۵ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۲۲
کد خبر: 82125403
T T
۰ نفر
ایران سهم خود را در بازار نفت اروپا از روسیه باز پس می گیرد

تهران- ایرنا- ایران كه تاكنون توانسته بخشی از سهم خود در بازار نفت اروپا را از عربستان و عراق، بازپس بگیرد، اكنون در نظر دارد كه نفت اورال روسیه را نیز پشت سرگذاشته و بازارهای صادراتی خود در قاره سبز را به طور كامل احیا كند.

به گزارش ایرنا، سال های تحریم، كشورهایی كه نفتی مشابه نفت ایران را تولید می كردند، سهم ایران در بازارهای جهانی را اشغال كردند كه از جمله آنها را می توان عربستان، عراق، نیجریه و روسیه نام برد.
اما پس از اجرایی شدن برجام و رفع تحریم ها و آغاز بازگشت نفت ایران به بازار، نفت این كشورها به سرعت در مقابل نفت ایران كوتاه آمده و مجبور به عقب نشینی شده است، به گونه ای كه تهران توانسته بخش عمده ای بازار نفت خود را در مناطق مختلف از جمله اروپا، بازپس گیرد و میزان تولید و صادرات خود را به دوران پیش ازتحریم، نزدیك سازد.
صادرات نفت ایران به اروپا كه در دوران تحریم به ارسال روزانه حدود 100 هزار بشكه به تركیه محدود شده بود، اكنون به مرز 600 هزار بشكه نزدیك شده است.
اكنون توتال (فرانسه)، شل (انگلیس-هلند)، سپسا (اسپانیا)، ساراس (ایتالیا) و هلنیك (یونان) خرید نفت از ایران را آغاز كرده اند و به تازگی نیز یك پالایشگاه ایتالیایی نیز تمایل خود برای خرید نفت از ایران را اعلام كرده است.
بر این اساس، شركت لوك اویل روسیه خواستار جایگزین سازی نفت خام ایران با اورال روسیه در پالایشگاه ایساب در جزیره سیسیل ایتالیاست.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیك، وحید علی اكبراف مدیرعامل لوك اویل گفت: لوك اویل برنامه ریزی كرده تا پالایش نفت خام ایران را در پالایشگاه آی اس ای بی (ISAB) در جزیره سیسیل ایتالیا از سر گیرد و نفت ایران را جایگزین نفت اورال روسیه كند.
وی اضافه كرد: در نظر داریم نفت خام ایران را دوباره به این پالایشگاه بازگردانیم، زیرا اكنون نفت اورال گران تر از نفت خام ایران تمام می شود؛ همچنین قصد داریم در پالایشگاه های دیگر نیز از نفت خام ایران استفاده كنیم.
مدیرعامل لوك اویل افزود: نفت خام ایران بهترین گزینه برای پالایش در پالایشگاه ایساب است، زیرا این پالایشگاه 70 درصد برای پالایش نفت خام سنگین از ایران طراحی شده و 30 درصد بقیه ظرفیت آن برای پالایش نفت سبك از لیبی پیش بینی شده است.
ایران پس از توافق تاریخی خود با قدرت های بزرگ جهان بر سر مساله هسته ای خود معاملات و همكاری های بین المللی خود را افزایش داده تا به جهانیان نشان دهد فعالیت های هسته ای این كشور با رویكرد صلح جویانه انجام شد.
ایران ماه آوریل (فروردین- اردیبهشت) با شركت های پالایشگر اروپایی قراردادی را برای افزایش صادرات نفت به اروپا امضا كرد، به گفته بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، قرار است این توافق در چند ماه آینده عملیاتی شود.
شركت لوك اویل مالك ١٠٠ درصد پالایشگاه ایساب جزیره سیسیل ایتالیا محسوب می شود .
به گزارش ایرنا، میزان صادرات نفت ایران در اواخر خردادماه امسال به 2.1 میلیون بشكه در روز رسید كه بخش عمده آن به بازارهای آسیایی صادر شد.
صادرات بخشی از محموله های نفتی ایران به اروپا در ماه های گذشته در قالب قراردادهای بلند مدت و فروش بقیه به صورت تك محموله انجام شد.
اقتصام**2022** 1559
۰ نفر