعاتی در سوریه و برخی عملیات مشترك همكاری داشته باشند.
شای كوهن در گفت وگوی اختصاصی با خانم وردا اوز روزنامه نگار و نویسنده سیاست خارجی روزنامه حریت تركیه تاكید كرد كه تل آویو برای زمینه سازی به انتقال كمك های تركیه به نوار غزه تسهیلات لازم را فراهم خواهد كرد، اما تركیه نمی تواند این كمك ها را با همكاری حماس انجام دهد.
او گفته است، به دنبال عادی سازی روابط، دو طرف می توانند در سوریه همكاری اطلاعاتی داشته و برخی عملیات را مشترك انجام دهند.
كوهن، سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به تركیه به دنبال عادی سازی روابط را محتمل دانسته و گفته است: در مذاكراتی كه دو سال است بین دو طرف انجام می شود، مشكل بی اعتمادی بین رجب طیب اردوغان رئیس جمهور و نتانیاهو مرتفع شده است.
روابط دیپلماتیك آنكارا – تل آویو كه به دنبال ماجرای موسوم به «وان مینیت» اردوغان در نشست مجمع اقتصادی جهان در داووس و یورش نظامیان صهیونیست به كشتی كمك رسان تركیه ای به غزه( كشتی مرمره)، در سال 2010 میلادی به سطح پائین رسیده بود، به ویژه بعداز اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه كه گفته است تركیه و اسراییل به یكدیگر نیاز دارند، وارد دور جدیدی شده است.
گفته می شود دو طرف در خصوص سه شرط تركیه كه عذرخواهی رسمی رژیم صهیونیستی و پرداخت غرامت بابت كشتار 10 نفر از شهروندان ترك در آبهای بین المللی در نزدیكی غزه و رفع حصر غزه می باشد به توافق نهایی نزدیك شده اند.
مورد غزه كه مهمترین مورد اختلاف دو طرف بود، روی فرمول خاصی كار شده تا بدون رفع كامل حصر غزه، كمك ها و محموله های ارسالی به غزه از طریق تركیه و با كنترل دو طرف صورت گیرد.
در ماه مه سال 2010 میلادی كشتی مرمره آبی از تركیه به مقصد غزه در حركت بود كه در آب های بین المللی دریای مدیترانه هدف حملات نیروهای صهیونیستی قرار گرفت. در این حادثه 9 فعال حقوق بشر تركیه ای كشته و دهها نفر دیگر زخمی شدند؛ از آن تاریخ مناسبات آنكارا با تل آویو دچار سردی شد و طرفین سفرای خود را فراخواندند.
تركیه اعلام كرده كه برای عادی سازی مناسبات خود با رژیم صهیونیستی خواستار عذرخواهی، پرداخت غرامت و لغو محاصره غزه از سوی این رژیم است.
در محافل دیپلماتیك و خبری در آنكارا، افزایش تلاش های تركیه در دوره اخیر برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به عنوان گامی برای برون رفت از انزوایی است كه اردوغان از آن به عنوان «انزوای ارزشمند» یاد می كرد.
بینالی یلدریم نخست وزیر جدید تركیه نیز بعداز احراز مقام نخست وزیری گفت: دولت وی تلاش خواهد كرد تا شمار دشمنان را كم و شمار دوستان خود را افزایش دهد.
خاورم/2011** 1275