۵ تیر ۱۳۹۵، ۱۵:۱۶
کد خبر: 82125897
T T
۰ نفر

افزایش تنش در روابط آنكارا – برلین

۵ تیر ۱۳۹۵، ۱۵:۱۶
کد خبر: 82125897
افزایش تنش در روابط آنكارا – برلین

آنكارا – ایرنا – مخالفت تركیه با بازدید معاون وزیر دفاع آلمان و گروهی از نمایندگان مجلس آن كشور از پایگاه اینجرلیك و اقدام برلین در احضار كاردار تركیه به وزارت خارجه آلمان، روابط «ملتهب» دو كشور در دوره اخیر بر سر موضوع شناسایی نسل كشی ارامنه در مجلس آلمان را «متشنج» كرده است.

به گزارش ایرنا، روزنامه حریت تركیه روز شنبه از احضار «افق گزر» كاردار سفارت تركیه در برلین به وزارت خارجه آلمان و ابراز ناراحتی دولت خانم آنگلا مركل از مخالفت آنكارا با اعزام گروهی از نمایندگان مجلس و معاون وزیر دفاع آلمان به پایگاه اینجرلیك خبر داد.
مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه تركیه روز جمعه خبر مخالفت تركیه با سفر نمایندگان مجلس آلمان به پایگاه اینجرلیك را تایید كرد و گفت: این موضوع بُعد سیاسی دارد و آنكارا قصد اجازه سفر این گروه به تركیه را ندارد.
رالف براكسیپ معاون وزیر دفاع آلمان قصد داشت در اواسط ژوئیه به همراه گروهی از نمایندگان مجلس این كشور از نیروهای آلمانی مستقر در پایگاه اینجرلیك در قالب نیروی ائتلاف بین المللی ضد داعش بازدید كند.
حریت در تارنمای خود نوشته است: سوزان چبلی سخنگوی وزارت خارجه آلمان به كاردار سفارت تركیه در برلین گفته كه مصمم به انجام این سفر هستیم و تركیه باید این اجازه را صادر كند.
پایگاه اینجرلیك در آدانا در 250 كیلومتری مرز سوریه قرار دارد و یكی از بزرگترین پایگاه هایی است كه آمریكا در قالب قرارداد همكاری نظامی و اقتصادی، استفاده گسترده از آن برای عملیات نظامی خود در خاورمیانه دارد. نیروهای آمریكایی و آلمانی و چند كشور عربی نیز در قالب ائتلاف بین المللی ضد داعش در این پایگاه مستقر شده اند.
تصمیم اخیر پارلمان آلمان در شناسایی نسل كشی ارامنه در قالب وقایع 1915 میلادی در دوران عثمانی، خشم شدید آنكارا را برانگیخته و تركیه اعلام كرده بود كه این اقدام تبعاتی برای آن كشور خواهد داشت.
آلمان بزرگترین شركت تجاری تركیه است و حدود شش میلیون تن از ترك های این كشور در آلمان زندگی می كنند.
خاورم/2011**1144